EPISTOLA CCXXIX.
Til **✂
Jeg var forgangen udi et Selskab, hvor nogle, som havde læset mine Skrifter,
meenede, at jeg en og anden Gang havde stødet an mod Orthodoxien. Om de saadant
talede af Skiemt eller Alvor, kand jeg ikke til visse sige. Mit Svar alleene
skiemt-viis derpaa var: At jeg ikke havde kiendt nogen yvriaiæt; orthodox Baron. Dog sagde jeg udi Alvor derhos, at, om man
vilde examinere mine Kietterier, skulde man finde, at de bestaae alleene derudi,
at jeg ved alle Lejligheder tager GUD i Forsvar mod visse outrerede Orthodoxer,
der heller ville opofre den heele Religion, end vige en Fod breed fra en antagen
Bi-Artikel udi Religionen. Jeg haver udi mine Skrifter tilkiendegivet et
Principium, fra hvilket jeg aldrig viger, nemlig intet at troe, som strider imod
GUds hellige Egenskaber, og derfor, saa ofte en Talemaade udi Skriften
forekommer, hvoraf andre tage Anleedning til anstødelig Lærdom, som er vanskelig
at forsvare, holder jeg for, at man bør vige fra Bogstaven, for ikke at styrte
sig udi en Labyrinth, hvoraf man ikke kand reede sig. Saaleedes, naar der tales
om den arvelige Synd, forklarer jeg den saaleedes, at af vore syndige og
fordærvede første Forældre intet sundt kunde komme, og at det er dermed
beskaffet, som med spedalske Børn, der ere avlede af spedalske Forældre; Thi
saadan Lærdom er ikke saa anstødelig som deres, der sige, at GUD straffer Børn
for Forældrenes Misgierninger, og at Forfædrenes Synd tilregnes Efterkommerne,
ligesom de selv udi dem, førend de fødes, havde syndet. Thi deraf rejser sig en
Indvending, som Religionens Fiender giøre imod GUds Retfærdighed, hvilken man
haver Møye ved at forsvare. Videre: naar nogen af et eller andet Sted udi
Skriften eller af Exempler ville bevise, at gode Gierninger belønnes og
Misgierninger straffes udi denne Verden; Da, saasom Er- 181
farenhed viser, at saadant ikke altiid
skeer, men at det gaaer de Gudfrygtige ofte ilde, og Ugudelige indtil Enden
florere; Da, for ikke at underkaste GUds Forsyn og Direction Critiqve, siger
jeg, at Straf og Belønning er reserveret til den yderste Dom, som skeer ved
Opstandelsen. Videre: naar jeg hører, at man giør Fanden til Stifter af de
fleeste onde Ting, som skeer i Verden, holder jeg for, at man derudi gaaer for
vidt, efterdi saadan Lærdom kand have tvende skadelige Virkninger, nemlig: (1)
At den kand blive Mennesker til Skiul og Undskyldning for deres egne
Misgierninger. (2) at en Slags Manichæismus, derved kand indføres, hvorved
Fanden tillægges større Magt end han haver; Thi man seer, at Monsr. Bayle og
andre, som have villet forsvare den Lærdom om tvende Principiis, betiene sig
deraf. Videre: naar nogen U-overensstemmelse udi Skriftens Historie eller
Chronologie forekommer, da holder jeg for, at ved Skriften, som af GUds Aand
siges at være dicteret, alleene maa forstaaes Mose og Propheterne, det er
Lærdommen, men ikke Historien, som er forfatted af Mennesker, der kand tage
fejl. Thi derved til intetgiøres den Indvending, som Naturalister og Vantroende
betiene sig af, for at infirmere GUds aabenbarede Ord, hvilket intet lider
derved, naar man tilskriver forekommende U-overensstemmelse udi Historier og
Chronologie, enten til Skribenternes U-agtsomhed, eller til Copiist-Fejl.
Endeligen holder jeg i samme Henseende fornødent, naar nogen Historie
forekommer, som Vantroende støde sig over, at betiene sig af allegoriske
Forklaringer. Derudi og i deslige andre Poster bestaaer mine Kietterier: Om de
fortiene saaleedes at caracteriseres, skal jeg ej kunde sige; det alleene maa
man tilstaae, at, hvis derudi ere Vildfarelser, saa ere det saadanne
Vildfarelser, som GUD ikke kand mishage, efterdi man søger derved at stoppe
Munden paa Vantroende, og at giøre deres Indvendinger sløve og magtesløse. Ingen
Lærdom er fordømmeligere, end den, som giør GUD til Stifter af onde Ting: thi
derved giøres han ikke alleene til et Ondt, men end og 182 til det allerværste Væsen, saasom Mennesker
drives til det Onde af Passioner og egen Nytte; hvilket, om det ikke undskylder
deres Ondskab, saa giør det den dog begribelig; GUD derimod tillægges ingen
anden Motif end hans Velbehag. Jeg forbliver etc.