Indhold
-
TITANIA HOLDT BRYLLUP
- TITANIA HOLDT BRYLLUP [undertitel]
- MORDET I VÆRTSHUSET eller KVINDEN I DIT LIV
- KARNEVALLET
- BESØGET I HIMLEN
- DRINKS
- VIN I HUSET
- SKÆMTE-V1SE
- UDSAT FOR KRITIK
- FYRAFTEN
- FRUGTBARHEDENS TOG
- BEVIDSTHEDENS GRÆNSER
- AK, DEN UNGE SVÆVEN
-
HVEDEDYNGER [undertitel]
- EFTERSKRIFT TIL HVEDEDYNGER
- NOTER TIL HVEDEDYNGER
- Hvededynger
- Præludium
- Quod felix
- Roser paa Mos
- Middagsblund (1924)
- Nathvælvet
- Længsel efter en Skæbne
- Natten og Morgenrøden
- Lægedom
- Markedet (ml. 1906 og 1911)
- Morgenprækener
- Maleren Ludvig Karsten
- Digterkultus
- Billede af den Grublende
- Ny Fornuft (1926)
- Patricierinde (?)
- Frugtbarhed
- Taarer og Smil
- Nøglen til den ukendte Dør
- Straaletimer
- Sortner Europa? (?)
- Pløjeland (?)
- Hendes Kjoler (ml. 1926 og 1929)
- Et Digt om et Barn (sommer 1928)
- Det regner over Jordens Kugle (1928)
- Coplas (1928)
- Fardag i Pepitas Hjerte (1928)
- Maurisk Motiv
- Regnvejr i Spanien
- Islændingen Æren (1926)
- Dansk Tunge og "exotiske Sympatier" (1926)
- En Prolog til "Frøken Julie" (maj 1926)
- Thøger Larsen
- Hjemme igen (forår 1898)
- For Fremtidens Aasyn (ml. 1926 og 1929)
- Pilevejen (?)
- Godmorgen i Gaarden (?)
- Høvdingdød
- Udløbet i Uendeligheden (sept. el. okt. 1896)
- Hvordan Tiden bliver mig utro (?)
- Trylleformlen
- Rejse
- Gamle Folkeslags Vilje (o. 1917 (?))
- Eleonora Duse (aug. 1894)
- Fra vor Kærligheds Hus (?)
- Digtersfinxen
- Hyrdinden og Kærligheden (?)
- Den unge Vin (?)
- Folkevise fra Besançon
- En Slette (?)
- Maleriagttagelse
- Katten (?)
- Mundelær
- Forspil til en Efteraarsudstilling
- Troen fra Provinserne (?)
- Tegnet i Sne (?)
- De mange Skønne
- Kvindemodel
- Det slukte Slot
- Den formløse Faun
- Marketenderskens Vise fra den store Krig
- Den gamle Havn (1889 (?))
- Hvedehøsten (10.9.1915)
- De farlige nye Tider
Alle forekomster
↩ Som det ses falder anmelderne fraset Kai Friis Møller enten tilbage til kendte klicheer, hvadenten disse nu er negative eller positive, eller de hæfter sig ved kuriosa såsom digterens forhold til spiritus og metrik. Det må komme dem til gode, at Claussen selv har været i tvivl, hvad kladden til efterskriften nok så tydeligt bevidner (se s. 77). Han har tydeligvis været i stofnød, og når han nu beslutter at udgive de mest omfangsrige arbejder: Karnevallet, Besøget i Himlen og Mordet i Værtshuset, der alle ligger før århundredskiftet, er det ikke uden betænkeligheder. De to første har et for Claussen usædvanligt didaktisk og firkantet præg; det sidste kan tolkes i en nihilistisk ånd, som i grunden ikke er ham fremmed, men som han offentligt ikke ville vedkende sig: det ligger nu udenfor Programmet. Karnevallet, der er samtidig med Kyllingesorger og arbejdet med Unge Bander, gentager for så vidt kun sidstnævntes umulige forlovelsessiruation og -historie, her i koncentreret og sørgmodig belysning og med en anden pige som genstand for den sværmeriske ynglings drømmerier. Selvfordoblingen: Djævlen, Mefisto, Lucifer overfor munken, asketen, den kristuslignende forsager kendes også fra andre værker og digte - men ses vel ikke så tydeligt og grelt beskrevet som i 59 dette symbolistiske spil om masker, der har samme morale og bedrøvelige udgang som Mordet i Værtshuset: komplottet mislykkes, man kan ikke både elske pigen og så samtidig gøre sig håb om vinding og gevinster på drømmeplanet. Kai Friis Møllers karakteristik af Per som en hellig Taabe er vist ikke helt ved siden af, men skulle nogle finde på at sætte lighedstegn mellem den forliebte og fromme tjener og så forfatterens alter ego, er det forståeligt, at Claussen har været helt betænkelig ved at lade det trykke.