Indhold
-
Digte 1838 (DK)
- Digte (1838)
- Oprindelse (DK)
- Luca Signorelli (DK)
- Fjeldspringet (DK)
- Sidskensang (DK)
- Den unge Poet (DK)
- Et Aftensuk (DK)
- Nøddevise (DK)
- Ungdomsmod (DK)
- Børnepsalme (DK)
- Torsten og Trine (DK)
- Vinens Gud (DK)
- Skjøn Ellens Elsker (DK)
- Den 14de November Til Oehlenschläger (DK)
- Stævnemødet (DK)
- Bruden (DK)
- Til et Barn (DK)
- Havfruen (DK)
- Sommerens Tale (DK)
- Nordexpeditionen (DK)
- Ulykken rammer Alle (DK)
- Gunløde (DK)
- Pater Hugo (DK)
- Til en Veninde (DK)
- Enken (DK)
- Forsvar (DK)
- Bondestriden (DK)
- Amalie Raben (DK)
- Naturraisonnement (DK)
- Til - -[En Børneflok, en Jomfruskare] (DK)
- Ghasele (DK)
- Til Vinterveiret (DK)
- Var det Synd? (DK)
- Til Elskov (DK)
- Mary (DK)
- Til Nanna (DK)
- Stamtræet (DK)
- Kun en Time (DK)
- Med en Brystnaal (DK)
- Jorden (DK)
- Forgjæves Opmuntring (DK)
- Bylivet (DK)
- I Fjelleboden (DK)
- Eremiten (DK)
- Silhouetter af en Præstefamilie (DK)
- Ved en Vens Hjemkomst (DK)
- Elegie [Af mangen gravitetisk Sjæl, hvor tidt] (DK)
- Aturernes Grave (DK)
- Ritorneller [Blomst af Mimosen] (DK)
- Charlottenlund (DK)
- Dyrehaugen (DK)
-
Erotiske Situationer (DK)
- Paa Bjerget (DK)
- Ved Huset (DK)
- Fjerboldtspillet (DK)
- I Theatret (DK)
- En Middag (DK)
- Erkjendelse (DK)
- Brønden (DK)
- I en Landsbykirke (DK)
- I Blæsten (DK)
- En Morgenvandring (DK)
- Den Uforsigtige (DK)
- Latteren (DK)
- Declamationen (DK)
- Distraction (DK)
- Platanen (DK)
- Den Sovende [Karether rulled i Sandet] (DK)
- En Soirée (DK)
- Paa Sneen (DK)
- Reflexion (DK)
- Uglen (DK)
- Tilstaaelse (DK)
- Det Ubegribelige (DK)
- Beskrivelsen (DK)
- Tilbageholdenhed (DK)
- Kanefarten (DK)
- I Haugen (DK)
- Solens Nedgang (DK)
- Dødsstraffen (DK)
- Anmodning (DK)
- Henrykkelse (DK)
- Skoveensomhed (DK)
- Midnatsscene (DK)
- Grenenes Lyd (DK)
- Umuligheden (DK)
- Straf (DK)
- Blikket (DK)
- Det første Bud (DK)
- Vanskelighed (DK)
- Det Overstaaede (DK)
- Advarsel (DK)
- En Afsked (DK)
- Formaning (DK)
- Angst (DK)
- Ved Stranden (DK)
- I Gravcapellet (DK)
- Flugt (DK)
- Sygdommen (DK)
- Hvilestedet (DK)
- I Ruinerne (DK)
- Sørgesangen (DK)
- Det Sidste (DK)
- Andre digte
- Digte før 1838
- Idyll (DK)
- Ved Viol-Urnen - (DK)
- Øhlenschlägers Collegium (DK)
- Sørgedragten (DK)
- Elegie [Hvor min Hauges Grønt i Høsten skrantner og blegner] (DK)
- Elegie [O hvor det lyser roligt, klart i mit drømmende Indre!] (DK)
- Digterskjæbne (DK)
- Du! Du! Du Søde ... (DK)
- Jeg havde faaet Brev fra dig, Nanette ... (DK)
- Kjære Fritz! titusind Tak ... (DK)
- W. Hogarths sidste Malerie (DK)
- Epigrammer (DK)
- Din Følelse er Aske (DK)
- Resignation (DK)
- Sommerfugle jeg elsker at fange et eneste Misgreb ... (DK)
- Fortvivlelse (DK)
- Paa Maskeraden ... (DK)
- Hemisphærerne (DK)
- Der er en Sjæl i denne Albu ... (DK)
- Der er en Trolddom paa Din Læbe ... (DK)
- Tag dette Kys, og tusind til, du Søde ... (DK)
- Enthusiasme (DK)
- Hvilke Spaltninger og Ridser ... (DK)
- Lavinen (DK)
- Hvilke Ætherregioner (DK)
- Skyggerne (DK)
- Paamindelse (DK)
- Tilstaaelsen (DK)
- Venskabstrøst (DK)
- Trudsel (DK)
- Sonet (DK)
- Eensomheden (DK)
