EPISTOLA XVII.
Til **✂
Jeg seer af dit Svar paa min seeneste Skrivelse af 22. Octobr., at du foregiver,
dig ikke ret at have kunnet fatte min Thesin om den arvelige Synd, og at du
derfore maa suspendere dit Judicium, indtil jeg giver mine Tanker tydeligere
tilkiende. Du haver denne Gang alleene bemøyet dig med at give Betænkning over
en anden Lærdom, som jeg løsligen anfører i mit Brev, men som jeg omstændigere
haver omtalt udi det 84. Stykke af mine moralske Tanker, og holder for, det at
være noget anstødeligt, hvad jeg mælder om Naturens Lys, under hvilket jeg synes
ligesom at ville have Revelationen subordineret. De, som af mine Skrifter
udtrekke saadan Lærdom, have aldrig læset dem med tilbørlig Agtsomhed. Thi jeg
gaaer en Middel-Vey imellem Mæhriske Brødre og Naturalister, imellem dem der
gandske forkaste Fornuften, og dem der ofre for megen Røgelse paa dens Altar.
Der ere nu omstunder tvende tallrige Secter, hvilke begge føre lige skadelig
Lærdom, efterdi de begge henfalde til fordervelige Extremiteter. De første dømme
Fornuften reent til Landflygtighed, foregivende, at den tiener til intet uden at
forlede Mennesker, og at bringe dem i fordømmelige Vildfarelser: De betiene sig
til deres Meenings Bestyrkelse af visse Skriftens Steder, som kalde Verdens
Viisdom forfængelig, og som byder os til at tage Fornuften fangen under Troens
Lydighed; hvilke de saaledes synes at forklare, at et Menneske i Religions Sager
bør reent sige sig fra Forstanden, da dog GUD byder os at randsage, for at
udvælge det Beste, og til den Ende 34
haver givet os en fornuftig Siæl, hvorved vi ere distingverede blant alle andre
Creature. Forstanden bør vel lærvilligen underkaste sig det aabenbarede Ord; men
hvis nogen foregiver, at man saaledes bør fange Fornuften under Troens Lydighed,
at man gandske til Side setter Naturens Lys, saa lærer han derved, at man maa
forkaste Troen selv, saasom det er umueligt at troe uden Fornuftens Hielp: Thi
det er ikke uden ved Forstandens Brug, at jeg kand forsikkre mig om de
aabenbarede Sandheder, og Fornuften er aldrig lydig, hvis den selv ikke dømmer,
sig at være pligtig til Lydighed. Herudover siger en vis Autor (Essay de
rentendement) at hvo som skiller sig ved Fornuften, for at give Plads til
Revelationen, udslukker begge Lys paa eengang, og ligesom tillukker Øyene, for
desbedre ved Middel af et Telescopio at kunde imodtage Lyset af en Stierne, som
han ved Øyenes Hielp ikke kand see alleene. Det er ikke at beskrive, hvor meget
Ondt saadan Lærdom haver til Veye bragt; thi, endskiønt nogle udi en redelig
Intention have fattet dette Principium, saasom de holde Fornuften for at være
bedragelig, og meene, at jo meere vanskelig og ubegribelig en Ting er at troe,
jo større er den Troendes Merite; ja at det er en ret Christens Kiende-Mærke at
bevæbne sig mod Fornuften, og at arbeyde paa at holde den bestandigen udi
Lænker: Saa findes derimod andre, som udi ond Intention føre samme Lærdom, og
betiene sig af de førstes Principio, for at underminere Religionen, og at betage
den all dens Herlighed. Ingen udi vor Tiid haver vidst bedre at føre sig saadant
til Nytte, end Monsr. Bayle; hvilken haver søgt at vise Skriftens Stridighed mod
Fornuften og de almindelige Sandser: Og, naar han af nogle Geistlige for saadan
Dristighed er bleven anfegtet, haver han søgt at bestride dem med deres egne
Sværd, og bøder for sig med deres eget Skiold, som de have givet ham udi
Hænderne; thi det maatte stedse heede, at hans Theses sigtede alleene til at
ydmyge Fornuften, og at en Troendes Merite bestod i at fæste Troe til
Revelationen; endskiønt den strider 35
mod Fornuften og de almindelige Sandser. Dette var hans Hoved-Skandse, hvorudi
han med Sikkerhed meenede at kunde holde Stand imod sine Fiender; og kand man
sige, han derudi haver succederet mod alle de Theologi, som saa hæftigen
recommendere en blind Troe og Fornuftens Fængsel; thi han bruger samme
Talemaader, som de betiene sig af, skiønt han deraf trekker andre Conseqvencer,
søgende, at sette den Christne Religion udi Classe med andre falske Religioner,
som alleene forsvares med Myndighed, og ikke med fornuftige Argumenter. Det er
udi samme Forsæt en Engelsk Skribent nyeligen haver ladet komme for Lyset et
Skrift under den Titel: Christianity not founded on arguments. Det er: Den Christelige Troe ikke grundet paa Beviisligheder.
