Indhold
- NB14:1 NB 14. etiket på bindets forsi...
- NB14:2 Ompå forpermens inderside Udgi...
- NB14:3 Texter til Fredags-Taler finde...
- NB14:4 Et Ord af Thomas a Kempis som ...
- NB14:5 Et Indfald. Digterisk Forsøg f...
- NB14:6 Hvis en Araber i Ørkenen pluds...
- NB14:7 Hvad der staaer i Galaterne 2:...
- NB14:8 a cfrconferjævnførp.paginaside...
- NB14:9 Det er en smuk Distinction af ...
- NB14:10 Hele Forfatterskabets Betydnin...
- NB14:11 Her seer man ganske simpelt, h...
- NB14:12 Den nye Pseudonym Anti-Climacu...
- NB14:13 Hvor det Ord dog er betegnende...
- NB14:14 At en Enkelt har haft Ret mod ...
- NB14:15 Slut Dig til det Bestaaende, v...
- NB14:16 Deri laae Middelalderens Vildf...
- NB14:17 Om Anfægtelse Just fordi det Χ...
- NB14:18 I Grunden vil MskeneMenneskene...
- NB14:19 Den nye Pseudonym (Anti-Cl.) A...
- NB14:20 Samtiden var streng mod mig. J...
- NB14:21 Vi alle tænke os i Grunden Gud...
- NB14:22 Man har gjort Χstd.Christendom...
- NB14:23 I Forhold til Idealitetens For...
- NB14:24 At Jesus Christus døde for min...
- NB14:25 I Almindelighed tale »Præstern...
- NB14:26 Saa meget er vist, den Præstet...
- NB14:27 a cfr. confer jævnfør p.pagina...
- NB14:28 Om mig selv Den Tanke med eet ...
- NB14:29 Jeg har i en anden Journal gjo...
- NB14:30 Det Religieuse bør ordentligvi...
- NB14:31 Categorien for min Virksomhed ...
- NB14:32 Religieust at naae »Virkelighe...
- NB14:33 Naaden. Sagen er Naaden er ikk...
- NB14:34 Ogsaa dettedet hørte da med ti...
- NB14:35 Dersom jeg, istedetfor i Chara...
- NB14:36 Forholdet: Mulighed – Virkelig...
- NB14:37 Som det i Forholdet til Forsyn...
- NB14:38 Om »Sygdommen til Døden« Maask...
- NB14:39 Mulighed MulighedV og Virkelig...
- NB14:40 De 10 Spedalske. Dette Evangel...
- NB14:41 Luthers Lære om Troen svarer e...
- NB14:42 ΧstiChristi Forhold til den Tr...
- NB14:43 Til den Passus (i Talen »Ypper...
- NB14:44 11. Journalen NB14, s. 65, beg...
- NB14:45 At forkynde Loven er forfærdel...
- NB14:46 Det er en god Distinction af L...
- NB14:47 Det er dog saare anstrengende,...
- NB14:48 Et smukt Vers, som jeg læser i...
- NB14:49 »Naaden« tages i AlmdlighedAlm...
- NB14:50 At Naaden er gratis finder gan...
- NB14:51 Rigtigt siger Hamann: som »Lov...
- NB14:52 »Naar Gud er med os, hvo kan d...
- NB14:53 I den pragtfulde Slotskirke tr...
- NB14:54 Dersom pludselig den religieus...
- NB14:55 Det somDersomSocratesegl.egent...
- NB14:56 Det Prædikeforedraget især man...
- NB14:57 Hvad jeg altid har sagt, og An...
- NB14:58 Dette er dog det næsten overme...
- NB14:59 Ogsaa paa den Maade er den san...
- NB14:60 Naar Verden – der jo netop ing...
- NB14:61 Det er nu godt nok, at det er ...
- NB14:62 Ogsaa saaledes faaer den sande...
- NB14:63 Protest mod Biskop MynsterMyns...
- NB14:64 Præsterne ere ikke mere Sjeles...
- NB14:65 »Naaden« og »Loven« Man har sk...
- NB14:66 Det hele Begreb om en »christe...
