EPISTOLA CDXLVI.
Til **✂ Du skriver, at den Resolution, som jeg haver fattet, udi levende Live at bortgive Indkomsterne af min Formue, haver givet Anledning til adskillige Domme. Nogle meene, at, saasom en saadan Gierning er usædvanlig, maa den ogsaa være daarlig. Vellystige Mennesker, som holde for, at man ikke kand have Penge nok, saalænge Materie gives til Vellyst, ansee Tingen som et selsomt Paradox. Gniere og giærrige Mennesker, hvilke udi deres største Overflod dog intet have at miste, dømme ej heller anderledes herom. De, som af min hidindtil førte agtsomme Oeconomie have dømt mig at være meget paaholden, holde det for en Virkning af Alderdoms Skrøbelighed, og sige: Manden maa gaae i Barndom: Thi det er ellers en Metamorphosis, som ingen kand begribe. De, som hvert Aar jage efter nye Titler, og som om andre dømme efter dem selv, meene, at man derved kunde have for Øjene det samme Maal, hvortil de selv sigte, ej i agt tagende, at intet strider meer mod saadant forfængeligt Sigte, end deslige Gierninger, hvorved man skiller sig ved de Midler, som udi en glimrende Stand meest behøves. Jeg agter ikke at tilkiendegive Motiverne til dette mit Foretagende for Folk, som intet kand begribe hvad som i deres Land er usædvanligt; thi Briller ere til ingen Nytte for Blinde. Jeg lader dem derhos raisonnere udi denne Materie, indtil den afløses af en anden. Jeg kunde ellers let vise de Første, at alt, hvad som er usædvanligt, er just derfor ikke daarligt. Jeg kunde anføre Exempler af andre Nationers Historier, at saadant af de fornuftigste Mænd ofte er skeed. For vellystige Mennesker kunde jeg giøre denne min Gierning forstaaelig ved at forestille dem, at min Helbred og Constitution tillader mig ikke at vige fra min gamle tarvelige Levemaade; og,
240✂
hvis de dertil svarede, at, om min Constitution ikke tillod mig Kræsenhed udi
Mad og Drikke, kunde jeg anvende Indkomsterne af min Formue paa en distingueret
Opførsel, som med min Stand var convenable, saa kunde jeg sige dem dette, at jeg
fører mig ligesaa prægtig op som nogen af de meest glimrende petits Maitres, og
at jeg holder Carosse, Phaëton, 4re Laqveier, et heel Spand Hæste, et par
Maitresser, og andet, hvorved en saa kalden honnete Homme søger at distinguere
sig; thi de Penge, som jeg aarligen giver til bedre Brug ere tilstrækkelige til
saadan Eqvipages Underholdning, hvilken i sig selv er u-nyttig, og derforuden
ikke kand til veje bringe nogen Distinction udi disse Tider, da man seer Folk af
maadelig Stand at age i forgyldte Carosser, og at lade sig see udi Eqvipage, som
en Ambassadeur ikke kunde skiæmme sig ved udi et Indtog. Til dem, som tilskrive
denne min Gierning Alderdoms Skrøbelighed, kunde jeg sige, at Gierningen er
heller Beviis paa Sindets Vigueur, saasom Erfarenhed viser, at Penge-Giærrighed
tilvoxer med Alderen, og at man seer gamle Agonisanter at negte deres Børn
sømmelig Underholdning. Endelig kunde jeg sige dem, som holde for, at en saadan
Gavmildhed sigter til at bane sig Vej til højere Æres Trin, at den derimod er
det stærkeste Beviis paa Contrarium, saasom intet er u-rimeligere end at tragte
efter højere Stand, og tilligemed at skille sig ved de Midler, hvorved saadan
Stand skal vedligeholdes. Saadant kunde jeg altsammen sige, hvis det var Umagen
værd at prædike for Døve. Jeg haver dog mærket, at dette mit Foretagende haver
fundet Bifald hos de fornuftigste Folk, hvilke let have kunnet begribe mine
anførte Motiver, som ere disse. Jeg haver stedse holdet Penge-Giærrighed for een
af de Fejl, som meest vanhælder Mennesker. Jeg haver ved adskillige Midler søgt
at befrie mig fra Mistanke derom: Men den tarvelige Levemaade, hvortil min
Constitution og Humeur haver bundet mig, haver foraarsaget, at man haver holdet
for, at mit Levnet ikke haver svaret til min Lærdom. Ved denne min nyelig tagne
Resolution 241
kand man nu
fuldkommeligen komme af Drømmen, og klarligen see, at jeg anseer Penge heller
som en Byrde end som en Herlighed, og at jeg haver besluttet at vise en
Liberalitet, hvorudi faa, endogsaa af de saa kaldne Penge-Foragtere, Folk ville
efterfølge mig. Min anden Motif hertil er min Alder, som nærmer sig til 70 Aar,
og som paaminder mig at skille mig ved Fortred og Bekymringer, som Midlers
Forvaltning med sig fører, helst, saasom jeg tilligemed er chargered med
Universitetets Oeconomie, som jeg paa nogen Tiid haver forestaaet ex nobili
officio, men nu i Henseende til Alder og Skrøbelighed maa skille mig ved. Dette
have fornuftige Folk strax begrebet, og derfor styrket mig i mit Forsæt,
allerhelst, eftersom jeg herved haver taget den Præcaution intet udi mit levende
Live af Ejendommen selv at abalienere, eftersom ethvert Menneske er adskillige
Hændelser underkasted, men Aar for Aar at fornye Donationer af min Formues
Indkomster, og at lade mig nøje med mit Stipendio, hvilket jeg som Senior ved
Universitetet nyder. Om ellers udi denne Gierning er nogen Merite, derom vil jeg
lade andre dømme. Du seer, at de af mig dertil anførte Motiver sigte alleene til
at vise dens Rimelighed og at giøre den forstaaelig: Thi ingen kand sige, at den
nogen Tiid haver hørt mig at regne saadant til Fortieneste. Jeg ønskede ellers
gierne at vide, hvo som her corresponderer med udenlandske Nouvellister, paa det
at man kunde formane ham til at informere sig om en Ting, førend han fører den
udi Pennen: Thi alt, hvad som jeg derom haver læset udi fremmede Aviser, er
falskt fra Begyndelsen til Enden. Nouvellisten taxerer mit Gods, og skriver om
dets Værdi med saadan Tilforladenhed, ligesom han selv kunde have været
beskikket til Vurderings-Mand. Og det værste er, at han betager denne min
Gierning all sin Merite, i det at han giør en reen Donation til en interesseret
Contract. Dette, saavel som adskilligt andet, bør jeg dog ikke legge paa
Hiertet, saasom jeg er vant til at see mine beste Gierninger ved ubillige
Fortolkninger, meest censurerede. Man maa derfor ikke 242 lade sin Iver til det Gode forkiølne, men
blive ved at efterleve sin Pligt, og at opbygge andre ved sit Exempel. Jeg
forbliver etc.