Indhold
- Julespøg og Nytaarsløier
-
Aprilsnarrene
- Skuepladsen forestiller Skoles...
- Første Scene.
- Anden Scene.
- Tredie Scene.
- Fjerde Scene.
- Femte Scene.
- Sjette Scene.
- Syvende Scene.
- Ottende Scene.
- Niende Scene.
- Tiende Scene.
- Ellevte Scene.
- Tolvte Scene.
- Trettende Scene.
- Fjortende Scene.
- Femtende Scene.
- Sextende Scene.
- Syttende Scene.
- Attende Scene.
- Nittende Scene.
- Tyvende Scene.
- Een og Tyvende Scene.
- To og Tyvende Scene.
- Tre og Tyvende Scene.
- Fire og Tyvende Scene.
- Fem og Tyvende Scene.
- Sex og Tyvende Scene.
- Syv og tyvende Scene.
- Otte og tyvende Scene.
- Ni og tyvende Scene.
- Tredivte Scene.
- Slutnings-Sang.
-
Recensenten og Dyret
- Skuepladsen forestiller den ba...
- Første Scene.
- Anden Scene.
- Tredie Scene.
- Fierde Scene.
- Femte Scene.
- Sjette Scene.
- Syvende Scene.
- Ottende Scene.
- Niende Scene.
- Tiende Scene.
- Ellevte Scene.
- Tolvte Scene.
- Trettende Scene.
- Fjortende Scene.
- Femtende Scene.
- Sextende Scene.
- Syttende Scene.
- Attende Scene.
- Nittende Scene.
- Tyvende Scene.
- Een og Tyvende Scene.
- To og Tyvende Scene.
- Tre og tyvende Scene.
- Fire og tyvende Scene.
- Fem og Tyvende Scene.
- Sex og Tyvende Scene.
- Syv og Tyvende Scene.
- Otte og Tyvende Scene.*)
- Slutningssang.
- Nei
- Emilies Hjertebanken
- Ulla skal paa Bal
- Nøddeknækkerne
- Efterskrift og noter
- Efterskrift
- Johan Ludvig Heiberg (1791-186...
- 1. Forfatter og forfatterskab
- 2. Julespøg og Nytaarsløier: litteraturkomedie og spex
- 3. Aprilsnarrene, Recensenten og Dyret,
Nei:
vaudeviller
- Det har ovenfor (p. 528) været...
- Så nåede vi frem! Præmisserne ...
- Ligesom Heiberg blev vaudevill...
- Det forekommer desuden, at Hei...
- Tilsvarende om en anden af de ...
- Derimod behøver man ingen litt...
- Forresten fremhæver Vilh. Ande...
- Janne Risums bidrag om Heiberg...
- Kritikeres, litteratur- og tea...
- 4. Emilies Hjertebanken: vaudevillemonolog
- 5. Ulla skal paa Bal: litterær pastiche
- 6. Nøddeknækkerne: allegorisk drama
- 7. Textgrundlag og textrettelser
- 8. Bibliografi
- Noter
- Efterskrift
- Indhold
- Efterskrift
Alle forekomster
↩ 1840 forfattedes og opførtes - i anledning af Christian VIII's kroning og på grundlag af tidligere udkast - Heibergs Syvsoverdag med musik af J. P. E. Hartmann (1805-1900). Stoffet var taget af Valdemar Atterdags historie; den tematiske hovedmodsætning består mellem fantasiens/drømmens poetiske sfære og realitetens filisteri. Stykket, der er beslægtet med, men står tilbage for både Shakespeares A Midsummer Night's Dream (1600) og Heibergs egen Elverhøi, blev en teaterfiasko og en kritikersucces; selv Heibergs senere så farlige modstander P. L. Møller (1814-65) talte til dets gunst. Samme år (men med årstallet 1841) udkom den ældre Heibergs ubestridte hovedværk, Nye Digte (udgivet i nærværende serie ved Klaus P. Mortensen 1990) med bl.a. den »apocalyptiske Comedie« »En Sjæl efter Døden« og tankedigtet »Protestantismen i Naturen«. Bag hver af den satiriske komedies tre akter ligger en litterær impuls, hhv. Aug. v. Platens »Der Sieg der Gläubigen« (1822), Aristofanes' »Frøerne« (Βάτραϰοι, 405 f.v.t.) og Goethes Faust (1832), og igen rettes kritikken mod filistrøs idéløshed. Til torsoen Danmark, et malerisk Atlas (1841-42) skrev Heiberg de ledsagende digte, sin gamle vane tro med polemik mod pressen (især den liberale og demokratiske) og med travestering af digterkolleger.