Indhold
- MED KUL OG KRIDT SKITSER (FORAAR 1872)
-
DIGTE
- DIGTE
- NYT LIV
- EN FORPOST
- PAA FJELDET
- HAMMERSHUS
- POULS VISE (Af en utrykt Fortælling)
- FORAARSSTEMNING
- I DE LYSE NÆTTER
-
HAVET
- DU KLANG, SOM EN GANG VAKT
- MENUETTO
- ENGELSKE SOCIALISTER
- ØSTERLANDSK (Kysten ved Tanger)
- MUNKE
- NATTEN PAA DÆKKET (Af en utrykt Fortælling)
- DRIKKEVISE
- DEN 28DE NOVEMBER 1871
- NOVEMBERSTEMNING (1870)
- UDE OG HJEMME
- KOM MUNTRE GUTTER
- JAGET
- KING MOB
- SKIPPEREN SYNGER
- EFTERAAR
- DET SICILIANSKE ÆSEL
- SANG
- LANDSKNÆGTENS VISE
- ITALIENSK (Catania)
- HØJT VIOLINENS STEMME KLANG
-
PYRAMIDEN
-
ET STJERNESKUD
- EN NUTIDSVISION
- PARKET OG GALLERI
- KÆLDERMANDEN SYNGER
- DA BYGEN KOM OP
- UNDER GRANSKOVEN (Til min Hustru)
- NAVNLØS
- JEG SYNGER MINE SANGE
- I STORM OG STILLE EFTER AAR 1874
-
DÆMPEDE MELODIER (EFTERAAR 1875)
- DÆMPEDE MELODIER (EFTERAAR 1875)
- TIL MESTEREN
- I MELLEMAKTEN
- HVAD DER HÆNDTES PAA STRØMMEN
- VAARSANG
- I BRESCHEN
- SNEDKERSVENDENS VISER
- FRA VERDENS-KUNSTUDSTILLINGEN
- IMPROVISATION OM BORD
- WILHELM MARSTRAND Død den 30te Marts 1873
- AD LIBITUM
- SKIBSROTTER
- SONET
- FRA KLITTEN En Hverdagshistorie
- FISKEREN SYNGER
- EN STRANDVASKER
- I KJØGEBUGT
- FREGATTEN FREJA
- LANDNAMSFART
-
LUTHER I WITTENBERG
- HJEMKOMSTEN
- VAABENSMEDEN
- OKTOBERDRØMME
-
ET AFTENBILLEDE
- MISERICORDIA
- DEN SIDSTE SORTE-FODS KLAGESANG
- FORBI! Efter Gieyres Maleri i Luxembourg Les illusions perdues
- KRIGSBILLEDER
- LÆGEN PAA VALPLADSEN
- DA TAAGEN SÆNKED SIG
-
MED HØJ HORISONT
Alle forekomster
↩ Taormina, de gamles Tauromenium, er som ovenfor berørt en ussel lille Bjergby med snævre, krogede Gader, men rig ved sine Mindesmærker. Som alle disse smaa Reder i Bjergene har den oprindelig været befæstet ved en høj, nu paa flere Steder sammenstyrtet Mur og er for Resten fra Naturens Haand beskyttet ved de bratte Klipper, hvorpaa den er anlagt, og som paa de tre Sider falde lodret ned imod Havet. Paa den fjerde, Sydsiden, som vi kom op ad, findes Porten, et malerisk smukt lille Udenværk, der ligesom den takkede Mur og flere adelige Paladsruiner inde i Byen er arkitektoniske Skønhede i den reneste normanniske Stil. En fuldkommen saa malerisk, og endnu smudsigere Miniaturudgave af Byen er det paa en kegledannet Klippe, omtrent 400 Fod højere, liggende Mola, der med sine lange Mure og sine Tinder og Gavle synes som en Rovfugl med udstrakte Vinger og Næb og Kløer at svæve spejdende over ens Hoved i den klare Luft. Kun en eneste, af dobbelte Mure beskyttet, Sti førte op til det næsten uindtagelige Kastel, og man har halvt historiske Sagn om glimrende Heltegerninger fra Besætningens Side, da Byen blev forsvaret mod Araberne, der dog endelig en mørk Nat ved Forræderi overrumplede Vagterne og nedsablede hele Befolkningen.