EPISTOLA CCXXXII.
Til **✂ Du forlanger at vide, hvad jeg dømmer om den Tvistighed, som blant vore Tiders Philosophos haver opvakt stor Bevægelse, nemlig: De Mundo Optimo. Det er: Om den skabte Verden er den beste. Jeg er ikke for at decidere udi philosophiske Tvistigheder, og allermindst udi saadanne, hvor man intet Parti kand tage, uden at underkaste sig farlige Indvendinger. Adskillige anseelige Mænd, blant hvilke ere Leibnitz og Wolff, foregive, at den skabte Verden er af alle Verdener, som GUD kunde skabe, den beste. Leibnitz søger at bestyrke sin Meening med saadanne Argumenter: GUD giør det beste, som er mueligt; thi, hvis man anderledes lærer, nægter man enten GUds gode Villie, eller hans Viisdom udi at udvælge det Beste. Heraf, siger han, flyder dette, at hvis de mindste onde Ting, som sees i Verden, fattedes, blev det ikke meere Verden; hvilken i hvad Stand den end findes, holdes for den beste, efterdi Skaberen den blant alle Verdener haver udvaldt. Denne Lærdom understøtter ogsaa Wolff, hvilken betiener sig af samme Ord. Man seer heraf korteligen, hvorpaa de grunde deres Meening, og hvilke Conseqvencer de foregive deraf vilde flyde, hvis man saadant nægter. Andre derimod have hæftigen søgt saadan Lærdom at bestride, og trække deraf ud langt farligere Suiter: De sige, at, hvis GUD af Fornødenhed haver udvaldt en Plan til Skabningen, hvorudi Ondt findes mænget med Godt,
183✂
saa flyder deraf, at ved Skabningen er stiftet en Fornødenhed til Synd, hvoraf
GUd giøres til Aarsag. (Thi deres Modstandere foregive, at udi de onde Ting selv
er en Fornødenhed, saasom af de onde og gode Tings Sammenblandelse den skabte
Verdens Fuldkommenhed bestaaer. Det er saaledes, siger Wolff, at et Uhrverks
Fuldkommenhed bestaaer udi Accord af alle de Parter, hvoraf det er sammensat,
hvilke concurrere til det allmindelige Maal og den allmindelige Nytte, nemlig at
tilkiendegive Timerne.) De sidste meene derimod, at langt fra de onde Ting med
de gode concurrere til det store Sigte ved Skabningen, det er: til GUds Ære,
tvertimod de sige, at saadant strider lige tvert derimod: De examinere videre
Wolfs Argumenter, som ere disse, nemlig, at GUD betienede sig af det Onde, som
af et Middel, der befordrer det Gode, og som giør Verdens Machine fuldkommen;
item at man af Erfarenhed seer en Nytte at flyde af en foregaaende Uheld. Til
det første svare de, at det er u-anstændigt at tillegge GUD det, som han selv
laster hos Mennesker; og til det sidste, at det ikke altiid holder Stik, saasom
Erfarenhed viser, at en Nytte ikke gemeenligen flyder af en foregaaende Uheld.
Man seer heraf, at begge Partier søge at trække farlige Conseqvencer af deres
Modstanderes Lærdom. De første sige, at saasom de sidste nægte, at denne Verden
af alle muelige Skabninger, er den beste, giøre de derved Skaar, saavel udi GUds
Viisdom som udi hans Godhed; thi, hvis Verden af alle muelige Skabninger ej var
den beste, kunde den ikke have været dannet af en viis og god Skaber. De sidste
trække end farligere Følger af de førstes Meening: De sige, at, hvis man holder
for, at Verden ikke kunde dannes anderledes, giøres derved Skaar baade i GUds
Almagt og fri Villie, hvorved da bestyrkes den farlige Lærdom om Fatalitet, GUD
underkastes en Skiebne, hvoraf han dependerer, og Menneskers onde Gierninger
besmykkes, efterdi de maa skee af Fornødenhed. Det sikkerste i mine Tanker er,
at distingvere imellem Jorden, som den var udi den uskyldige Stand, og 184
som den er bleven efter Syndefaldet;
thi, naar man siger, at udi den første Skabning det Onde ikke var mænget med det
Gode, men at alting, som Skriften og vidner, var saare godt, kand Stridigheden
nogenledes bilegges, og de sidste kand sige med de første, at den skabte Verden
er den beste, saasom intet bedre kand imagineres. Men saasom Leibnitz, Wolff, og
deres Tilhængere tale om Verden, som den nu er, og statuere de onde Tings
Fornødenhed, som de sige at concurrere til Skabningens Fuldkommenhed, saa maa
ovenanførte Conseqvencer deraf flyde, og de maa gribe til den Lærdom om
Materiens Ævighed, og sige, at, saasom derudi var en Blanding af gode og onde
Ting, saa kunde deraf ikke dannes uden en Verden af saadan Blanding. Dette er
virkeligen en haard Nødd for dem at knække: De sige vel, at ved oven-anførte
Distinction de onde Conseqvencer ikke hæves, saasom deraf flyder, at GUD haver
skabt en Verden, som han forud saae, strax at bringes udi den Stand, som den er
kommen udi ved Syndefaldet. Men ikke desmindre reede de sidste sig dog bedre her
udaf, og underkaste sig mindre Indvendinger, naar de distingvere imellem Verdens
første og dens paafølgende Tilstand: Og, hvis man kunde antage den Lærdom om
Hændelser og saadanne Gierninger, som flyde af Menneskets fri Villie, nemlig at
de samme ikke befattes under GUds Forudseelse, kunde denne Knude tillige med
adskillige andre nogenledes løses. Men jeg haver paa andre Steder i mine
Skrifter viset, at saadan Lærdom, i hvor stort Skin den end haver, ikke kand
være antagelig: Og, eftersom saaledes er, staaer endnu en Knude tilbage;
hvorudover jeg holder sikkerst, intet herudi absolute at decidere, men at regne
denne Materie til de Curiositeter, som Mennesker lade see udi at undersøge
Mysteria, hvilke ere og stedse ville blive skiulte Ting for menneskelig Fornuft.
Det var at ønske, at nogen kunde forfatte et Systema, hvorved disse Knuder kunde
løses; thi en saadan kunde med bedre Føje fortiene den Titel af Defensor fidei,
end Kong Henrik 8. Jeg priser vel dem, der have lagt Haanden 185 paa saadant Arbejde, efterdi Sigtet haver
været at til intet giøre de Indvendinger, som Naturalister anføre mod
Religionen. Men at fremture for længe derudi, efterat man haver seet de største
Mænds frugtesløse Forsøg, er at storme mod sig selv, og at foretage sig noget
som overgaaer eens Kræfter, og som er ligesom den philosophiske Steen for
menneskelig Eftergrandskning. Under denne Erindring befatter jeg saavel mig selv
som andre. Jeg forbliver etc.