Indhold
- NB14:1 NB 14. etiket på bindets forsi...
- NB14:2 Ompå forpermens inderside Udgi...
- NB14:3 Texter til Fredags-Taler finde...
- NB14:4 Et Ord af Thomas a Kempis som ...
- NB14:5 Et Indfald. Digterisk Forsøg f...
- NB14:6 Hvis en Araber i Ørkenen pluds...
- NB14:7 Hvad der staaer i Galaterne 2:...
- NB14:8 a cfrconferjævnførp.paginaside...
- NB14:9 Det er en smuk Distinction af ...
- NB14:10 Hele Forfatterskabets Betydnin...
- NB14:11 Her seer man ganske simpelt, h...
- NB14:12 Den nye Pseudonym Anti-Climacu...
- NB14:13 Hvor det Ord dog er betegnende...
- NB14:14 At en Enkelt har haft Ret mod ...
- NB14:15 Slut Dig til det Bestaaende, v...
- NB14:16 Deri laae Middelalderens Vildf...
- NB14:17 Om Anfægtelse Just fordi det Χ...
- NB14:18 I Grunden vil MskeneMenneskene...
- NB14:19 Den nye Pseudonym (Anti-Cl.) A...
- NB14:20 Samtiden var streng mod mig. J...
- NB14:21 Vi alle tænke os i Grunden Gud...
- NB14:22 Man har gjort Χstd.Christendom...
- NB14:23 I Forhold til Idealitetens For...
- NB14:24 At Jesus Christus døde for min...
- NB14:25 I Almindelighed tale »Præstern...
- NB14:26 Saa meget er vist, den Præstet...
- NB14:27 a cfr. confer jævnfør p.pagina...
- NB14:28 Om mig selv Den Tanke med eet ...
- NB14:29 Jeg har i en anden Journal gjo...
- NB14:30 Det Religieuse bør ordentligvi...
- NB14:31 Categorien for min Virksomhed ...
- NB14:32 Religieust at naae »Virkelighe...
- NB14:33 Naaden. Sagen er Naaden er ikk...
- NB14:34 Ogsaa dettedet hørte da med ti...
- NB14:35 Dersom jeg, istedetfor i Chara...
- NB14:36 Forholdet: Mulighed – Virkelig...
- NB14:37 Som det i Forholdet til Forsyn...
- NB14:38 Om »Sygdommen til Døden« Maask...
- NB14:39 Mulighed MulighedV og Virkelig...
- NB14:40 De 10 Spedalske. Dette Evangel...
- NB14:41 Luthers Lære om Troen svarer e...
- NB14:42 ΧstiChristi Forhold til den Tr...
- NB14:43 Til den Passus (i Talen »Ypper...
- NB14:44 11. Journalen NB14, s. 65, beg...
- NB14:45 At forkynde Loven er forfærdel...
- NB14:46 Det er en god Distinction af L...
- NB14:47 Det er dog saare anstrengende,...
- NB14:48 Et smukt Vers, som jeg læser i...
- NB14:49 »Naaden« tages i AlmdlighedAlm...
- NB14:50 At Naaden er gratis finder gan...
- NB14:51 Rigtigt siger Hamann: som »Lov...
- NB14:52 »Naar Gud er med os, hvo kan d...
- NB14:53 I den pragtfulde Slotskirke tr...
- NB14:54 Dersom pludselig den religieus...
- NB14:55 Det somDersomSocratesegl.egent...
- NB14:56 Det Prædikeforedraget især man...
- NB14:57 Hvad jeg altid har sagt, og An...
- NB14:58 Dette er dog det næsten overme...
- NB14:59 Ogsaa paa den Maade er den san...
- NB14:60 Naar Verden – der jo netop ing...
- NB14:61 Det er nu godt nok, at det er ...
- NB14:62 Ogsaa saaledes faaer den sande...
- NB14:63 Protest mod Biskop MynsterMyns...
- NB14:64 Præsterne ere ikke mere Sjeles...
