Indhold
- POVEL DONS
- ALBERT THORVALDSEN
- AANDELIG VUGGEVISE
- SKOV-HORNETS KLANG MELLEM SKAMLINGS-BANKERNE
- MELLEM GRAVE
- TIL MIN EGEN META
- HENRICH STEFFENS
- AF DANSK KIRKETIDENDE
-
AF DANSKEREN I
- Jubelaaret 1848. 1 (Svanesang først i Februar).
- Den Danske, den Tydske og den Franske Sag.1 I.
- Den Danske Konge og de Tydske Forrædere.1
- Til Danmark.1
- Kongeriget Danmark og Hertugdømmet Slesvig eller Sønderjylland.1
- Nordens Aand og Danmarks Lykke.1
- Folkeligheden.l
- Danskhed som Hovedsagen paa den Danske Rigsdag.1 (Talt til Holmens Folk den 28de September.)
- Nordens Aand og Danmarks Lykke.1
- Hvad vil N. F. S. Grundtvig paa Rigsdagen? (udtalt ved Prøvevalget i Præstø den 3die Novbr.).1
- Omvalgsdagen i Præstø.1
- Dansk Rigsdags-Tale imod den saakaldte »almindelige Værnepligt«.1 (et Udkast.)
- AF DANSKEREN II
- AF DANSKEREN III
- AF DANSKEREN IV
-
DEN CHRISTELIGE BØRNELÆRDOM
- 1. Den kristelige Børnelærdom.
- 2. Den kristelige Daabspagt
- 3. Forsagelsen I Daabs-Pagten.
- 4. Den apostelige Trosbekjendelse I den kristelige Daabspagt.
- 5. Om vor tredje Tros-Artikel.1
- 6. Herrens Bøn »Fadervor«.
- 7. Det ny Testamentes Kristendom.1
- 8. De syv Sakramenter.
- 9. De kristelige Livstegn.
- 10. Det kristelige, aandelige og evige Liv.
- 11. Det medfødte og det gjenfødte Menneske-Liv.
- 12. Ordet og Troen efter Kristi egen Lærdom.
- 13. Det kristelige Ægteskab.
- 14. Tro og Haab og Kjærlighed.
- 15. Den guddommelige Treenighed.
- 16. Skriftemaal og Altergang.
- 17. Præste-Frihed i Folke-Kirken.
- 19. Menneske-Historien og Bibel-Historien hos Jøderne og de kristne.
- 20. Hænderne og Røsten i Rom og Jerusalem.
- 21. Det evige Livs-Ord af Vorherres egen Mund til Menigheden.
Alle forekomster
↩ Medens man nemlig kun gjør sig latterlig ved at paastaa, det efter Skriften ikke kunde være med Herrens egne Ord, vi døbes i Faderens og Sønnens og den Helligaands Navn, og at det ikke kunde være Herren selv, som ved sit Bord siger til os: tager, æder! det er mit Legeme, som gives for eder, drikker alle deraf! det er den ny Pagts Kalk i mit Blod, som udgydes for eder til Syndernes Forladelse; eller at det Fadervor, vi beder baade ved Daaben og Nadveren, ikke skulde være Herrens egen Bøn, som han lægger sin Menighed i Munden; eller at »Fred med dig!« og »Fred med eder!« ikke skulde være Herrens eget Velsignelses-Ord til sin Menighed; saa det er kun Daabspagtens og Korstegnets Ord, som Modstanderne med 557 mindste Skin efter Skriften kan drage i Tvivl, men det er ogsaa mere end nok, da det baade er alle Vilkaarene for vor Daab og er det eneste Indstiftelsesord, som nævner Jesu Kristi, Guds Søns Navn, og derved giver Daaben sit kristelige Præg, saa at, dersom Skriften virkelig stemplede vor Daabs-Pagt som uægte, da kunde Pagten vist nok derfor være lige ægte og staa lige fast, men da maatte vi beskæmmede frafalde vor Paastand om Evangeliernes Kristelighed, skjønt den er omtrent saa gammel som Kirke-Skolen.