EPISTOLA CLXXVI.
Til **✂
Jeg takker min Herre for hans Lykønskning. Den Critiqve, som han mælder, at
nogle have giort over min nye Værdighed, sætter mig udi ingen Bevægelse. Saatidt
jeg 149
hører saadant, svarer jeg, at
adskillige andre literate Personer til saadan Værdighed ere ophøyede, at min
Adkomst dertil er saa god som nogen andens, og at min Promotion er mindre
paradox end adskillige andre literate Tydske Personers, efterdi deres Baronier
ligge udi Maanen, da mit derimod virkeligen existerer paa Jordens Klode, og
ligger udi den Province Siælland. Videre forestiller jeg dem skiemtviis, at jeg
er af militaire Stand, og at jeg for 50 Aar siden haver staaet indrulleret i det
Aggerhusiske Regiment udi Norge, saa at jeg efter min Tour kunde maaskee nu have
været General, hvis jeg imidlertiid havde beholdet mit Hoved. En vis ung Person,
som meenede, at jeg havde giort alt for stort Spring paa een Gang, bad jeg
gunstigst at ville eftertænke, at jeg var udi Embede og udi en slags Anseelse,
førend han blev fød. En anden, som forundrede sig over, at jeg paa min høye
Alder haver ladet mig baronisere, svarede jeg, at det var skeed, alleene for at
vise, at den Character, som jeg forhen udi mine Skrifter haver givet denne
Nation, er gandske rigtig, nemlig, at man her ikke bekommer Lyst til at dandse,
førend man faaer Lig-Torne, og at man ikke faaer Smag paa Verden, førend man
bliver 60 Aar gammel: Formanende ham derhos, at han selv vilde tage sig vaere,
naar han kom til samme fatale Alder. Andre Svar giver jeg ikke disse
Raisonneurs, hvorvel mig ikke fattes solide Argumenter, som af fornuftige Folk
ere bekiendte, og som af dem holdes for at være grundige. Men, at jeg med min
Herre skal tale lidt meere alvorligen, da, eftersom nogle tage Anledning at
criticere denne min Metamorphosin af det, som jeg tilforn haver skrevet, især
udi een af mine Epistler; hvorudi jeg haver viset min Bestandighed i at modstaa
Fristelser, og censurerer dem, som af Ambition, og for at beklædes med Æres
Titler, indvikle sig udi verdslige Forretninger, hvorved Boglige Konster maa til
Side settes; da kand jeg dertil sige, at saadan Critiqve gaaer mig aldeles ikke
an: Jeg haver ikke sagt, at Ære og Værdighed giør Skaar udi Boglige Konster og
Acade- 150
miske Studeringer; tvertimod,
jeg haver sagt, at Studeringer derved heller opmuntres og forfremmes. Jeg haver
alleene sagt, at mange, som have giort stor Fremgang udi Boglige-Konster, søge,
for at nyde Æres-Titler, at indvikle sig udi verdslige Forretninger, hvorved
deres Studeringer settes til Side; og at det er saadanne Fristelser, som jeg
haver imodstaaet, ey villende derudi følge deres Fodspor. Til Beviis derpaa
haver jeg anført en Tiid af meer end 30 Aar, udi hvilken jeg uden Anfægtning
haver anseet andres Forvandlinger udi det selvsamme Collegio, hvori jeg sidder.
Og kand enhver slutte, at, eftersom jeg haver holdet Stand indtil min høye
Alder, det nu kand være mig lige meget, enten jeg gaaer paa andres høyre eller
venstre Haand, helst saasom jeg ikke meer kommer udi store Selskaber, hvor man
fører sig sin Rang til Nytte. Jeg haaber derfore, at enhver kand see, at den
Erection, som er skeed af mit Jorde-Gods til Fri-Herskab, er skeed alleene til
Publici Nytte, og for at have et Monument efter min Død, saa at det her maa
heede, som en gammel Philosophus sagde: Sero arbores qvæ aliis prosint, det er:
Jeg planter Træer, som andre skulle nyde Frugt af. Mit heele Levnets Lob viser,
at dette kand være mit Symbolum, eftersom jeg aldrig haver havt det nærværende
Gode for Øyene, og, saasom jeg ikke efter Haandverks-Folks Exempel haver
arbeydet de fleeste Dage i Ugen for at have en fri Mandag: Enhver, som indretter
sit Levnet efter saadan Plan, bør ingen Misundelse underkastes: Hvis Misundelse
kand forsvares, saa maa det heller være i Henseende til dem, der ved Arv,
Giftermaal, ublue Raaben og idelige Ansøgninger komme til Velstand, ikke i
Henseende til dem, der næst GUD ey kand tilskrive deres Velstand uden deres eget
Arbeyde og ordentlige Oeconomie. Jeg haaber, at et hvert fornuftigt Menneske
saadant kand begribe: Jeg haaber ogsaa, at de af mine Landsmænd, som med saadan
Hidsighed jage efter Rang og Titler ikke kand besmykke deres Opførsel med mit
