Indhold
- GJENBOERNE
-
EN SPURV I TRANEDANS
- EN SPURV I TRANEDANS SANGSPIL (1846)
- PERSONER.
- FØRSTE AKT.
- ANDEN AKT.
- TREDIE AKT.
- FØRSTE SCENE.
- ANDEN SCENE.
- TREDIE SCENE.
- FJERDE SCENE.
- FEMTE SCENE.
- SJETTE SCENE.
- SYVENDE SCENE.
- OTTENDE SCENE.
- NIENDE SCENE.
- TIENDE SCENE.
- ELLEVTE SCENE.
- TOLVTE SCENE.
- TRETTENDE SCENE.
- FJORTENDE SCENE.
- FEMTENDE SCENE.
- SEXTENDE SCENE.
- SYTTENDE SCENE.
- ATTENDE SCENE.
- NITTENDE SCENE.
- TYVENDE SCENE.
- ENOGTYVENDE SCENE.
- TOOGTYVENDE SCENE.
- TREOGTYVENDE SCENE.
- FJERDE AKT.
-
EVENTYR PAA FODREJSEN
- EVENTYR PAA FODREJSEN SANGSPIL (1847)
- PERSONER.
- FØRSTE AKT.
- ANDEN AKT.
- TREDIE AKT.
- FJERDE AKT.
- INTRIGERNE
-
SOLDATERLØJER
- SOLDATERLØJER SANGSPIL (1849)
- PERSONER.
- FØRSTE SCENE.
- ANDEN SCENE.
- TREDIE SCENE.
- FJERDE SCENE.
- FEMTE SCENE.
- SJETTE SCENE.
- SYVENDE SCENE.
- OTTENDE SCENE.
- NIENDE SCENE.
- TIENDE SCENE.
- ELLEVTE SCENE.
- TOLVTE SCENE.
- TRETTENDE SCENE.
- FJORTENDE SCENE.
- FEMTENDE SCENE.
- SEXTENDE SCENE.
- SYTTENDE SCENE.*)
- ATTENDE SCENE.
- NITTENDE SCENE.
- TYVENDE SCENE.
- ENOGTYVENDE SCENE.
- TOOGTYVENDE SCENE.
- TREOGTYVENDE SCENE.
- FIREOGTYVENDE SCENE.
- FEMOGTYVENDE SCENE.
- SEXOGTYVENDE SCENE.
- SYVOGTYVENDE SCENE.
- OTTEOGTYVENDE SCENE.
- NIOGTYVENDE SCENE.
- TREDIVTE SCENE.
- ENOGTREDIVTE SCENE.
- TOOGTREDIVTE SCENE.
- TREOGTREDIVTE SCENE.
Alle forekomster
↩ Paa sine gamle Dage genoptog Hostrup sin Skuespildigtning, og fra hans sidste Lystspil »Under Snefog« (1888) stammer »Hjemmets Sang«. Trods al menneskelig Udvikling var den unge Digter og den gamle Præst den samme, beskeden og ægte. Han følte, at han ikke hørte til de Største, Førerne; han regnede sig selv som »en af Jenserne, som engang imellem ogsaa blev brugt til Musikken«. Men han var ogsaa ganske klar over, »at det ikke er ganske uden Værd at kunne more Folk paa en uskyldig Maade«. At dette er lykkedes ham, føler vi den Dag i Dag. I hans bedste Kunst finder væsentlige Sider af dansk Folkekarakter Udtryk: kvik Iagttagelsesevne, godmodig Munterhed, uimponeret Jævnhed, Had til Aandshovmod og Affektation.