↩ Saavel Have-Anlæget som det store Slot, der skal være ►blæst 172 (US) færdigt► paa femten Dage, Murene og alt Stort i 📌Babylon, tilskriver 👤Berosus, som levede paa 👤Alexander den Stores Tid, den os velbekiendte 👤Nebucadnezar, og ►holder Huus med Grækerne, som pleiede at give den Assyriske Dronning ►Semiramis Æren for det Meste, hvori han vist ogsaa forsaavidt har Ret, som vi af ►Daniels Bog veed, at ►👤Nebucadnezar kaldte 📌Babylon sin Skabning, og maa da vel tilsyneladende have havt nogen Grund dertil. Grækerne kunde imidlertid ogsaa være undskyldte, da de, som 👤Strabo vidner, før ►👤Kyri Dage kun havde hørt løse Rygter om det indre 📌Asien, og tog altsaa naturligviis Mythen om ►Semiramis for gode historiske Vahre, men saaledes som Fortællingen om bemeldte Dronning, efter 👤Ktesias, lyder hos 👤Diodor, er den rigtig nok et ►flaut og selvgjort Æventyr. Derefter var nemlig ►Semiramis en Daatter af Hav-Fruen ►Derketo i 📌Askalon, blev udsat af sin Moder, som sprang i Havet af Fortvivlelse og blev en Fisk, men opfostredes vidunderlig af Duer og ►fik derved sit Navn, og gjorde endelig sin Lykke hos den Assyriske Kong ►Ninus, der ikke blot havde bygget sig en Hoved-Stad ►af samme Navn (📌Ninive) og erobret ►Landet mellem Floderne, 📌Medien og 📌Armenien, men havde ogsaa indtaget 📌Lille-Asien, 📌Phønicien, 📌Syrien og 📌Ægypten. Ham hjalp 203nu ►Semiramis at indtage 📌Baktrien, men havde, da hun som hans Enke, arvede Thronen, dog kun den Tanke at fordunkle ham, hvorfor hun iblandt Andet bygde 📌Babylon, hvis Mure blev netop dobbelt saa brede som 📌Ninives og Resten i Forhold. Alle de Deiligheder hun lod afskildre paa Teglsteens-Murene, maatte der en Konstner til at forklare, der lignede 👤Ktesias, som med sin Pen kunde flytte 📌Ninive fra 📌Tigris til 📌Euphrat, og hendes seierrige ►Tog til 📌Æthiopien er kun Smaating, men ►de eftergjorte Elephanter, baarne af Kameler, som hun betjende sig af i Krigen mod Indierne, det er et Konst-Stykke der vel endog overgaaer 📌de svævende Haver, skiøndt det just ikke var meget klogt at ville kyse ►dem, hvis Elephanter bar Taarne, med dem der endog knap kunde synes at bære sig selv. Omsider, da hendes Søn ►Ninyas stod hende efter Livet, forsvandt ►Semiramis, og hævede sig til Guderne, men, lægger 👤Ktesias meget opbyggelig til, at hun fløi bort som en Due og gav derved Anledning til den Dyrkelse Man i 📌Assyrien viser Duerne, det er kun en Fabel*►Strabo XV. 735. ►Diodor II. 65–75.!