Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Haandbog i Verdens-Historien. Første Deel

Saavel Have-Anlæget som det store Slot, der skal være blæst færdigt paa femten Dage, Murene og alt Stort i 📌Babylon, tilskriver 👤Berosus, som levede paa 👤Alexander den Stores Tid, den os velbekiendte 👤Nebucadnezar, og holder Huus med Grækerne, som pleiede at give den Assyriske Dronning Semiramis Æren for det Meste, hvori han vist ogsaa forsaavidt har Ret, som vi af Daniels Bog veed, at 👤Nebucadnezar kaldte 📌Babylon sin Skabning, og maa da vel tilsyneladende have havt nogen Grund dertil. Grækerne kunde imidlertid ogsaa være undskyldte, da de, som 👤Strabo vidner, før 👤Kyri Dage kun havde hørt løse Rygter om det indre 📌Asien, og tog altsaa naturligviis Mythen om Semiramis for gode historiske Vahre, men saaledes som Fortællingen om bemeldte Dronning, efter 👤Ktesias, lyder hos 👤Diodor, er den rigtig nok et flaut og selvgjort Æventyr. Derefter var nemlig Semiramis en Daatter af Hav-Fruen Derketo i 📌Askalon, blev udsat af sin Moder, som sprang i Havet af Fortvivlelse og blev en Fisk, men opfostredes vidunderlig af Duer og fik derved sit Navn, og gjorde endelig sin Lykke hos den Assyriske Kong Ninus, der ikke blot havde bygget sig en Hoved-Stad af samme Navn (📌Ninive) og erobret Landet mellem Floderne, 📌Medien og 📌Armenien, men havde ogsaa indtaget 📌Lille-Asien, 📌Phønicien, 📌Syrien og 📌Ægypten. Ham hjalp 203nu Semiramis at indtage 📌Baktrien, men havde, da hun som hans Enke, arvede Thronen, dog kun den Tanke at fordunkle ham, hvorfor hun iblandt Andet bygde 📌Babylon, hvis Mure blev netop dobbelt saa brede som 📌Ninives og Resten i Forhold. Alle de Deiligheder hun lod afskildre paa Teglsteens-Murene, maatte der en Konstner til at forklare, der lignede 👤Ktesias, som med sin Pen kunde flytte 📌Ninive fra 📌Tigris til 📌Euphrat, og hendes seierrige Tog til 📌Æthiopien er kun Smaating, men de eftergjorte Elephanter, baarne af Kameler, som hun betjende sig af i Krigen mod Indierne, det er et Konst-Stykke der vel endog overgaaer 📌de svævende Haver, skiøndt det just ikke var meget klogt at ville kyse dem, hvis Elephanter bar Taarne, med dem der endog knap kunde synes at bære sig selv. Omsider, da hendes Søn Ninyas stod hende efter Livet, forsvandt Semiramis, og hævede sig til Guderne, men, lægger 👤Ktesias meget opbyggelig til, at hun fløi bort som en Due og gav derved Anledning til den Dyrkelse Man i 📌Assyrien viser Duerne, det er kun en Fabel*Strabo XV. 735. Diodor II. 65–75.!