EPISTOLA CXC.
Til **✂
Min Herre skriver, at han udi de tvende Maaneder, som han sidst var udi
Kiøbenhavn, stedse bivaanede vore Danske Skue-Spill; men beklager sig, at de
samme Comoedier saa ofte blive igientagne, og meener at man burde
opmuntre studerende Personer, enten at oversette de nyeste Franske eller
Engelske Comoedier, eller at udarbejde nogle Originaler. Hvad
Oversættelser af de nyeste Stykker angaaer, da er saadant ofte forsøgt; men
Stykkerne have ingen Fremgang havt paa vor Skue-Plads; saa det synes, at Konsten
er uddøed med Moliere. Man kunde vel her til svare, at den liden Fremgang de nye
oversatte Skue-Spill have havt, maa heller tilskrives vore Tilskueres slette
Smag, end Stykkerne selv, helst saasom det er bekiendt, at mange af de nye
Skue-Spill, sær de Touches, ere forestillede med stor Applausu paa den Franske
Skue-Plads. Men jeg drister mig, uden Vanitet, at sige, at vore Nordiske
Tilskuere, helst af Middelstand, ere langt beqvemmere Dommere herudi, end de
Parisiske: Thi hvis de første ikke have saa fiin Smag som de sidste, saa have de
den dog ikke saa selsom og fordærved. Til Beviis her paa er dette: Vor Almue
her, som ikke spørger, hvo der er Autor til et Stykke, der forestilles, haver
stedse funden Behag udi Molieres Comoedier, og derimod vraget de nye
oversatte Stykker. Saasom nu alle Nationer have holdet Molieres Skue-Spill for
Mesterstykker, og vore Nordiske Tilskuere ikke kand fordøje uden gandske faa af
de Comoedier, som ere giorte efter Molieres Tiid, saa kand man ikke
andet end fælde god Dom over deres Smag, og holde for, at den Priis, som de
Franske sætte paa deres nyere Stykker, rejser sig af en særdeeles u-naturlig
Behag udi Spectacler, som adskillige fremmede Folk, ja og nogle Franske selv
have mærket, og lastet. Thi, ligesom ingen kand bedre dømme om Rosens yndige
Lugt, end den, hvis 163
Næseborer ej ere
blevne forstoppede af Snus-Tobaks idelige Brug; og, ligesom ingen kand finde
Smag udi den lifligste Viin, der haver vænnet sig til Caffée, og ladet sig
indbilde, at det Vand, som kaages paa brændte Bønner, er langt angenemmere: Saa
ere de de beqvemmeste Dommere udi sindrige Skrifter og Skuespill, som endnu have
deres naturlige Smag, og som af andre ikke have ladet sig overtale at renoncere
derpaa. Dog grunder jeg ikke mine Domme eene her paa; thi jeg setter alle
Præjudicia tilside, og læser de fleeste nye Skuespill: Men det er med stor Nød,
at jeg kand komme fort med Læsningen, og udvirkes intet andet dermed, end at jeg
fatter end højere Tanker om Plauti og Molieres Skuespill, end som jeg havde
tilforn. Nogle af mine Venner, der saaledes have vænnet sig til den Parisiske
Smag, at de have tabt deres egen, have tvunget mig til at læse adskillige nye,
sær de Touches Comoedier, som de holde for Mesterstykker, men jeg
finder dem langt fra at være Mesterstykker, at de fortiene end ikke at bære Navn
af Skuespill; jeg seer, at de ikke have de Parter, hvoraf en Comoedie
skal bestaae; jeg finder, at Hoved-Caractererne sielden ere vel udførte. Jeg
seer alleene nogle usammenhængende Scener, som ikke sigte til Scopum og et
Stykkes Denouement: Jeg finder nogle tørre Samtaler, som ikke kand sætte nogen
Tilskuer i Bevægelse. Alt hvad jeg kand rose, er Stiilen og nette Franske Vers:
Men saadant giør ingen Comoedie. Forsøg kun at lade oversætte det
prægtigste af de Touches Skuespill paa solut Dansk, saa skal min Herre befinde,
at det ikke vil blive til andet, end det som jeg haver sagt, og at det ikke vil
tiene til andet, end at dysse Tilskuerne i Søvn. Molieres Comoedier
derimod, skiønt de ogsaa tabe ved saadanne Oversættelser, blive dog altiid
behagelige Comoedier. Dette er mit Betænkende, saa vidt de nye