- Ja, jeg har sværmet bagvendt for din Ynde ... (DK)
- Forgjæves! min Længsel (DK)
- Lokkerne (DK)
- Hendes Lokker (DK)
- Taarerne (DK)
- Tidlig Skilsmisse (DK)
- Frøerne - (DK)
- Vi sad i Vinternatten (DK)
- Hør, Dødens Klokker kime ... (DK)
- Bebreidelsen (DK)
- Digternes Prydelse (DK)
- Ritorneller [Hvor hans Manerer ere ridderlige!] (DK)
- Drankeren Barthold (DK)
- Digte efter 1838
- Den Sovende [Lad mig dække dine spæde] (DK)
- Drømmen (DK)
- Kjære Ven! Jeg har faaet en Maneer ... (DK)
- Tilegnelse (DK)
- Yndig er Ourebygaard i Sommerens blussende Skjønhed ... (DK)
- Min Ven - Christian Petersen ... (DK)
- Kjøbenhavnske Minder (DK)
- Kom, Gudsengel, stille Død ... (DK)
- Til Kritikerne - (DK)
- Paa en Dag, der er bestemt til Lykønskninger og Foræringer ... (DK)
- Jeg føler Venskab for det Gamle ... (DK)
- Er Du en Christen? - spurgte du mig nylig ... (DK)
- Med Roser og Ranunkler (DK)
- O hvor smukt dette Landskabs Form i sit dæmrende Mørke ... (DK)
- Her rasler Skoven og her suser Sivet ... (DK)
- Naar jeg i Eenrum færdes ... (DK)
- Man har Sagn om Borgtapeter ... (DK)
- Du var henrivende paa Børneballet ... (DK)
- Min elskte Viv ... (DK)
- Udaterede digte
- Efterskrift og noter
- Efterskrift
Emalje rimer på talje
- 1. Klassikeren
- 2. Eksil og naturalisme
- 3. Forskningen
- 4. Biedermeier og romantisme
- 5. Emalje og talje
- 6. Mangesidigheden
- 7. Melankoli: ghasele
- 8. Skønhedsdyrkende metafysik: elegi
- 9. Æsteticisme
- 10. Poetik
- 11. Del og helhed
- 12. Det brudte og det preciøse: ritornellerne
- 13. Rimets timing
- 14. Erotiske Situationer
- 15. Laboratoriet: rimbreve, makamer og optegnelser
- 16. Tekstforhold
- 17. Udvalgt bibliografi
- røveside fra trykkeriet til Di...
- Noter
- Digte (1838)
- Oprindelse
- Luca Signorelli
- Fjeldspringet
- Sidskensang
- Den unge Poet
- Et Aftensuk
- Nøddevise
- Ungdomsmod
- Børnepsalme
- Torsten og Trine
- Vinens Gud
- Skjøn Ellens Elsker
- Den 14de November
- Stævnemødet
- Bruden
- Til et Barn
- Havfruen
- Sommerens Tale
- Nordexpeditionen
- Ulykken rammer Alle
- Gunløde
- Enken
- Pater Hugo
- Til en Veninde
- Forsvar
- Bondestriden
- Amalie Raben
- Naturraisonnement
- Til- -
- Ghasele
- Til Vinterveiret
- Til Elskov
- Mary
- Til Nanna
- Stamtræet
- Med en Brystnaal
- Jorden
- Bylivet
- I Fjelieboden
- Eremiten
- Silhouetter af en Præstefamilie
- Ved en Vens Hjemkomst
- Elegie
- Aturernes Grave
- Ritorneller
- Charlottenlund
- Dyrehaugen
- Erotiske Situationer
- Paa Bjerget
- Fjerboldtspillet
- I Theatret
- En Middag
- Brønden
- I en Landsbykirke
- I Blæsten
- En Morgenvandring
- Declamationen
- Distraction
- Platanen
- En Soirée
- Paa Sneen
- Reflexion
- Uglen
- Tilstaaelse
- Det Ubegribelige
- Beskrivelsen
- Tilbageholdenhed
- Kanefarten
- I Haugen
- Solens Nedgang
- Midnatsscene
- Umuligheden
- Det første Bud
- Vanskelighed
- Advarsel
- En Afsked
- Formaning
- I Gravcapellet
- Flugt
- Hvilestedet
- I Ruinerne
- Sørgesangen
- Det Sidste
- Andre digte
- Digte før 1838
- Idyll
- Ved Viol-Urnen -
- Øhlenschlägers Collegium
- Sørgedragten
- Elegie
- Elegie
- Digterskjæbne
- Du! Du! Du Søde ...
- Jeg har faaet Brev fra dig, Nanette ...
