EPISTOLA CXX.
Til **✂
Min Herre legger mig til Last, at jeg ikke kand lide Hunde, og at jeg setter
større Priis paa Katte. Han siger, at saadant er gandske u-naturligt, og intet
Bifald finder hos andre Mennesker. Jeg tilstaaer gierne, at jeg saavel herudi
som i andre Domme viger fra almindelige Meeninger: Men deraf følger just ikke,
at min Smag er u-naturlig; thi saadant bør alleene siges om dem, der gaae fra
den banede Vey, uden at give nogen tilstrekkelig Aarsag dertil. Jeg kand anføre
adskillige Aarsager, hvorpaa jeg grunder min Dom herudi, og hvi jeg setter
større Priis i Almindelighed paa en Kat end en Hund. Jeg siger i Almindelighed,
efterdi jeg undtager visse Hunde, som Jagt- og Fæ-Hunde, for hvilke jeg haver
stor Respect i Henseende til den Nytte de føre med sig: Men Almuen, hvorunder
befattes Gade-Hunde, Mopser, Stue-Hunde, Skiøde-Hunde, etc. som giør den største
Deel af denne Nation, er i mine Tanker alleene til Incommoditet og til ingen
Nytte. Man haver ikkun at giøre en Sammenligning imellem disse 111
tvende firebenede Folk, nemlig af Hunde og
Katte, og at examinere enhver Nations Qvaliteter, for at see, om min Dom herudi
er vel eller ilde grundet. En Hund berømmes af sin Troeskab, og siges af alle
Dyr meest at være Menneskets Ven. Men man maa anføre saa mange prægtige
Historier herom, som man lyster, saa mærker man dog i Almindelighed, at saadan
Troeskab ikke holder Stik, og at Venskabet er interessered: Saadant vide Tyve og
Røvere; Thi de ansee Port- og Gade-Hunde som interesserede Vægtere, hvilke de
ved et stykke Brød kand bringe til Taushed og til at forraade Huus og Gaard;
hvorudover Folk holde det langt sikkere at forlade sig paa Laas og Lukke end paa
slige Skildvagte, der ingen Fristelser kand imodstaae. Vel kand der findes nogle
som imod saadan Fristelse holde Stand; men de samme ere lige saa rare, som
retskafne Philosophi iblant Mennesker. En Kat derimod giver sig ikke ud for at
være ærlig, hykler ogsaa for ingen: Den haver sine Tanker alleene fæstede til
sit Embeds Forretninger, som er at rense Huus fra Utøy, hvilke den Jure belli
tilegner sig, og afkorter udi sin Føde hos Huus-Herren. Sammenligner man disse
Dyrs andre Qvaliteter, saa seer man, at en Hund er som en Pekelhering udi et
Huus; en Kat derimod, som en ærbar og fornuftig Domestiqve. Vel er sandt, at en
Kat-Unge er een af de naragtigste Creature paa Jorden; men saadant tilregnes
alleene Ungdoms Daarlighed, hvilken ikke varer længe, men strax corrigeres,
saaledes, at Boufonnerie forvandles til en philosophisk Gravitet. De lystige
Scener, som en Kat-Unge forestiller, bestaaer ellers ikkun i Gebærder og
Bevægelser, da en Hund derimod ikke kand bevæge sig uden tilligemed at giøe og
bieffe. Men hvad man end kand sige om begge Dyrs gode Qvaliteter, saa er det
u-imodstridigt, at en Hund er et ligesaa incommode Meuble, som en Kat er et
commode udi Huus og Gaard: Thi, hvis en Hund giør eengang udi Tide, saa bieffer
og skielder den hundrede Gange udi Utide, og det ofte baade Nat og Dag. Min
Herre kand taale saadant, efterdi han er saa 112
lykkelig udi at sove, at end et Canon-Skudd kand ey forstyrre
hans Søvn: Men jeg og andre, som ere meere delicate, finde ikke vor Regning med
disse tamme Ulves stedsvarende Musiqve, som foru-roeliger mig om Dagen og end
meere om Natten. Hvis min Gienboes Lænke-Hund, som giør og skielder, alleene for
at giøe og skieide, vilde pausere alleene eengang om Ugen, nemlig Torsdag-Aften,
vilde jeg holde ham hans anden Bieffen til gode; thi paa saadan Aften kommer jeg
gemeenligen fra det Musicalske Collegio, og, som jeg da haver Ørene fulde af
harmonisk Lyd, skiønner jeg meest paa Forskiellen i Musiqven. Nogle foregive
vel, at Hunde-Lyd er ikke ubehageligt; men de, som finde Behag udi disse tamme
Ulves Tuden, have Midæ Øren, og kand lignes med den Schytiske Felt-Herre, der
forlystedes meer ved at høre en Hæstes Vrinsken end ved den herligste Symphonie.
