Uddrag fra Journalen NB16

Jernbane-Manien : Jernbanerne var samtidens store anlægsprojekt. De udvikledes i 📌England fra o. 1830 for derefter at brede sig til det europæiske kontinent. I de ty. stater blev jernbanenettet af bl.a. politiske årsager senere udviklet end i England. De første, spredte banestrækninger blev åbnet i midten af 1830'erne – og i 1838 blev den første preussiske bane taget i brug, fra 📌Berlin til det nærliggende 📌Potsdam; i 1840'erne blev de strækninger indviet, der senere placerede Berlin som knudepunkt i ty. jernbanetrafik, herunder strækningen ml. Berlin over 📌Angermünde til 📌Stettin (her kørte SK med tog i maj 1843 (kun til Angermünde) og i maj 1845). Den første da. jernbane blev anlagt i hertugdømmet 📌Holsten på strækningen ml. 📌Altona og 📌Kiel (»Kong Christian den Ottendes Østersø Jernbane«) og taget i brug i sept. 1844. Dernæst fulgte i juni 1847 strækningen ml. 📌København og 📌Roskilde (»Sjællandske Jernbaneselskab«), der blev udbygget i 1850'erne. Allerede i midten af 1840'erne var der planer om at føre en jernbane gennem 📌Nordsjælland, men det skete først i 1860'erne, da også den første bane blev anlagt i 📌Jylland. De to første da. jernbaner var aktieselskaber, hvilket gav anledning til omfattende spekulation med aktiehandel. I 📌Frankrig førte anlæg af jernbaner i midten af 1847 til en politisk skandale, hvor flere ministre stod anklaget for korruption (se journaloptegnelsen NB9:42, i SKS 21, 222,1-13).

I trykt udgave: Bind 23 side 112 linje 11