EPISTOLA CCCXCIII.
Til **✂
Min Herre skriver, at han ingen Behag haver fundet udi mit Portrait, som er sat
for den Franske Oversættelse af de Moralske Tanker. Portraitet befalder mig ikke
selv: Thi jeg haver ligesaa liden Behag udi Diogenes som udi hans Hund; jeg
giver mig og ikke ud for en Philosophus; og, hvis jeg skulde lade mig overtale
til at antage nogen philosophisk Sect, blev den Cyniske den Sidste, som jeg
beqvemmede mig til. Jeg antog heller den Cyrenaiske, og lod mig indrullere
blandt Aristippi Disciple, hvis Philosophie er at leve uden Affectation, det er,
udi Levemaade og Klædedragt at conformere sig med andre Mennesker. Saadant haver
jeg ved een og anden Lejlighed tilkiendegivet, hvoraf jeg slutter, at
Opleggeren, som er falden paa saadan Concept, ikke maa have læset mine Skrifter
med Agtsomhed. Jeg vrager ikke, hvad som andre holde for Velstand, og jeg
skikker mig udi Væstand. Jeg forkaster ikke Penge, og jeg legger mig ej heller
syg for dem. Hvis min Herre vil forære mig tusind Daler, bliver jeg ikke vreed
over saadan Gave; og, hvis jeg mister dem igien, gaaer saadant Tab mig ikke til
Hiertet. Jeg klæder mig efter Moden, og derudi følger Strømmen. At jeg ikke æder
og drikker som de fleeste, foraarsager mit Legems Constitution, eller min Mave,
som tvinger mig imod min Villie at singularisere: Thi jeg holder det
philosophisk ikke at leve anderledes, men bedre end meenige Almue. Min Herre
seer deraf, at enhver, der haver saadant Principium, kand ikke passere for
Diogenis Discipel, der stedse gik imod Strømmen, og holdt det for en
philosophisk Pligt at singularisere, og udi Levemaade ligesom gav tilkiende, at
han havde renonceret paa sin egen Skabning. Det er jo ingen Philosophie at skabe
sig til et Dyr, for at være meer end et Menneske. Min Herre seer saaledes, at
Diogenes er ikke den Philoso- 231
phus,
som jeg skiøtter om at parres med, en Deel saasom jeg aldeeles ikke bifalder
hans Lærdom, en Deel ogsaa, saasom jeg ikke kunde practicere den, endskiønt jeg
vilde. Thi een, der haver saadant delicat Legem, som mit er, kand med all sin
Theorie ej føre nogen Philosophie til Praxin. Man kand vel nogenledes tvinge
sine Affecter; man kand ogsaa vide hvilke Regler, som recommenderes at i agt
tage dertil: Men, hvor Blodet er hidsigt, og Vædskerne udi Legemet skarpe,
hielper saadanne Reglers Iagttagelse ikkun lidet. Naar Ilden kommer i Krudet,
maa det springe, og naar Vædskerne ved een og anden Hændelse begynde at
fermentere, ville de blive ved, indtil de have udkaaget. Jeg veed vel, at
adskillige herudi ikke ville bifalde mig. Der findes og visse Mennesker, som
vidne med deres egne Exempler, at de ved saadanne Reglers Iagttagelse ligesom
have overvundet sig selv, og bekommet en anden Natur. Det kand være, at der
findes saadanne Kiemper: det kand ogsaa være, at mange bryste sig af Sejer uden
Striid. Det er ellers meget troeligt, at hvis een eller anden saalænge haver
stridet med sine Affecter, at han haver gandske undertvunget dem, saa maa
Passionerne ikke have været udi nogen høj Grad. Thi det var vanskeligere for
Alexander M. at overvinde een af sine herskende Passioner, end at undertvinge
heele Orienten. Jeg for min Part haver hos mig selv fundet saadant at være et
forgiæves Arbejde, og derfore anhører som Stortalenhed, hvad derom siges. De
fleeste, som bryste sig af saadanne Sejervindinger, og som igiennemhegle andre,
efterdi de ikke vilde følge deres Exempel, ere dog saa forsigtige, at de
gemeenligen ikke tale om de Fejl, som ere deres egne Hoved-Passioner, men
declamere alleene mod saadanne, hvortil de enten selv ingen Tilbøjelighed have,
eller som hos dem ere let at bestride. Saaledes bebrejder den Giærrige sin Næste
alle Slags Passioner, uden Begierlighed efter Penge: En Advocat rører i sine
Straffe-Præ dikener ikke om Trættekiærhed; og en Fanaticus, som stedse tordner
mod Spill, Dantz og anden Tidsfordriv, som ikke 232 ere hans egne Hoved-Passioner, prædiker sielden mod Overflod udi
Mad, mod stærk Drik, og andet deslige, hvortil han selv i høj Grad inclinerer.
Jeg forbliver etc.