Man kunde vænne sig til Hunde-Lyd, hvis de bieffede udi Tide, og naar
Fornødenhed det udfordrede. Men de giøe, alleene for at giøe: Thi, enten en Tyv
bryder ind om Natten i en Landsbye, eller en Naboe-Bonde ager med sin Vogn om
Dagen over den alfare Vey, forfølge de ham med Bieffen og Skielden, indtil Byens
Leed; hvorudover en ærlig Vandrings-Mand maa gaae bevæbned igjennem Landsbyer,
saasom Landsbye-Hunde, efter Alzirers, Vitalianers og Flibustiers Maade holde
Fred alleene med hinanden indbyrdes, og føre Kriig med det heele menneskelige
Kiøn. Kort at sige: En Hunds Activitèt bestaaer enten i at skieide eller i at
hykle; begge Idretter ere lige ubehagelige, og sigte til intet. Hver Hund er som
Vielgeschrey udi Comoedien, der ideligen var i Bevægelse, alleene for
at være i Bevægelse. En Kat derimod synes intet at giøre, og dog er en duelig
Domestiqve; taler han ikke meget, saa tænker han des meere. En Hund kan lignes
ved en Bonde, der ofte lader sig indfinde paa Hoved-Gaarden med en krum Rygg, og
Hatten under Armen. En Kat derimod kand lignes ved en anden Bonde, der præsterer
præstanda, yder sin Skat og Land-Gilde, og i det øvrige giver Hus- 113 bonden en god Dag, eller som Mundheldet
lyder, Døden og Dievelen. Hunde ere enten store eller smaa. De største, som
gemeenligen ere til mindst Nytte, koster en Herre saa meget at underholde, som
100 Katte, ja undertiden fast ligesaa meget som en Gaards-Karl: De smaa kand
foraarsage Ekkel, efterdi de tracteres ligesom Børn udi et Huus, saa at mangen
Matrone haver sine Tanker meere fæstede til hendes Skiøde-Hunde end til hendes
Børn. Vil man eftersee, hvoraf saadan Affection reyser sig, saa kand man ikke
udfinde anden Aarsag end denne, nemlig, at, ligesom hyklerske Mennesker erhverve
sig ved Smigren, hvorved de intet meene, de fleestes Venskab; saa vinder en
Skiøde-Hund en Jomfrues Affection ved bestandig Hyklerie, og ved at
tilkiendegive, at den ikke kand trives med mindre den hviler i hendes Skiød. Jeg
for min Part finder ingen nærmere Aarsag, med mindre man vil holde for, at
Skabningen saadan Kierlighed tilveye bringer. Men man haver ikkun med upartiske
Øyen at betragte for Exempel en Mops, som nu omstunder er saa meget i Moden, saa
vil man finde, at Skiønheden bestaaer alleene udi Indbildning; thi en Mops haver
et Hottentottisk Ansigt, da en Kat derimod ligner en Løve: Hvorudover
Mahomedanerne foregive, at den første Kat er kommen til Verden igiennem en Løves
Næseboere, da han nysede udi Noæ Ark. Kierligheden til Hunde er dog saa stor, at
derved bedrives fast Afguderie. Der fortælles blant andet, at en Fransk Dame gav
sig udi Kloster af Sorg, efterdi hun havde mistet sin Hund. Jeg vil derfor raade
min Herre, at, saasom han haver smaa Døttre, at han udi sin Huus-Catechismum
indrykker denne Artikel, at de tage sig vare for all for megen Hunde-Kierlighed.
Plutarchus fortæller, at da Cæsar saae nogle riige Romere at have Hunde-Hvalpe
udi deres Skiød, spurgte han om deres Hustruer ikke fødde Børn: [græsk tekst: se
image]. Jeg forbliver etc.