Autor stiller sig an ligesom Monsr. Bayle, at hans Sigte derved alleene er
at humiliere Fornuften, og at vise, at Troen alleene er en GUds Gave, som ved
Studeringer og Randsagning ikke kand erhverves: Men ingen tvivler om, at han jo
er en Naturalist, og Skriftet derfore kand ansees som det forgiftigste, der
nogen Tiid er kommen for Lyset. Han synes at kalde Troen en hæftig Siælens
Bevægelse, hvilken ligesom med Magt tvinger den Troende at antage Religionen.
Han siger, at, hvis Troen erhvervedes ved Studeringer og Randsagning, saa var
det u-rimeligt at sette Belønninger for at have erhvervet en Troe, som de
Troendes egen Fornuft ikke haver tilladt dem at forkaste: Videre, saasom Troen
ved Randsagning ikke erholdes paa eengang, saa spørger han, hvad man skal dømme
om dem, som ere udi deres Lære-Aar, eller om Børn og visse Mennesker, som ikke
have Evne til at randsage. Han foregiver, at de eenfoldigste Mennesker ere de
beste Christne, og at Vankundighed er en Moder til Devotion etc. Adskillige have
foretaget sig at igiendrive dette Skrift, skiønt det er ikke Umagen værd,
efterdi det indeholder intet uden pure Ironier, og at Autor ikke haver meent,
hvad han siger, men alleene haver sigtet til at svække den Hellige Skrift og
GUds aabenbarede Ord, hvorom man ved den sunde For- 36 nuft og ved Randsagning ingen Kundskab,
efter hans Sigelse, kand erhverve, og at derfor blinde Mennesker og Ignoranter
ere de rette Troende. Hvis vore Missionarier vilde betiene sig af saadanne
Prædikener, vilde de slet ingen Proselyter giøre; thi Catechisationen blev
denne: Vi ere hidkomne for at overtale eder til at antage en
Religion, som strider mod Fornuften. Det er let at slutte hvad Virkning
saadant et Exordium vilde have. En anden slags Sect, befatter de Mennesker,
hvilke aldeeles intet ville troe, som er over Fornuften, og saaledes henfalde
til et andet Extremum, som er ligesaa forderveligt, som det foromtalte: Thi,
saasom de første udi aandelige Ting giøre Mennesker til Machiner, saa giøre
disse dem til Væsener, der ere berettigede til at kige ind udi alle guddommelige
Hemmeligheder, at tilholde Skaberen at give Raisons til sin Lærdom, og bevise
den med mathematiske Argumenter. Enhver maa tilstaae, at i saa Maade er
fornødent at tage en Middel-Vey, for ikke at henfalde enten til Brutalitet eller
til Hovmod, og at giøre Mennesker enten til mindre eller til meere, end de
virkeligen ere, enten til Dyr eller til GUds Collegæ og Assessores. Man maa
derfore giøre Forskiæl imellem Ting, som ere over Fornuften, og imellem dem, som
ere imod de menneskelige almindelige Sandser. De første ere aandelige: De sidste
legemlige. Aandelige aabenbarede Ting, som gaae over Fornuften, maa vi troe,
omendskiønt vi dem ikke begribe; thi saadanne Ting stride ikke mod vore Sandser,
men vise alleene, at menneskelig Fornuft haver sine Grændser, og, saasom vi
derom ikke kand sige, hvad Ret eller U-ret, hvad rimeligt eller u-rimeligt er,
saa maa vi blindt troe, hvad os befalet er at troe. Af saadan Beskaffenhed ere
de Lærdomme om den hellig Trefoldighed, om Christi Manddoms Paatagelse, om det
guddommelige Væsen, om Aander og Siæle etc. Saadanne Ting ere uden for de
menneskelige Sandsers Sphæra, efterdi de ere aandelige, og Sandserne legemlige:
Hvorudover, hvad som derom læres, ikke bør imodsiges, men af os med Lydighed og
Ydmyghed 37 antages, i Betragtning, at
vi ere Mennesker, hvis Forstand Skaberen haver indskrænket saaledes, at vi skal
see aandelige Ting, alleene for at admirere, men ikke for at begribe dem. Og
kand et Menneske ligesaa lidet besværge sig derover, som efterdi GUD ikke haver
givet det Vinger til at flyve, Øyen til at see Solegran eller Atomos, og Øren
til at høre, hvad som tales udi andre Planeter. Thi en saadan Expostulation er
ligesom en vil sige, hvi er jeg ikke meere end et Menneske? hvilket er en Hovmod
og Rebellion mod Skaberen, og af samme Natur, som naar en Undersaat vil sige,
hvi er jeg ikke Konge. Anderledes er det, naar der handles om legemlige Ting,
som løbe ind udi Sandserne, hvorom at dømme vi ikke alleene have Evne, men vi
ere ogsaa befalede af GUd at betiene os af vore Sandser, for at skille det Onde
fra det Gode, for at udlede Sandhed og forkaste Løgn. Hvoraf sees, at vore
Sandser i deslige Ting ere ikke allene berettigede til at være Dommere, men at
