BREV TIL: Gunnar Bech FRA: Paul Diderichsen (1959-10-31)

* ^ List OR. PHIL. PAUL DIDERICHSEN

GUNNAR BECH professor, dr pM1- HERLEV BYGADE 37, HERLEV jlf, 94 2685

d. 31.10.1959

Professor v. Københavns Universitet Engbskken 28 - Virum TJf. 84 66 11

Til

Eksamensudvalget, Det filosofiske fakultet, Københavns universitet.

Hermed skal jeg tillade mig at henstille til eksamensudval- j gets overvejelse, om man skulle søge tilvejebragt en ordning, hvorved egnede gymnasielærere uden økonomisk eller ancienni- tetsmæssigt tab for en kortere årrække kunne frigøres for et betydeligt antal undervisningstimer i skolen for enten at un- dervise som assisterende lærere ved universitetet (til delvis afløsning af den nuværende -undervisning ved undervisningsassi- stenter (og lektorer)) eller at drive videnskabeligt arbejde, eventuelt begge dele. Noget sådant forekommer mig at ville indebære flere fordele: Mulighederne for rekrutering af videnskabsmænd ville for- øges, gymnasieskolen ville få et større islæt af videnskabe- ligt aktive lærere, og der kunne tilføres universitetsunder- visningen på det pågældende niveau nyttig arbejdskraft. Skellét mellem universitet og gymnasium er under de nuvæ- rende forhold for skarpt. Den cand. mag belige anlæg og tilbøjeligheder én gang vælger at træde i gymnasiets tjeneste, er formentlig oftest definitivt tabt for universitet og videnskab, og den, der i håb om en videnskabe- lig løbebane forsager gymnasieskolen for at kunne hellige sig sin vid.ens.kab med diverse legater og mere eller mindre tilfæl- dige jobs som eksistensbasis, indlader sig på et i materiel henseende risikabelt eksperiment, som kan medføre stor skade for ham selv og skabe ubehageliproblemer for de univer- sitetsinstanser, reap, enkelte professorer, som i nogen grad er ansvarlige for vedkommendes ve og vel. Ved en ordning som den ovenfor antydede kunne universitetet opnå mulighed for at udnytte et ikke uvæsentligt videnskabeligt og pædagogisk potentiel og samtidig undgå'at binde sig til de pågældende personer, uden at disse derved, udsættes for materi- elle ulemper.

som trods videnska-

• 9

/

2

r

2.

Det måtte naturligvis forudsættes, at universitetet havde myndigheden til at udpege de gymnasielærere, hvem ordningen skulle komme til gode. Og lige så selvfølgeligt er det, at ordningen hurde have en sådan smidighed, at den også levnede mulighed for andre former for tilknytning til universitetet af pædagogisk og videnskabeligt personel (amanuenser, lekto- rer etc.), hvor sådanne må foretrækkes. Dersom disse tanker vinder gehør inden for fakultetets eksamensudvalg, ville jeg foreslå, at der blev etableret den fornødne kontakt med gymnasiekolen med henblik på en videre- gående undersøgelse af mulighederne for at realisere projek- tet.

Ærbødigst