- Kjære Fritz! titusind Tak ...
- (W. Hogarths sidste Malerie)
- Epigrammer
- Resignation
- Fortvivlelse
- Paa Maskeraden ...
- Hemisphærerne
- Der er en Sjæl i denne Albu ...
- Der er en Trolddom paa Din Læbe ...
- Tag dette Kys, og tusind til, du Søde ...
- (Enthusiasme)
- Hvilke Spaltninger og Ridser ...
- Paamindelse ...
- Tilstaaelsen
- (Venskabstrøst)
- Trudsel
- Sonet
- Eensomheden
- (Forgjæves! min Længsel)
- Hendes Lokker
- Taarerne
- Tidlig Skilsmisse
- Frøerne
- Hør, Dødens Klokker kime ...
- Bebreidelsen
- Digternes Prydelse
- Ritorneller
- Drankeren Barthold
- Digte før 1838
- Digte efter 1838
- Den Sovende
- Drømmen
- Kjære Ven! Jeg har faaet en Maneer ...
- Tilegnelse
- Min Ven - Christian Petersen ...
- Kjøbenhavnske Minder
- Kom, Gudsengel, stille Død ...
- Til Kritikerne -
- Jeg føler Venskab for det Gamle ...
- Er Du en Christen? - spurgte du mig nylig ...
- Med Roser og Ranunkler
- Her rasler Skoven og her suser Sivet ...
- Naar jeg i Eenrum færdes ...
- Man har Sagn om Borgtapeter ...
- Du var henrivende paa Børneballet ...
- Min elskte Viv ...
- Udaterede digte
- Som i en hellig Dødskamp ...
- Jeg saa dig blusse og jeg skjalv ...
- Du var den fine Rose ...
- Her var end Naturen samlet ...
- Embryo
- Tillæg: Optegnelser
- Digte (1838)
- Efterskrift
Emalje rimer på talje
- Titel- og førstelinjeregister Udarbejdet af stud. mag. Jacob Søndergaard Jensen
- Indhold
Alle forekomster
10. Poetik
✂ Disse digtes måde er som sagt ikke enerådende. Aarestrups digte om at digte er mange - det er i sig selv et moderne træk - og de spænder vidt, hvad angår spørgsmålene, om kunsten er evig eller forgængelig, og om den er kunstig eller naturlig. I »Luca Signorelli« (s. 9-13) tales der om kunsten som evig, om »Konstens underfulde / Guddommelige Bliv«; men i »Med en Brystnaal« (s. 71-72) er »Konstens [...] Bliv« blevet »Det skrøbelige, svage Mærke / Til Minde om det Flygtige bestemt; [...] / Det Trylleskjær, som Sympathien kaster / Momentviis over alt det Skabte«. Her er kunsten i tiden »Et Legetøi af Støv for Støv«, og dens effekt er momentets. »Med sin Emailles mørke Hieroglypher« rækker digtet ud efter det gådefulde, det erindrer om den allerede døde erindring, »om den Sarkophag, hvori de / Hendøde Følelser bevares« (jf. Stjernfelt, s. 87-88 og 94-95). Digtet er støv for støv, en emalje over en sarkofag (bemærk igen disse fordoblinger væk fra verden) og at ligne med en brystnål, dvs. en prydgenstand, noget kunstigt. Andre steder føjer digtet sig for en natur, den skylder alt. Således »Til Nanna« (s. 67-69), hvor digtet som en strømpe først får liv, det øjeblik dets form fyldes af Nannas ben, eller »Oprindelse« (s. 9), hvor digtet siges at være viljeløst formet efter naturens flygtige og vandige processer. I disse to digte er kunsten flygtig og naturlig. I »Hvilestedet« (s. 143) findes forestillingen om kunsten som en organisk lutret erindring, og »Ja, jeg har sværmet bagvendt for din Ynde ...« (s. 178-179) er et frontalt angreb på æsteticismen.
✂ Der er mange flere eksempler at øse fra. Betragtningerne kan nuanceres, men modsigelserne lader sig næppe ophæve. Aarestrups syn på sine digte spænder fra tanken om kunsten som utilstrækkelig 275 erstatning, over kunsten som eviggører og spejling af naturen, videre til kunsten som lutret natur, og hen til kunsten som forbedret natur og noget artificielt andet. Det er den sidste opfattelse, der for en overordnet betragtning er mest i tråd med den måde, Aarestrup skriver på, når han er bedst. Det har, som vist, alle dage været et iøjnefaldende træk i Aarestrups digte, at sproget selvstændiggør sig, og det er dette træk, der skyder ham ud over sin tid og sit sted og knytter ham til æsteticismen. Man indser, at sproget og verset gør en forskel, at digtet ikke bare spejler eller lutrer naturen, men at det også skaber den. Men man forstår også, at digtet, som naturen, foregår i tid og kan være til lyst.