- NB14:67 Da Gud jo dog selv har skabt o...
- NB14:68 Det Udtryk »Forfatternes Forfa...
- NB14:69 At det med et blankt og bartli...
- NB14:70 Luthers Lære er dog ikke blot ...
- NB14:71 Curieust, at Luther saa idelig...
- NB14:72 »Lad Dig nøies med min NaadeS,...
- NB14:73 »Hvad I ikke have gjort mod de...
- NB14:74 Talleyrand kunde (da Mirabeau ...
- NB14:75 Mens Luften er endnu saa fuld ...
- NB14:76 Den Sætning, at Frygt for stør...
- NB14:77 Opgjørelse med Hensyn til mit ...
- NB14:78 Al den Tale om at ønske, at ha...
- NB14:79 Saaledes vender dog Alt sig om...
- NB14:80 Epistelen paa første Søndag i ...
- NB14:81 Om Peter. Nu skal da Peter til...
- NB14:82 Christi Indtog i Jerusalem chr...
- NB14:83 Man maa dog have levet paa en ...
- NB14:84 »En polemisk Komedie«, som nu ...
- NB14:85 Ogsaa det er da Følgen af at l...
- NB14:86 Et Exempel paa hvorledes man i...
- NB14:87 Det er ogsaa et af de Ord, hvo...
- NB14:88 Luther er dog egentlig ikke kl...
- NB14:89 Verdens Formationerne. Mere og...
- NB14:90 R. Nielsen. Mit Forhold til ha...
- NB14:91 Det er ypperligt med Folk her ...
- NB14:92 Som Mennesker, der ikke have m...
- NB14:93 3die Søndag i Advent (Mth: XI,...
- NB14:94 Ogsaa et Msk.Menneske kan ople...
- NB14:95 Peters Yttring i Conventet. De...
- NB14:96 4de Søndag i Advent. Man har i...
- NB14:97 Om Peter. I saa lang Tid exist...
- NB14:98 Nu har man da faaet skrækkelig...
- NB14:99 Det er hvad jeg stedse har sag...
- NB14:100 Dersom jeg blot nu havde legem...
- NB14:101 I Anledning af H: H:. Hvorlede...
- NB14:102 Om Peter. Peter kom herned i D...
- NB14:103 Paa min Forfatter-Virksomhed··...
- NB14:104 Thomas a Kempis (4de Bog cap. ...
- NB14:105 1ste Juledag. Idag er Eder en ...
- NB14:106 Et Forslag til at gjøre Ende p...
- NB14:107 Om H: H: Peter finder det inco...
- NB14:108 Peters Yttring paa Conventet. ...
- NB14:109 Mens Luften er endnu saa fuld ...
- NB14:110 I »Kirken«»Kirken« er dog egl....
- NB14:111 I ΧstenChristen-Forfølgelsens ...
- NB14:112 I Anledning af Stilling. ... »...
- NB14:113 .... Eller naar Hans Eminentse...
- NB14:114 Det er ogsaa en Form under hvi...
- NB14:115 Da jeg stod ene, og anvendte m...
- NB14:116 Det er ganske vist, at jo mere...
- NB14:117 Nu er det saa nemt at snakke m...
- NB14:118 Det er dog skjønt og det Evige...
- NB14:119 Ogsaa saaledes vil det vise si...
- NB14:120 Iforgaars spadserede jeg med N...
- NB14:121 I al den almdl.almindelige Tal...
- NB14:122 Det Prædikat jeg kunde have Ly...
- NB14:123 Dialektik Fromt harvil man en ...
- NB14:124 Berlingske Tidende udbasunerØr...
- NB14:125 Epigram. »Videnskaben« forsvar...
- NB14:126 Der er dog virkelig noget Lavt...
- NB14:127 Ogsaa af den Grund kan det vær...
- NB14:128 Det er Skade, at Dr.DoctorKier...
- NB14:129 Som en Bassist stundom kan tag...
- NB14:130 De Andre, der, saaledes som je...
- NB14:131 Og denne usalige Graadighed ef...
- NB14:132 Christendommens Forkyndelse. D...
- NB14:133 Hvilken Smertens Selvmodsigels...