- NB14:65 »Naaden« og »Loven« Man har sk...
- NB14:66 Det hele Begreb om en »christe...
- NB14:67 Da Gud jo dog selv har skabt o...
- NB14:68 Det Udtryk »Forfatternes Forfa...
- NB14:69 At det med et blankt og bartli...
- NB14:70 Luthers Lære er dog ikke blot ...
- NB14:71 Curieust, at Luther saa idelig...
- NB14:72 »Lad Dig nøies med min NaadeS,...
- NB14:73 »Hvad I ikke have gjort mod de...
- NB14:74 Talleyrand kunde (da Mirabeau ...
- NB14:75 Mens Luften er endnu saa fuld ...
- NB14:76 Den Sætning, at Frygt for stør...
- NB14:77 Opgjørelse med Hensyn til mit ...
- NB14:78 Al den Tale om at ønske, at ha...
- NB14:79 Saaledes vender dog Alt sig om...
- NB14:80 Epistelen paa første Søndag i ...
- NB14:81 Om Peter. Nu skal da Peter til...
- NB14:82 Christi Indtog i Jerusalem chr...
- NB14:83 Man maa dog have levet paa en ...
- NB14:84 »En polemisk Komedie«, som nu ...
- NB14:85 Ogsaa det er da Følgen af at l...
- NB14:86 Et Exempel paa hvorledes man i...
- NB14:87 Det er ogsaa et af de Ord, hvo...
- NB14:88 Luther er dog egentlig ikke kl...
- NB14:89 Verdens Formationerne. Mere og...
- NB14:90 R. Nielsen. Mit Forhold til ha...
- NB14:91 Det er ypperligt med Folk her ...
- NB14:92 Som Mennesker, der ikke have m...
- NB14:93 3die Søndag i Advent (Mth: XI,...
- NB14:94 Ogsaa et Msk.Menneske kan ople...
- NB14:95 Peters Yttring i Conventet. De...
- NB14:96 4de Søndag i Advent. Man har i...
- NB14:97 Om Peter. I saa lang Tid exist...
- NB14:98 Nu har man da faaet skrækkelig...
- NB14:99 Det er hvad jeg stedse har sag...
- NB14:100 Dersom jeg blot nu havde legem...
- NB14:101 I Anledning af H: H:. Hvorlede...
- NB14:102 Om Peter. Peter kom herned i D...
- NB14:103 Paa min Forfatter-Virksomhed··...
- NB14:104 Thomas a Kempis (4de Bog cap. ...
- NB14:105 1ste Juledag. Idag er Eder en ...
- NB14:106 Et Forslag til at gjøre Ende p...
- NB14:107 Om H: H: Peter finder det inco...
- NB14:108 Peters Yttring paa Conventet. ...
- NB14:109 Mens Luften er endnu saa fuld ...
- NB14:110 I »Kirken«»Kirken« er dog egl....
- NB14:111 I ΧstenChristen-Forfølgelsens ...
- NB14:112 I Anledning af Stilling. ... »...
- NB14:113 .... Eller naar Hans Eminentse...
- NB14:114 Det er ogsaa en Form under hvi...
- NB14:115 Da jeg stod ene, og anvendte m...
- NB14:116 Det er ganske vist, at jo mere...
- NB14:117 Nu er det saa nemt at snakke m...
- NB14:118 Det er dog skjønt og det Evige...
- NB14:119 Ogsaa saaledes vil det vise si...
- NB14:120 Iforgaars spadserede jeg med N...
- NB14:121 I al den almdl.almindelige Tal...
- NB14:122 Det Prædikat jeg kunde have Ly...
- NB14:123 Dialektik Fromt harvil man en ...
- NB14:124 Berlingske Tidende udbasunerØr...
- NB14:125 Epigram. »Videnskaben« forsvar...
- NB14:126 Der er dog virkelig noget Lavt...
- NB14:127 Ogsaa af den Grund kan det vær...
