EPISTOLA XXIX.
Til **✂
Forgangen Sommer, da jeg var paa min Gaard, og vilde have nogen Underretning om
Vand-Møller, sagde en Bonde blandt andet, at en Græs-Mølle er pligtig til at op-
48
tage sine Stieborder ved Cruses
Messe. Dette Ord, Cruses Messe, kom mig heelt underligt for; og kunde jeg ikke
giette mig til dets Betydelse, saasom jeg ingen Helgen vidste, som havde ført
det Navn af Gruse. Da jeg kom til Kjøbenhavn igien, giorde jeg mig Umage med at
efterlede Ordet, og endelig fandt det i den gamle Siællandske Lov Lib. IV. Gap.
36. indført saaledes: Tha scal han optaghe Stiibord i Cruses Mæsse, ther men
gange met Kors; Det er: Da skal han, nemlig Mølleren, optage Stiebordene, i
Cruses Messe, naar man gaaer med Kors. Og mærkede jeg da, at det er
Hellig-Korses Messe (Festum St. Crucis) som falder ind den 3die Maji. Jeg taler
aldrig med Bønder, uden jeg jo lærer noget af dem: Thi de raisonnere ikke uden
om solide og magtpaaliggende Ting, hvorom de vide fuldkommen Beskeed. Man kand
af dem lære, hvorledes Jorden skal dyrkes, Hæste og Qvæg conserveres, Skovene
settes i Stand, Gaarder bygges, og en skikkelig Oeconomie føres. Derforuden
profiterer jeg af deres Omgiængelse udi Sproget: Thi jeg lærer af dem gode gamle
Danske Ord, som udi Kiøbstæderne ere forglemte, og hvorudi end lærde Folk ere
ukyndige, saasom de ere komne af Brug, og ikke findes uden i vore gamle
Lov-Bøger. Derforuden er Bøndernes Tale naturlig og uden Affectation eller
u-rimelige Complimenter. Naar en Bonde hilser mig, ønsker han GUds Fred, og
naar han gaaer bort, siger han, far vel! En Kiøbstæd-Mand derimod kalder mig for
og bag sin Herre, og sig skyldigste Tiener, skiønt han ved alle Leyligheder
bevidner, at han er mig aldeeles ingen Tieneste skyldig. Spørger jeg Bonden om
Nyt, fortæller han ikke uden det, som han veed, og indskrænker sig udi sin egen
Landsbyes Historie, saa at, om jeg hører ikkun lidet, saa faaer jeg dog noget
tilforladeligt at vide. Spørger jeg Kiøbstæd-Manden om Nyt, giver han mig et
Udtog af de sidste Aviser, som jeg selv forhen haver læset, og fører mig
igiennem Tydskland, Ungarn, Tyrkiet, indtil Persien, ja omstændeligen fortæller
mig Ting, hvorom han selv ikke veed ringeste Beskeed, og som mig er aldeeles
ikke 49
magtpaaliggende at vide. Store
Kiøbstæder ere store Sladder-Skoler, hvor u-nyttige Ting blive omtalte udi et
u-reent og fordervet Sprog. Kommer jeg der udi et Selskab, hører jeg Critiqver
over en høyeste Rettes Dom, som samme Dag er afsagt, hvilken nogle rose, andre
laste, skiønt ingen ret veed, hvorudi Sagen haver bestaaed. Kommer jeg udi et
andet Laug, hører jeg Barberere, Kandestøbere og Spidsborgere at decidere udi
Stats-Sager, hvorover de selv ikke have mindste Idée, saasom de intet vide, uden
hvad en Avis-Skriver haver fundet for godt at binde dem paa Ærmene, og som med
næste Post erklæres at være Løgn. Kommer jeg udi et lærd Societet, hører jeg
enten hvad jeg tilforn veed, eller hvad jeg ikke forlanger at vide, og det alt
udi en u-naturlig Stiil. Jeg forklarede eengang for en Bonde Indholdet af et
Academisk Programma, som laae paa mit Bord: Han meenede, at det var et Skiøde
paa Gaard og Gods, efterdi det var saa stort; men jeg sagde ham, at derved gaves
tilkiende, at en halv Snees Studentere skulle tage Magister-Graden i Morgen, og
at een af samme Personer var her af Sognet, som han (nemlig Bonden) vel kiendte;
og, da jeg nævnede ham ved Navn, fik han Lyst at vide, hvad der paa det store
Papiir var skrevet om samme Person. Jeg sagde da, at der findes antegnet, at han
er en Søn af en gammel hedensk Afgud ved Navn Apollo, og at han tilligemed de 9
andre hans Cammerader haver klavret op paa et høyt Bierg, som er meere steilt
end Stævens Klint, for der at have Omgiængelse med 9 Jomfruer. Bonden smilede
derved, og sagde: Jeg kiender nok Karlen; han er Herr Povels ældste Søn, og
haver jeg aldrig hørt, at ham haver været nogen Løsagtighed tillagt. Jeg svarede
dertil, at jeg siger ikke, hvad han er, eller hvad han haver giort, men alleene
hvorledes han beskrives paa Papiret. Derpaa gik Bonden bort; og veed jeg ikke,
hvad Tanker han fattede, enten om Skriveren, eller om mig, som forklarede ham
Skriftet: Jeg hørte alleene, at der siden mumledes om, at Herr Povels Søn var
beskyldet for Leyermaal med 9 Piger; og hvis saadant var sandt, burde han 50 heller staae aabenbare Skrifte, og
betale sine Leyermaals Bøder, end nyde Magister-Graden. Jeg vilde ikke ønske, at
Bønderne vidste fuldkommeligen alle vore andre Idretter og Studia; de vilde
maaskee i saa Maade fatte høye Tanker om dem selv, og ringe om os andre, ja
holde sig for gode til at giøre os Hoverie og anden Tieneste. Du seer heraf, hvi
jeg haver meere Behag i at omgaaes med Bønder end med Kiøbstæd-Folk, og hvi jeg
er sociable paa Landet og misanthrope i Staden. Derforuden ere adskillige andre
Ting paa Landet, som kand fornøye Sindet. Jeg finder Behag udi at see Jordens
Grøde fremspire, og at indhøstes, at see Kiør og Faar gaae ligesom i Procession
til deres Sammelpladse Morgen og Aften. Luften og Roelighed foraarsager ogsaa,
at min Helbred der er lidt bedre end udi Staden. Intet incommoderer mig paa
Landet uden Sviin og Hunde. De førstes Selskab plager mig om Dagen, og de sidste
forstyrre undertiden min Hvile om Natten, men det er tvende Nationer, som man
maa holde noget til gode, i Henseende til deres Nytte: Thi Svinene føde os, og
Hundene forsvare vort Gods og Eyendom mod Tyve. Hvis du engang vil besøge mig
paa Landet, skal det være mig kiært, og maa du blive der saa længe dig lyster,
helst om du, som jeg, uden Mad og Drikke kand leve af den pure Luft. Jeg
forbliver etc.