Skuespills Oversættelser angaaer. Hvad Originaler anbelanger, da som Erfarenhed
lærer, at utallige Autores forgieves og med liden Lykke have arbeidet derpaa, da
raader jeg ingen at vove sig paa det Farvand. Mand kand sige, at fra Plauti 164
Alder indtil Moliere, som giør en
Tiid af 2000 Aar, intet anseeligt Skuespill, som bekiendt er, haver været kommet
for Lyset. Thi hvad Terentii Comoedier angaaer, da er jeg ikke af
Meening med dem, som giøre saa stort Væsen deraf, indtil at præferere dem for
Plauti Skuespill: Thi den Geist, den Festivitet, som er Siælen udi en
Comoedie, og som giør en Skue-Plads levende, fattes her. Vel er sandt,
at Stilen er net, og Caractererne vel udførte; men saadant er noget, som mange
andre kand succedere udi, efterdi det udfordrer kun Arbejde og en slags
Skiønsomhed. Men at skrive saadanne Skuespill som Plauti, dertil udfordres
særdeeles naturlig Gave, som hos gandske faa Mennesker findes. Min Herre vil
maaskee ansee det som en Formastelse, at jeg viger fra saa mange, saavel lærde
som skiønsomme Mænds Domme herudi. Men rnon lærde og skiønsomme Mænd just ere
Kiendere af Skuespill? Ingen bør eller kand fortænke mig, om jeg herudi
præfererer Molieres Kiendelse for det heele Parisiske Universitets Betænkning.
Man seer, at denne store Comdie-Skriver fornemmeligen haver
søgt at imitere Plautum, uden at rette sig efter de Critiqver, som derover af
lærde Mænd ere faldne. Man seer, at af alle de gamle Stykker, som han haver
foretaget sig at oversætte og pynte paa, han ingen haver taget af Terentio, men
alleene af Plauto: Og kand man sige, at Plauti Amphitruo, Aulularia og Menechmi
ere endnu de største Skuespill, som vi have. Ingen kand domme om et Skuespill,
uden den der haver udstuderet et Theatrum, og af Erfarenhed mærket, hvad
Virkning en Comoedie giør paa Skue-Pladsen: Og, naar saa er, kand man
ikke meget reflectere paa deres Domme, der sidde hiemme og criticere udi deres
Skriver-Stuer, uden at have seet et Skuespills Forestilning; thi de samme kand
ikke dømme uden om Stilen, om Moralske Sententzer, og et Stykkes Regularitet, da
Erfarenhed lærer, at en Comoedie, som efter alle Academiske Regler er
indretted, dog ingen Comoedie er. Thi mangt et Skuespill, som ved
Læsning synes at være af ingen Betydelse, haver den fortreffeligste Virkning paa
165 Skue-Pladsen. Et Skuespils Vægt
og Gyldighed grunder sig derfor ikke paa lærde Journalisters Critiqver, men paa
Tilskuernes Applausu: naar jeg siger Tilskuerne, meener jeg alleene saadanne,
som have en naturlig og ufordærved Smag. Det er af saadanne Tilskueres Applausu,
at jeg haver fatted nogle gode Tanker om mine egne Skue-Spill, eftersom jeg
haver seet dem paa vore Skue-Pladse at holde Stand med Molieres
Comoedier, da de fleeste andre oversatte Stykker ingen Stik have kundet
holde. Om ellers den gode naturlige Smag, som vore Tilskuere hidindtil have
havt, vil holde længe ved, derom kand jeg ingen Forsikkring give. Thi det synes,
at visse Folk arbejde paa at fordærve den, ved at recommendere Spectacler, som
ere meere for Øjne end Ørene; At en Deel af vore fornemme Damer finde ingen Smag
udi vore Originaler og indenlandske Skue-Spill, kand fornemmeligen tilskrives
Franske Gouvernanters Catechisation og Optugtelse: Thi de holdes fra Barendommen
til Franske Bøgers Læsning, og hører stedse tale om Parisiske Moder og Noder,
saa at det derfor er ingen Under, at de ingen Smag finde udi et Skue-Spill, med
mindre de see en Fransk galonnered Marqvis forestilled paa Skue-Pladsen.
Middel-Stands Folk derimod, hvis Smag er ikke bleven fordærved, finde meest Smag
udi de Stykker, som criticere Landets Skikke og Sæder, og meener jeg, at den
Smag er bedre og naturligere. Jeg forbliver etc.