Kierkegaard, Søren Journalen NB2

Det kunde være morsomt, for ret at fremstille Spidsborgerligheden i 📌Danmark at skrive en lille Bog, som skulde hedde:


Eventyret om det Land 📌Danmark.


Blandt de »ubekjendte Lande« er ogsaa dette – men det har flere mærkelige Besynderligheder, som bør fortælles.

I dette Land er der kun een By; men den er ogsaa hele Landet saa kisteglad over uagtet det kun er en Kjøbstad. Den hedder 📌Kiøbenhavn.

Denne By har naturligviis ogsaa Aviser, flere fortræffelige Aviser. Men disse afhandle ikke som andre Steder politiske Sager o: s: v:. Nei her skrives paa Prent blot om de Enkeltes Klædedragt om hvad de spise, hvor de spise o: s: v:. I intet Land er saaledes Almeen-Aanden saa stærkt udviklet som i 📌Danmark. Naar en Mand ikke har Stropper i sine Beenklæder saa bliver det strax bekjendtgjort i Avisen, og læses ubetinget af hele Folket. Ja, saa samvittighedsfuldt gaaer man frem, at der engang i mere end eet Aar paa Prent blev ført en Strid om en enkelt Mands Buxer ikke var, ganske nøiagtigt seet, en halv Tomme for korte. Sagen stod hen, fordi man var tvivlraadig, om det dog ikke kunde for Almeen-Aanden tillades ham at blive ved at gaae med dem som de vare, uden at Almeen-Aanden behøvede at bruge alvorligere Midler. – Almeen-Aanden er uhyre udviklet i 📌Danmark. Mord, Hoer, Vold o: s: v: kort enhver Forbrydelse tilgives, kun ikke det at have andre Knapper i sin Kjole end de andre Mænder: det er Crimen læsæ Almeen-Aanden. Saasnart en Mand falder paa Gaden, bliver hans fulde Navn strax bekjendtgjort i Bladet, og Almeen-Aanden dømmer ham, om det var uforsigtigt ell. ikke. – Det er i 📌Danmark ikke som ellers at i en Nation een og Anden enkelt er en Ironiker. Nei, her er hele Folket ironisk. Saasnart nemlig man opdager, at En ikke har samme Sort Knapper i sin Kjole som de Andre, saa lee alle de andre Mænder af ham, og denne Latter kaldes i 📌Danmark Ironie.

Forsaavidt er 📌Danmark nu ikke forskjellig fra en hvilkensomhelst anden Kjøbstad, kun at det er et Folk der er en Kjøbstad; men da har det en ganske aparte Besynderlighed, den, at det mener at være en stor Nation, og at være i Strid med hele 📌Europa om sin Nationalitet, og at forfægte den af yderste Evne.

Besynderligt nok: i Spidsen for Almeen-Aanden staaer en Jøde; og i Landet mærkes ikke Spoer af Nationalitet: dog ligger 📌Danmark formentligen og kæmper med hele 📌Europa.

I 📌Kiøbh: er saa en Prophet, som opretholder denne Idee, at 📌Danmark kæmper med hele 📌Europa. Han gjør det Hele af, han bevæger Himmel og Jord uden noget Punkt udenfor, han bevæger det ved Hjælp af Ingenting; blot det at han lever er nok til at gjøre Tiden til en bevæget Tid. Han propheterer om en mageløs Fremtid for 📌Danmark, deels paa Grund af hvad Aanden indskyder ham, og deels fordi 📌Danmark har haft en mageløs Fortid. Han har allerede engang før været saa heldig at forudsige, at den forrige Konge af 📌Danmark (👤Frederik VI) skulde styrte 👤Napoleon. Dette beviste han af Aabenbaringens Bog, hvor der tales om en Mand paa en hviid Hest, som omstyrter et mægtigt Rige. Men en Mand paa en hviid Hest kan ikke være andre end Kongen af 📌Danmark – med mindre det skulde være Keiseren af 📌Marokko. Kun i 📌Danmark findes nemlig hvide Heste og kun Keiseren af 📌Marokko faaer nogle til Foræring. Hans Prophetie gik dog ikke [i] Opfyldelse. Siden den Tid har Forholdene forandret sig i 📌Danmarks Forhold til 📌Europa, saa Kongen af 📌Danmark vanskeligt vil erobre hele 📌Europa; thi i Stutteriet skal der ikke findes flere hviide Heste. Dog vardsler Propheten 📌Danmark en mageløs Fremtid. Han offrer sig ganske for at prophetere; hvad han lider derfor og har lidt, veed Ingen, som han selv siger, undtagen Skomagermester 👤Mathiesen, der er hans Fortrolige.


#