Grundtvig, N. F. S. Johan Nordahl Bruuns Amindelse

Billedsprog

Digtet er skrevet i en billedrig stil og kombinerer flere komplekse sammenligninger og billedstrukturer. Det trækker bl.a. på et almindeligt, udbredt billedsprog ved at hentyde til den bibelske hyrdeberetning i Matt 7,15 og en bispestav. Med 👤Nordal Brun som det gode eksempel har bispen med sin stiliserede hyrdestav til opgave at vogte over sin kristne menighed (strofe 21-24). En lignende udnyttelse af en gængs billedbrug ses i kirkebygningens skib, der anvendes på den norske menighed, som 👤Brun vil stå i spidsen for ved 👤Jesu genkomst (strofe 15-16).

I dødedigtet har Grundtvig også indflettet et specifikt billedsprog ved at hentyde til 👤Nordal Bruns litterære værker. 👤Brun bliver f.eks. sammenstillet med den bibelske 👤Jonatan, som 👤Brun har skildret i eposset Jonathan, og med 👤Olav 1. Tryggvason, en af Norges ældste konger (strofe 5 og 9). 👤Jonatan døde i slaget på Gilboas bjerg (1 Sam 31,1-6; Brun 1796, s. 153-172), og 👤Olav døde sandsynligvis i søslaget ved Svold. Men hentydningerne er flere. Ligesom den bibelske helt 👤Jonatan (2 Sam 1,22) var den norske 👤Ejnar Tamberskælver kendt som en stor bueskytte. 👤Ejnars tilnavn ‘Tamberskælver’ er traditionelt blevet opfattet som ‘bueskytte’ på gammelt norsk, men kan også betyde ‘som får buestrengen til at dirre’. Hans senere liv og død i konflikten med 👤Olav 2. Haraldsson fremstillede 👤Brun i tragedien Einer Tambeskielver. Den navnkundige 👤Ejnar spillede dog allerede en fremtrædende rolle på kong 👤Olav 1. Tryggvasons side i slaget ved Svold. I Olav Tryggvasons saga fortælles det, at da 👤Ejnars bue gik i stykker, blev 👤Olavs nederlag varslet. I et replikskifte spørger kongen: “hvad brast der saa høit?” og 👤Ejnar svarer: “Norrig aff eders Hænder, Konge” (jf. strofe 2 og 4; Snorre 1777-1783, bind 1, kapitel 126, s. 342).

En billedsammensætning, som Grundtvig på denne tid var med til at gøre almen, er hans anvendelse af den norske gran over for den danske bøg (strofe 16 og 18). Da Grundtvig få måneder efter skulle skrive digtet “Nikolai Edinger Balles Amindelse” om 👤Nordal Bruns jævnaldrende danske bispekollega 👤N.E. Balle, anvendte han billederne som gennemgående metaforer i beskrivelsen af de to bisper og af savnet efter deres fælles kamp mod samtidens udvandede kristendom (Danne-Virke 1816-1817, bind 2, s. 48-64).