vi ogsaa synde ved at negte dem Jurisdiction. GUD kunde ellers ikke dømme de
groveste Vildfarelser, og Creaturene kunde gaae i Rette med deres Skaber,
undskyldende deres Vantroe og Overtroe og alle deres Gierninger med Sandsernes
Bedragelighed; de kunde sige: Vi have seet, vi have hørt, vi
have smaget, men som Sandserne ere ikke uden pure Illusioner og Koglerier,
have vi ikke kunnet rette os derefter; Thi, endskiønt vi see og høre, ere vi
dog dumme og blinde. Vi høre de kraftigste Beviisligheder; men vi kand ikke
forlade os paa Hørelsen: Vi see Miracler og Jærtegn, men vi kand ikke troe
vore Øyen. Men saadan Acatalepsie eller Pyrrhonismus vil ikke
undskylde; thi GUD selv siger: I have seet og hørt, og ville dog ikke troe; og
derved udtrykkeligen giver tilkiende, at vi ikke alleene kand, men endog at vi
bør bruge Sandserne, som Midler til at udlede Sandhed og at forkaste Løgn, ja
intet at troe, som strider imod notiones communes, efterdi alting derved giøres
til Koglerie, og ingen Troe kand have Sted paa Jorden. Man kalder de Ting
stridige, som ikke kand subsistere sammen, saasom 38
en Qvadrat-Circul, og et Bierg uden Dal. Naar vi selv kalde dem
incompatible, tilstaae vi jo, at de ikke kand være til. At beraabe sig herudi
paa GUds Almagt, er daarligt; thi det er ligesom man vil sige, at GUD kand
giøre, at en Ting er til og ikke er til paa een Gang. Naar vi troe Ting, som ere
lige imod hinanden, saa baade troe vi og ikke troe vi tillige. Hvo som siger sig
at troe, at en Circul er Qvadrat, giver dermed tilkiende, at han troer og ikke
troer, hvad han siger: Thi den, som siger en Circul, nægter at den er Qvadrat;
og den, som siger en Qvadrat, negter, at det er en Circul. Heraf sees da, at de
vildfare, som have stødet sig over, hvad jeg i mine Skrifter haver anført om
Sandserne, nemlig, at vi udi alt, som incurrere i de samme, maa bruge dem til
Dommere, og forkaste alt hvad som strider derimod. Saaledes, om nogen siger, at
Ild er Vand, at Brød er Kiød, etc. bør vi ikke troe det; thi det er at negte sin
egen og alle andre Menneskers Smag, Syn og Følelse, og at giøre sig latterlig og
uværdig til Societet med andre Mennesker. Det er paa saadan Grundvold de
Evangeliske saavel som Reformerede forkaste Transsubstantiationen, efterdi de
see, smage, føle og lugte, det at være Brød, som de Roman-Catholske foregive at
være Kiød. Regelen herved maa være denne: Vi maa troe alt hvad Fornuften siger;
men, naar en Talemaade forekommer, som efter Bogstaven ikke kand forstaaes, med
mindre vi skulde fornegte vore egne Sandser, maa vi vige fra Bogstaven, og giøre
andre Forklaringer derover. Anderledes er det beskaffet med aandelige Ting, som
gaae over Fornuften, hvilke vi maa troe, endskiønt vi dem ikke begribe:
Saaledes, naar for Exempel Skriften byder os at troe den Hellige Treefoldighed,
da, endskiønt vi ikke kand begribe, hvorledes Een kand være Tree og Tree Een,
ere vi dog ikke berettigede til at disputere derimod, efterdi det er en aandelig
Lærdom, som ingen Rapport haver med legemlige Sandser; thi herudi og i andre
deslige Ting kand vi ikke sige, at vi see og kiende det anderledes at være, men
alleene, at det er en Hemmelighed, som vi ikke kand 39 begribe, og et non plus ultra for den
menneskelige Forstand. Med alle de Bevægelser og Eftergrandskninger, som ere
giorte, have vi end ingen Kundskab om vor egen Siæl, men troe, at det er et
distinct Væsen fra Legemet, og det uden at renoncere paa vore Sandser; efterdi
den Lærdom, som os er given om Siælen, ikke strider mod notiones communes, men
alleene er skiult for Fornuften. Hvis vi kunde see og føle Siælen med Hænder og
med legemlige Øyen, og dog visse Lærere vilde byde os at troe, at den havde en
Figure og Skikkelse, som var lige imod vort Syn og Følelse, vare vi berettigede
til at disputere derimod, og at beraabe os paa de almindelige Sandser; men,
saasom Siælene ere aandelige, og conseqventer usynlige, maa vi troe, hvad som os
derom er aabenbaret: Thi vi hverken have eller kand have Indvendinger derimod,
saasom vi her ikke kand appellere til Sandserne, under hvis Foro og Jurisdiction
aandelige og usynlige Ting ikke staae. Saadan er min Meening herom: Anderledes
haver jeg ikke skrevet; thi jeg haver udtrykkeligen exciperet mysteria. Og, naar
man saaledes forklarer sig, haaber jeg, at en ærlig Kietter kand forvandles til
en Orthodox. Jeg forbliver etc.