- NB14:128 Det er Skade, at Dr.DoctorKier...
- NB14:129 Som en Bassist stundom kan tag...
- NB14:130 De Andre, der, saaledes som je...
- NB14:131 Og denne usalige Graadighed ef...
- NB14:132 Christendommens Forkyndelse. D...
- NB14:133 Hvilken Smertens Selvmodsigels...
- NB14:134 Luther. Der seer man Følgen af...
- NB14:135 Det er dog Charakteristisk: Re...
- NB14:136 Som man nu med Afsky og Gysen ...
- NB14:137 For at holde en saadan Aands-A...
- NB14:138 Det forfængelige lille danske ...
- NB14:139 Christus som Forbilledet udtry...
- NB14:140 Stigende Former af Religieusit...
- NB14:141 Naar ΧstusChristus sammenligne...
- NB14:142 Søndagen mellem Juul og Nytaar...
- NB14:143 Det er en skjøn Paralel af Lav...
- NB14:144 Det er da en af disse taabelig...
- NB14:145 Stemning. (Digterisk). O, een ...
- NB14:146 Man misforstaaer Differentsen ...
- NB14:147 13. Journalen NB14, s. 219, NB...
- NB14:148 Christendommens Askese. Saa me...
- NB14:149 14. Journalen NB14, s. 230. De...
- NB14:150 Det, der forvirrer hele Læren ...
Alle forekomster
X2A219Det er en god ►Distinction af 👤Luther (i Prædiken om Enkens Søn fra Nain): Evangeliet lærer os ikke hvad vi skal gjøre, men hvorfra vi skulle tage Kraften til at gjøre, hvad vi skal gjøre.
Imidlertid kommer saa jo dog ►Læren om Forbilledet igjen. Der slaaes jo ikke af fE paa Selvfornegtelsen, nei, men af Evangeliet lærer jeg at troe, at Gud og Χstus hjælper mig til Selvfor70negtelsen.
Egl. er »Naaden« forholdende sig til Sammensætningen af Timelighed og Evighed, som Msket er. Naar et Legeme dreies altfor hurtigt omkring, saa kan der fremkomme Selvantændelse. Saaledes ogsaa naar Evigheden og Idealitetens Fordring i et Nu styrter ind paa et Msk. og ►kræver sig af ham: saa maa han fortvivle gaae fra Forstanden o: s: v: I en saadan Tilstand maatte han raabe til Gud: ►giv Tid, giv Tid.
Og dette er Naaden – ►Naadens Tid, hedder Timeligheden jo derfor.
I Evigheden kan der egl. ikke være Tale om Naade. Men Timelighed er jo just i een Forstand Qvalen – og dog gudeligt er den Naadens Tid.
Troen, som forholder sig til og griber Naaden, gaaer frelsende 71 imellem. I Troen er Hvilen.
374Troen, forholder sig til Naaden, og see nu indtræder lige det Modsatte: nu er der i een Forstand slet Intet at haste efter – det er jo Alt gjort. Her ligger Forsoningen, ►Fyldestgjørelsen.
Kun saaledes kan et stakkels Msk. holdes i Stræben. For at faae Mod til at stræbe, maa han hvile i den salige Forvisning, at Alt allerede er ⓘ afgjort,afgjort,] , først skrevet afgjort. at han har seiret – i Troen og ved Troen.
Saa begynder han at stræbe; men bestandigt er Troen, forholdende sig til Naaden, flux til Rede med at ⓘ styrkestyrke] , først skrevet styrke ham til taalmodigt at stræbe, bestandigt givende Tid, Naadens Tid.
O, men har en msklig Fader ⓘ ell. Moderell.eller Moder] tilføjet allerede Møie nok for at lempe sig efter sit Barn, – hvilket Taalmodighedens 72 Underværk, for Gud i Himlene ⓘ eller naar man er Gud i Himleneller naar man er Gud i Himlen] tilføjet at have Taalmodighed med et Mskes – Stræben!