Claussen, Sophus Uddrag fra FABLER

En sludfyldt (.. .), jf. DV IV Efter Syndefaldet
II, i ff.: sceneri m. m. har mindelser om S. Staffeldts digt Kongen af Tyrus og Tiggersken
Frans af Assisi (1182-1226). SC cit. og tolker den katolske helgens udsagn dels i FR 175, dels i sin anmeldelse af Johs. Jørgensen: Livsløgn og Livssandhed (L-F. F. 16.2. 1896; optr. DO 134). I sin ungdom oplevede F. if. legenden, at Jestis tog ham i favn, at det var hans bryllup og bruden den kristelige fattigdom
"Ecce homo" (lat. se, hvilket menneske, Vulgatas gengivelse af Pilatus' udråb stillet overfor den tornekronede Jesus, Johs. 19,5), titlen på Fr. Nietzsches selvbiografi (skr. 1888, udg. 1908, alment tilgængelig 1911). N. blev 1889 indlagt på hospitalet i Jena m. diagnosen progressiv paralyse
Tyvelygte, egl. blændet lygte (bl. a. anvendt af tyve)
Indvortes (...), Mark. 7, 21-22, det grufulde Skriftsted, som SC kalder det i artiklen Graaben, Pol. 24.3.1900. (Optr. DO 32)
Til forståelse af dette - og lignende - digte, der har Daarskaben som motiv - lønner det sig at læse SC's anmeldelse af Henrik Ibsens skuespil Naar vi døde vaagner (1898), L-F. F. 30.12.1899, optr. DO 92 ff.
I brev af 14.7.1916 til Anders Osterling omtaler SC forbindelsen ml. digtet og de artikler, han i dette tidsrum skrev om 1. Verdenskrig (kopi af brev i operasanger Frans Lassons eje)
Jf. 171; Ft 41