↩
Jeg siger bare at det efter min Mening er fjollet at ville modbevise Guds
Godhed ved at henvise til Menneskenes medfødte Svagheder og Fejl. Gud
har skabt forskellige Ting; noget er mere fuldkomment end andet, men
hver Ting og hvert Væsen er fuldkommen i sin Art: Mennesket er
fuldkomment som Menneske, Fluen er fuldkommen som Flue. Hvis Mennesket
sammenligner sig med Englene, saa sukker det over sin Lod og sin
Ufuldkommenhed; hvis det sammenligner sig med visse Dyr, begræder det
sit Livs Korthed. Da Theofrast laa for Døden skal han have anklaget
Naturen fordi den havde givet Hjorte og Vagtler et langt Liv - for de
var jo ligeglade, og ladet Menneskene leve saa kort, selv om Livet betød
saa meget for dem. Men naar Mennesket tænker paa Orme og Insekter, saa
kror det sig og betragter sig selv som et yderst fuldkomment Væsen. Det
er tilsyneladende Fluernes Lod at blive født om Sommeren for kort efter
at dø af Kulde eller for Menneskehaand. Hvis de paa den anden Side
sammeligner sig selv med Orme eller Muldvarpe eller med de Smaadyr som
efter Aristoteles kun lever én Dag, saa at den der dør i sin ottende
Time opnaar høj Alder, ja saa vilde de mene at deres Levetid var lang;
de vilde tro at hele Verden var skabt for deres Skyld paa Grund af deres
fremragende Skønhed, og de vilde være ved at revne af Vigtighed. I selve
de levende Væseners Forskellighed er der - ligesom i Landskabernes
afvekslende Udseende og Natur - en Skønhed som pryder Skaberværket og
bevæger og undrer Betragteren. Hvordan det end er med Menneskets Lod,
som Bayle afmaler med saa dystre Farver, saa er det sikkert at næsten
ingen ønsker sig Døden. Jeg kendte engang nogle fattige gamle Koner, som
var ødelagt af Sygdom og Alderdom, men som alligevel rystede af Skræk
hvis man 216
nævnte Døden. Naar
jeg tænker paa dette undrer det mig at Bayles Paastand om de to
Principper har kunnet skabe saa stor Opstandelse. For det at de skabte
Ting har forskellig Skæbne beviser ingenting - hvis man da ikke vil
paastaa at Fluer og Bly maa udledes af det ondes Princip, fordi de er
ringere end henholdsvis Løver og Guld. Herpaa kan man paa en Maade
anvende et vittigt Svar, som en Præst engang gav. Der var i hans
Menighed en pukkelrygget Mand. Da han hørte Præsten paastaa at alt hvad
Gud havde skabt var godt, sagde han til ham idet han steg ned af
Prædikestolen: »Se den Pukkel jeg er født med; saa maa du indrømme at
ikke alt hvad Gud har skabt er godt.« Præsten svarede: »Du er saamænd
ganske velskabt, af en pukkelrygget at være.« Det var bare en Spøg, men
det var nu ikke helt tosset, for hvis alle Mennesker havde været født
pukkelryggede, saa havde det ikke gjort noget Skaar i Guds Godhed. Gud
har skabt nogle Dyr til at svømme, fordi det har været hans Vilje at de
skulde bo i Vandet, andre til at flyve, fordi det har været hans Vilje
at de skulde nyde Livet under den fri Himmel; han har skabt nogle til at
krybe, andre til at gaa, af disse sidste har han skabt nogle til at gaa
hver for sig, andre til at gaa i Flok. Nogle har han skabt til Vilddyr,
andre til Tamdyr, nogle til at leve i Skjul, dækket af Jorden. Og hvert
eneste Dyr er fuldkomment i sin Art. Jeg maa dog indrømme at Menneskene
kunde have været skabt mere fuldkomne; jeg indrømmer ogsaa at de kunde
have været skabt syndefri; jeg indrømmer endelig at Gud i sin Naade
kunde sørge for at de ikke overtraadte hans Bud. Men hvis de havde været
skabt syndefri, saa havde de enten været Engle eller Robotter; og hvis
Gud ved hele Tiden at gribe ind hindrede dem i at overtræde Loven, saa
vilde han ophøre med at være Lovgiver og ophøre med at være Dommer; for
at give en Lov og samtidig i sin Almagt hindre Mennesket i at overtræde
den, det vilde være en Selvmodsigelse. Hvad angaar Straffen over de
ugudelige, saa kan man simpelthen svare med Leclerc: Gud vil ikke 217 gøre noget som strider mod
hans Retfærdighed og Godhed, og enhver Dommer kan, uden at blive mindre
retfærdig og sandhedskærlig af den Grund, indskrænke sine Trusler og
formindske sine Straffe. Det er noget helt andet med Belønninger. Naar
man én Gang har givet Løfte om dem, skal de betales til sidste Jante.