Exempel. Min Værdighed haver langt anden Adkomst. Den er og et 151 Embede, hvorudi er en Realitet: Da andre
derimod begiære at kaldes det, som de hverken ere eller agte at blive: De søge
hver siette eller syvende Aar at beklædes med nye Titler, hvortil de anføre
langt slettere Motif end Børns, der udi tilvoxende Aar for Tiden bede om en nye
Kiole, foregivende, at den gamle bliver dem for stakket: Hvad som herved ellers
fornøyer mig, er dette, at andre studerende Personer af dette Exempel opmuntr
es, og at alle fornuftige Folk legge denne min Dignitet Hans
Kongel. Majest. til Berømmelse. Udi Promotionen er ellers intet
Paradox, med mindre man vil holde for, at det er imod Anstændighed, at een, der
profiterer politiske Historier, Jus publicum og Morale, beklædes med Værdighed;
og at Høyhed og Æres Titler alleene tilkomme dem, som sidde udi andre Collegier,
hvorudi Regnskabe revideres, Extracter af Memorialer giøres, og Formularer eller
Forskrifter skrives. Min Herre seer heraf, at paa mig ikke kand retorqveres,
hvad jeg haver dadlet hos andre, saasom denne min Værdighed ingen Desertion fra
Studeringer foraarsager: Thi en Baron kand holde Venskab med de 9 Musæ,
ligesaavel som en Professor; og man mærker af mine Studeringers Fortsettelse, at
jeg end ikke haver opsagt eller agter at opsige mit Borgerskab. Det er ikke
Værdighed, men visse Forretninger, som ligge til en Værdighed, hvilke foraarsage
Studeringers Tilsidesettelse. Hvis en Artikel havde været indført udi mit
Friherlige Patent, nemlig at jeg maatte herefter ingen
Omgiængelse meere have med de 9 lærde Jomfruer, og jeg ikke desmindre
havde ladet mig baronisere, saa havde den Critiqve, som af nogle giøres, været
gandske rigtig. Men, saasom Værdigheden ikke med saadan Clausula er given, og
grundige Studia ere ingen contrebande Vahrer for en Friherre, men heller zire
Standen, saa er visse Folks Domme, herudi som i mange andre Ting, uden Grund.
Det var at ønske, at alle Grever og Friherrer vare lige saa vellærde som
velbaarne: Derved leed Landet aldeeles ikke. Tvertimod, grundig Lærdom zirer
Standen meere, end forgyldte Vogne, eller toppede 152
Hæste: Og er det derfore, at jeg lader
hverken mine Døttre eller Vogn-Hæste toppe, men søger at distingvere mig ved
Videnskabers Cultivation, med et ordentligt Levnet, med udkaarne Folks
Omgiængelse, og ved Liberalitet udi slige Ting, som sigte til Publici Nytte.
Ikke at tale om: At man udi Klæde-Dragt, Stats og Eqvipage nu omstunder ikke
kand distingvere sig meere, helst udi en Stad, hvor man seer Haandverks-Karle
udi røde Skarlagens Klæder, Skrædere, Skoemagere og Bagere at age udi Vogne og
Carosser, og at boe udi Huuse, som man kunde tage for Palatser, hvis Dørrene
ikke vare tegnede med Saxe, Støvler og forgyldte Kringler. Lader os engang ret
betænke, hvorudi en Mands Ære bestaaer. Ingen Tiid haver givet os bedre
Leylighed til at aabne vore Øyen, end denne som vi nu leve udi, da GUD haver
velsignet Rigerne med en Konge og en Dronning, der ved egen Frugalitet og
Tarvelighed dagligen foregaae os med Exempler. Vita Principum censura est:
Hoffets Exempel kand udvirke meere, end de strængeste Forbud og Love. Vor Tiid
viser derpaa et mærkeligt Exempel udi Ryssland. Der kunde en Boyar fordum ikke
besøge sin Naboe, uden han var geleydet af 20 til 30 Edelmænd; men, da de saae,
deres egen store Monarch ofte at gaae igiennem Moscows Gader uden Følge, meenede
de, at det ogsaa kunde være dem anstændigt, saa at de begyndte at fatte andre
Idée om det, som kaldes Decorum eller Sømmelighed. Jeg raader herved ingen til
Karrighed; tvertimod jeg holder den for at være ligesaa stor Lyde, som Overdaad,
hvilket jeg og ofte i mine Skrifter haver viset. Jeg raader til at lade Penge
roullere. Mit Morale sigter alleene til at vise den rette Brug deraf, og at
udrødde den falske Concept, man gemeenligen giør sig om Genereusitet, og det som
man kalder Godhiertighed, helst udi dette Land, hvor mange udi Stats og Vellyst
lidet agte Penge, og ikke spørge om, hvad et Gieste-Bud eller en Lyst-Reyse skal
koste, men derimod slaae Knuder om Pungen, naar der handles om at give Penge til
deres egen og Landets Ære, hvilket foraarsager, at mange gode Ting 153 ingen Fremgang kand have, og at mange
nyttige og zirlige Stiftelser qvaeles udi deres Fødsel. Jeg forbliver etc.