EPISTOLA CCCLXXXVIII.
Til **✂
Min Herre skriver, at han tabte sin Sag, efterdi hans Modstander havde sex
Stæmmer mod fem. Han holder det for en stor Uheld udi Rettergang, at Dom skal
fældes efter de fleeste Stæmmer: Han siger, at de fem Dommere, som han 228
havde paa sin Side, kunde veje op
mod 12 af de andre, og at det er noget, som ingen tvivler om. Jeg bekiender, at
hans Betænkning herover er ikke ilde grundet: Adskillige fornuftige Mænd have
været af samme Tanker. Plinius sagde derudover fordum udi samme Tilfælde:
Suffragia numerantur, non ponderantur, det er: Stemmerne vejes ikke, men tælles.
Men man kand regne saadant blant de fornødne Uheld, som ikke er at ændre. Thi,
hvis efter Stemmernes Pluralitet Domme ikke fældedes, kunde ingen Sag komme til
Ende; ja intet Collegium, intet Societet eller Republik kand bestaae uden ved
saadant Middel. Det er i den Henseende at Politici ansee visse Republiker og
Societeter som mangelhaftige og ilde indrettede; efterdi udi de almindelige
Forsamlinger intet kand sluttes eller forhandles efter de fleeste Stemmer. Af
saadan Svaghed laborere de syv foreenede Nederlandske Provincier; efterdi hver
Provincie, ja hver Stad, holder sig ikke forbunden til at rette sig efter, hvad
som ved Pluralitet sluttes udi General-Staternes Forsamling. Samme Fejl
tillegges og det Svitzerske Eidgenossenschaft. Herudover kand de nyttigste
Anstalter ofte ingen Fremgang have, og Forvirrelser ikke hæves. Dette meene dog
nogle at kunde undskyldes hos ovenmeldte tvende Stater; efterdi hver Provincie,
ja hver Stad, er en egen Republik, og efterdi Foreeningen er sluttet med
saadanne Vilkaar. Men udi Polen, som er et eeneste sammenføjet Rige, kand
saadant ikke undskyldes: Tvertimod, man kand ingen Regierings-Form ansee meer
vanskabt og daarligere indrettet; thi der kand en Nuntius terrestris eller et
eeneste Land-Bud ved Modsigelse til intet giøre, hvad 300 fornuftige og
velsindede Patrioter have besluttet. Polakkerne ansee vel saadant Liberum Veto,
og Frihed til at imodsige, som en Zirat og Herlighed: Men alle sunde Politici
ansee det som en hæslig Plett og Fordærvelse. Erfarenhed viser ogsaa, at
Forvirrelsen udi Polen ofte er saa stor, at der er meere Anseelse til Anarchie
eller ingen Regiering, end til indskrænket Monarchie. Den Herlighed, som
Polakkerne bryste sig af, er 229 just
Kilden til samme store Riges Afmægtighed. Thi hvilken Stat kand være
skrøbeligere end den, hvorudi enten ingen Resolution kand tages, eller hvor det,
som af nogle 100de fornuftige Mænd er besluttet, kand kuldkastes af een, som
enten er ukyndig, ilde sindet, eller som af Rigets Fiender haver ladet sig
bestikke. At der ingen Tiid skulde findes saadan Mand udi et stort Land, kand
ansees som et Mirakel. Erfarenhed lærer, at saadanne Mænd ere ikke saa rare, og
Polens Fiender have ofte vidst at betiene sig deraf. Ingen Regiering kand
fortiene at bære Navn af Regiering, med mindre dens Majestæt er concentreret
enten udi en Person eller udi et Raad, som forestiller det heele Folk; og intet
Raad, intet Collegium, og ingen Ret kand være af nogen Nytte, med mindre
Stemmernes Pluralitet maa gieide. Jeg tilstaaer gierne, at udi Rettergang mange
lide derved; thi det hender sig ofte, at, naar Stemmerne ere saa deelte, at
derudi fast er en Ballance, en ukyndig eller ilde sindet Bisidder falder til det
ubillige Partie; hvoraf flyder, at en saadan een, ved at legge sin Stemme paa
Vegt-Skaalen, afsiger Dommen. Men saadan Uheld kand ikke forekommes udi store og
talrige Rette. Man kunde derfore falde paa de Tanker, at et Lands Jurisdiction
derved intet leed, om man lod Sager paakiende af en eeneste Dommer, nemlig
saadan en, som alle erkiendte for en fornuftig Jurist og en ærlig Mand. Derved
kunde forebygges ovenmeldte Uheld, store Penge kunde spares, som maa anvendes
paa talrige Collegiers Underholdning, og Umagen blev den samme: Thi det koster
ligemegen Umage, enten jeg hører en Sag alleene, eller tillige med andre.
Forskiellen er ikkun denne, at Voteringen blev kortere og Skriverens Protocol
tyndere. Dette er noget, som kand lade sig høre, hvorvel jeg tvivler ikke paa,
at jo adskillige Indvendinger derimod kand giøres. Jeg forbliver etc.