- NB14:134 Luther. Der seer man Følgen af...
- NB14:135 Det er dog Charakteristisk: Re...
- NB14:136 Som man nu med Afsky og Gysen ...
- NB14:137 For at holde en saadan Aands-A...
- NB14:138 Det forfængelige lille danske ...
- NB14:139 Christus som Forbilledet udtry...
- NB14:140 Stigende Former af Religieusit...
- NB14:141 Naar ΧstusChristus sammenligne...
- NB14:142 Søndagen mellem Juul og Nytaar...
- NB14:143 Det er en skjøn Paralel af Lav...
- NB14:144 Det er da en af disse taabelig...
- NB14:145 Stemning. (Digterisk). O, een ...
- NB14:146 Man misforstaaer Differentsen ...
- NB14:147 13. Journalen NB14, s. 219, NB...
- NB14:148 Christendommens Askese. Saa me...
- NB14:149 14. Journalen NB14, s. 230. De...
- NB14:150 Det, der forvirrer hele Læren ...
Alle forekomster
80X2A231 [a] ►Hvad jeg altid har sagt, ►og 👤Anti-Climacus da især indskærpet: det Χstliges Vanskelighed fremkommer egl. først, naar det skal sættes sammen med den Enkelte, naar den Enkelte, Du og Jeg, skal gjøre Alvor af at tilegne sig det, at turde sige: ►det er mig, det angaaer; thi da er det Christelige altfor høit, og Forargelsen ikke til at undgaae.
✂ [a] Det Christeliges Vanskelighed, og vor Tids ►Underfundighed.
378Ligesom man nu undgaaer den anden det Christeliges Vanskelighed: Samtidigheden og forvandler det til noget Forbigangent, saaledes undgaaer man den Vanskelighed med den Enkelte, ved bestandigt at ►underskyde et Objektivt. Naar jeg skal sige: ►Som en Brudgom elsker 81 Χstus mig, mig 👤S. A. Kierkegaard, eller mig, ►👤H. Martensen, eller mig, ►👤J. P. Mynster – ja saa kniber det. Hvad gjør man saa? Saa underskyder man: Kirken; som en Brudgom elsker Χstus Kirken, der er Bruden. See, nu gaaer det ganske behageligt. Et saadant uhyre Noget som Kirken, Kirken, der nu har bestaaet i 1800 Aar, ►bestaaet, som det hedder, af Milioner og Milioner – et saadant uhyre Noget, det synes at være commensurabelt, i almdl. msklig Forstand ►commensurabelt for Χstus – og saa er jo Forargelsen ►gaaet ud.
Og nu tænke man sig hvilken 82 Confusion! Naar jeg foredrager det om den Enkelte, da skal det være subjektivt ►Liebhaberie – men det andet det er den objektive Χstd! O, I Gavtyve! eller rettere sagt, de vide end ikke selv, hvor snildt deres Taktik er, for at underminere al Χstd.
Til min store Glæde læser jeg idag ►hos 👤Luther (i Prædikenen paa 20 Søndag efter Trinitatis Evangeliet, Kongen, der gjør sin Søns Bryllup) hvor han udvikler, hvorledes »ⓘ bKjød og Blods BlindhedbKjød og Blods Blindhed] , først skrevet Kjød og Blodb vældigt strider; < Kjød og Blod vældigt strider og Forstokkelse vældigt strider mod dette om, at Χstus som en Brudgom elsker mig og Dig«, jeg læser disse Ordc: .... Verden 83 indrømmer vel ogsaa ⓘ tilnødstilnøds] , først skrevet tildeels, at Χstus er en smuk, ædel, from og trofast Brudgom, og hans Kirke en herlig, salig Brud. Men naar Enhver for sig skal troe, at han ogsaa hører Χstus til, samt at Χstus bærer saadan hjertelig Kjerlighed til ham – da gaaer Alting istaae.«
Gud skee Lov for 👤Luther! Det er dog immer en god Hjælp mod ►den næsten afsindigt opblæste dogmatiske og objektive Indbildskhed, der ved at gaae videre, afskaffer Χstd.