Uddrag fra BREV TIL: Eli Fischer-Jørgensen FRA: Niels Ege (1950-09-30)

Jeg traf professor Bdgerton, der er lederen af Linguistics- afdelingen, og professor Goetze. Begge var uhyre flinke og elsk- værdige. Senereohar jeg talt med Bloch, som mindedes sine dage i København for år tilbage. Bloch er selvfølgelig langt den in- teressanteste for den teoretiske side af sagen. Jeg tager Bdger- tons timer i Bhagavadgita og Goetzes i hittitisk - begge dele lagt op som solid, gammeldags indoeuropæisk undervisning af den^bedste skole. Begge er jo verdenskendte kapaciteter på deres områder, og det er således en temmelig enestående chance jeg her har fået. Goe- tzes engelsk er ikke særlig strålende, men dog forståeligt - og man skal efter sigende være forsigtig med at snakke tysk til ham. ^i begynder helt forfra med kileskrifttegnene hos ham, og det er jeg glad for. Det har altid irriteret mig, at jeg var nødt til at ga til hittitisk direkte gennem de latinske transskriptioner, netop fordi der er så mange fortolkningsvanskeligheder knyttet til skrif- ten. Et dyberegående studium af hittitisk kræver også noget kend- skab til sumerisk og akkadisk - men det bliver der vist desværre ikke tid til i denne omgang. Med bøger ligger det nu h så heldigt, at Friedrichs grammatik og textudvalg er tilgængeligt foruden Stur- tevants bøger. Da det sixkert vil interessere Dem at høre lidt om Blochs fo- relæsninger^ skal jeg fortælle nærmere derom. Bloch giver to ræk- ker i efterårssemestret, Introduction to^Linguistic Science og Pho- netics. Phonetics fortsætter gennem forårssemestret, mens Introduc- tion afløses af Linguistic Analysis. Det er nogenlunde de samme tilhørere til begge rækker, og vi er ca. 15 ialt, fra alle dele af kloden. De fleste er selvfølgelig amerikanere. I modsætning til sædvanlig amerikansk praxis giver Bloch ikke examinationer eller quiz'es i timerne, men forlanger til gengæld et Term Paper afleveret i slutningen af januar; dette er for hans In- troduetion, for hans kursus i Phonetics foreligger der endnu ikke noget nærmere. Sturtevants "Introduction". løvrigt har vi en liste med ugentlige assignments (gennemsnitlig 1?G sider om ugen), som følger hans fo- relæsninger efterhånden som de skrider frem. Term Paper'et skal dis- kutere 5 af de tretten ugentlige spørgsmål semestret igennem. D© ugentlige a assignments gives efter følgende bøger: Bloomfield, Brugmanns Grundriss, Gamillschegs Sprachgeographie, Jaberg-Juds Sprachatlas, Jespersens Language, og Manxind, nation and individual, Kuraths Word geography oi the eastern U.S., Meillets Methods compa- rative, Oertels Lectures, Pauls Prinzipien, Holger Pedersens Sprog- videnskaben i det 19* årh. (dog på engelsk!), Sapirs Language, otur- tevant,^Vilh. Thomsens Sprogvidenskabens historie til slutningen af d. 19. årh. (tysk oversættelse), og Vendryes's Le language. For Phonetics har vi fået udleveret hvad Bloch kalder A Partial Bibliography, omfattende 43 værker. Vi skal læse Jespersens Lehrbuch, Grammonts Traité og Pikes Phonetics (derimod ikke hans Phonemics!).