Indhold
- P469:469 Frem mod kirkestriden
- P469:470 Frem mod kirkestriden
- P469:471 Frem mod kirkestriden
- P469:472 Frem mod kirkestriden
- P469:473 Frem mod kirkestriden
- P469:474 Frem mod kirkestriden
- P469:475 Frem mod kirkestriden
- P469:476 Frem mod kirkestriden
- P469:477 Frem mod kirkestriden
- P469:478 Frem mod kirkestriden
- P469:479 Frem mod kirkestriden
- P469:480 Frem mod kirkestriden
- P469:481 Frem mod kirkestriden
- P469:482 Frem mod kirkestriden
- P469:483 Frem mod kirkestriden
- P469:484 Frem mod kirkestriden
- P469:485 Frem mod kirkestriden
- P469:486 Frem mod kirkestriden
- P469:487 Frem mod kirkestriden
- P469:488 Frem mod kirkestriden
- P469:489 Frem mod kirkestriden
- P469:490 Frem mod kirkestriden
- P469:491 Frem mod kirkestriden
- P469:492 Frem mod kirkestriden
- P469:493 Frem mod kirkestriden
- P469:494 Frem mod kirkestriden
- P469:495 Frem mod kirkestriden
- P469:496:1 Frem mod kirkestriden
- P469:496:2 Frem mod kirkestriden
- P469:497 Frem mod kirkestriden
- P469:498 Frem mod kirkestriden
- P469:499 Frem mod kirkestriden
- P469:500 Frem mod kirkestriden
- P469:501 Frem mod kirkestriden
- P469:502 Frem mod kirkestriden
- P469:503 Frem mod kirkestriden
- P469:504 Frem mod kirkestriden
- P469:505:1 Frem mod kirkestriden
- P469:505:2 Frem mod kirkestriden
- P469:506 Frem mod kirkestriden
- P469:507 Frem mod kirkestriden
- P469:508 Frem mod kirkestriden
- P469:509 Frem mod kirkestriden
- P469:510 Frem mod kirkestriden
- P469:511 Frem mod kirkestriden
- P469:512 Frem mod kirkestriden
- P469:513 Frem mod kirkestriden
- P469:514 Frem mod kirkestriden
- P469:515 Frem mod kirkestriden
- P469:516 Frem mod kirkestriden
- P469:517 Frem mod kirkestriden
- P469:518 Frem mod kirkestriden
- P469:519 Frem mod kirkestriden
- P469:520 Frem mod kirkestriden
- P469:521 Frem mod kirkestriden
- P469:522 Frem mod kirkestriden
- P469:523 Frem mod kirkestriden
- P469:524:1 Frem mod kirkestriden
- P469:524:2 Frem mod kirkestriden
- P469:525 Frem mod kirkestriden
- P469:526 Frem mod kirkestriden
- P469:527 Frem mod kirkestriden
- P469:528 Frem mod kirkestriden
- P469:529 Frem mod kirkestriden
- P469:530 Frem mod kirkestriden
- P469:531 Frem mod kirkestriden
- P469:532 Frem mod kirkestriden
- P469:533 Frem mod kirkestriden
- P469:534 Frem mod kirkestriden
- P469:535 Frem mod kirkestriden
- P469:536 Frem mod kirkestriden
- P469:537 Frem mod kirkestriden
- P469:538 Frem mod kirkestriden
- P469:539 Frem mod kirkestriden
- P469:540 Frem mod kirkestriden
- P469:541 Frem mod kirkestriden
- P469:542 Frem mod kirkestriden
- P469:543 Frem mod kirkestriden
- P469:544 Frem mod kirkestriden
- P469:545 Frem mod kirkestriden
- P469:546 Frem mod kirkestriden
- P469:547 Frem mod kirkestriden
- P469:548 Frem mod kirkestriden
- P469:549 Frem mod kirkestriden
- P469:550 Frem mod kirkestriden
Alle forekomster
A52i58XI2A3191rTil en Tale, et Ord hører ogsaa: Situationen, hvorunder eller i hvilken det sagdes. Dersom Situationen er en anden, ⓘ saasaa] , foran er slettet – siger man dog ikke det Samme, men noget Andet maaskee endog det Modsatte selv om Ordet Talen er den samme.
I Forhold til det Christelige er i Christenhed Situationen totalt forandret i Forhold til det N. T. Naar vi da lade som Ingenting og benytte de ►pathetiske Udtryk ►af det N. T. ►i Retning af det Existentielle især det polemisk Existentielle: saa bliver det enten Nonsens eller Hyklerie[a]
✂ [a] – og paa den Maade bliver Gudstjenesten at gjøre Nar af Gud, idet det i hans Ord aabenbart forstaaes anderledes, medens vi enten vrøvlet eller skinhelligt sige de samme Ord.
Exempel. ►»Den, som ikke bekjender mig for Verden o: s: v:«. I det N. T. er Situationen, at der er Verden som staaer i et polemisk Forhold til det at være Christen, at bekjende Χstum er derfor Udtrykket for den høieste Voven. I Christenhed ere vi alle Christne, Goderne forbundne med det at være 1v Christen, Embede 651og Carriere og Levebrød forbunden med det at være Præst – og saa blive vi ved pathetisk at tale om at bekjende Χstum for Verden, og det siger Præsten han gjør: dette er enten Vrøvl eller Hyklerie.
O, det er afskyeligt, paa den Maade at lade som Ingenting, og egl. bruge Guds Ord til at ►gjøre Nar af Gud.