EPISTOLA XCI.
Til **✂
Du laster mig for min Thee- og Caffé Drik, som du holder for at være skadelig
for min Helbred, og at svække min Mave. Jeg derimod er af andre Tanker, helst i
Henseende til Café, hvormed jeg bilder mig ind at kunne formilde alle 94
Svagheder, saa at jeg bruger den ogsaa mod
Tandpine. Denne Cur vil vel komme dig latterlig for: men jeg taler af
Erfarenhed, kand ogsaa give naturlig Aarsag til saadan Virkning. Min Tandpine
kommer gemeenligen af heede og skarpe Dunster, som stige op af Maven, og gravere
saa vel Tænder som Hoved. Café styrker Maven, hindrer Dunsterne at opstige, og
Conseqventer stiller saa vel Tand- som Hoved-Pine, hvilket jeg saa ofte haver
erfaret, at jeg gandske er bleven overbeviset derom. Hvis ingen anden Nytte var
ved Thee og Café, var dog denne, at Drukkenskab, som tilforn gik saa meget i
Svang, derved temmelig er kommen af Brug. Nu kand vore Hustruer og Døttre giøre
10 Visiter en Eftermiddag, og komme gandske ædrue tilbage. Dette kunde ikke skee
i gamle Dage, da man intet andet havde at byde de Besøgende, uden Gylden-Vand,
Sek, Spanskbitter-Viin, Luttendrank, og andet, hvoraf et Fruentimmer maatte i
det mindste pimpe lidt paa hvert Sted, saa at, naar man lagde alle de smaa Doses
sammen, som toges i hver Barsel-Stue, det omsider kunde beløbe sig til noget: I
det ringeste finge de Smag paa visse stærke Liqveurs, hvorom de nu ingen Idée
have, og derfor ingen Lyst kand faae dertil; Thi, hvor ingen Aspectus er, kand
ingen Usus blive, og man kand ikke faae Lyst til en Ting, førend man faaer Smag
derpaa. Du forlanger ellers at vide, hvorlænge Thee og Café haver været i Brug
blandt Europæer, item Historien derom. Hvad Café-Bønner angaaer, som Tyrkerne
kalde Cahueh eller Caoua, da voxe de paa Træe udi Arabien af samme Navn, og er
det saadanne, som kaldes Levantske Bønner. Fra Indien haver man nu ogsaa begyndt
at føre dem; men de samme ere nær ikke saa gode som de Levantske. Bønnernes Brug
paa de fleeste Europæiske Steder henføres til mod Enden af det 17 Seculum. Her
udi Norden er den sildere indbragt; thi jeg hørte i min Barndom intet derom
talt: Og mange betienede sig i Begyndelsen af brændte Bygkorn, som man paa
Thee-Huusene skiænkede for Caffé, efterdi Folk ingen Forskiel endda kunde giøre
paa 95
Smagen. Der siges, at disse
Bønners Kraft blev først mærket af en Munk, for hvilken en Hyrde, som vogtede
Geeder og Cameeler ved de Steder, hvor Bønnerne voxe, tilkiendegav, at, naar
samme Creature deraf aade, vaagede de, og stimede derpaa den heele Nat.
Hvorudover han, som Prior for Munkene, lod deres Brug indføre udi Klosteret, for
at hindre, at Brødrene ikke efter Sædvane skulde forsove deres Morgen-Lovsange.
Der ere ellers adskillige Tvistigheder om disse Bønner: Nogle tillegge dem stor
Dyd, andre igien holde dem heel skadelige. Blant dem, som meest declamere
derimod er vor bekiendte Medicus Simon Pauli udi hans Commentarier mod Thee og
Tabac. Thee haver udi Europa været længe bekiendt; dog ikke førend langt hen udi
forrige Seculo: Thi jeg finder, at Olearius og Mandesloe udi deres
Reyse-Beskrivelser taler derom, som en tilforn os u-bekient Urt, hvis Dyd
prægtigen beskrives, skiønt den saavel som Café ogsaa haver sine Fiender;
hvilket blant andet sees af den Medicinske Dissertation de tribus impostoribus
Thee Café et Chocolade. Hvad Tabac angaaer, som Americanerne kalde Petun, og mod
hvilket ovenmældte Simon Pauli declamerer, da blev det først af Spanierne
bekiendt udi den Amerikanske Province Jucatan, og udi Frankerig blev den først
presenteret til den store Prieur, og til Dronning Catherine de Medicis ved den
Franske Ambassadeur Jean Nicot, hvorudover det fik Navn af den Nicotianske Urt,
og endnu paa Latin heeder Herba Nicotiana. Det førte ogsaa en Tiid lang Titel af
Herbe au grand Prieur, eller Herbe à la Reine. Urten haver, foruden Simon Pauli,
haft adskillige Anfægtere. Jeg haver udi den Persiske Konges Schak Abas Historie
talet om det artige Middel, hvoraf han betienede sig, for at vende sine
Undersaatter derfra. Kong Jacob I. udi Engeland haver skrevet en Tractat imod
Tabac. Og Pave Urbanus 8. lod udgaae en Bulle, hvorudi de excommuniceres, som
bruge Tabac udi Kirken; hvilket ikke kand forstaaes uden om Snus-Tabac. Det blev
tilforn alleene ført fra Indien: nu derimod plantes Tabac paa ad- 96 skillige Steder udi Europa, hvorpaa haves
stor Aftrek, saasom det ikke alleene røges og bruges for Næsen, men end og paa
visse Steder tygges, sær af Norske Bønder, som udi dets Tyggen finde en
Himmel-Smag. Andre tale prægtigen om denne Urts Dyd og Herlighed. Vi have paa
Dansk et Vers til Tabacs Berømmelse, som er et Mesterstykke udi den Danske
Poësie. Jeg for min Part, saasom jeg ikke disputerer nogen sin Smag, saa hverken
roser eller laster jeg dem, der finde Behag derudi. Om dets Brug haver den gode
Virkning, som nogle foregive, kand jeg ikke sige. Det alleene maa man tilstaae,
at udi Røgen er ingen naturlig Angenemhed, item at Stuer derved skidnes og
Klæder fordærves, ikke at tale om, at mange U-lykker og Ildebrande ere
foraarsagede af Tabacs-Piber: hvorudover man blant Gaards-Articler og
Fogde-Instruxer gemeenligen lader indføre den Artikel, at ingen paa Gaarden maa
smøge Tabac, skiønt den sielden bliver efterlevet; thi Begierlighed dertil haver
hos de fleeste taget saadan Overhaand, at hverken Straf eller Trusler kand holde
dem derfra. Paa intet Sted giøres deraf større Misbrug end udi Holland; hvilket
man fornemmeligen mærker hos reysende Folk paa Trækskøiter: thi man hører saa
snart ikke, at en blæser sin Pibe reen, førend Fyrtøyet slaaes derpaa igien. Af
Snus-Tabac giøres og stor Misbrug; saa at adskillige have lige saa mange
Tabacs-Daaser, som Lommer, og seer man dem ikke saa snart at giemme een, førend
de i en anden Lomme gribe efter en anden. Deraf haver jeg selv giort Exces, som
jeg dog paa nogen Tiid haver søgt at moderere; hvilket jeg giør i alting, end
ogsaa udi Café, som du raader mig fra. Thi jeg bruger gemeenligen ikke meere end
4 à 5 Skaale om Dagen. Jeg forbliver etc.