Grundtvig, N. F. S. Græsk og Nordisk Mythologi for Ungdommen

Prometheus og Atlas.

Efter Stamtavlen var baade den snu og smidige Prometheus, den stivsindede Atlas og den vindgale Epimetheus Sønner af Titanen Japetos og Okeaniden Klymene, og siden de ikke nedstyrtes til Tartaros med deres Broder Menøtios og de øvrige Titaner, maae de være gaaet over til Olympierne, men at dog Prometheus havde Skielmen bag Øret, kom snart for Dagen. Under den store Krig var nemlig Menneskens Børn raget uklar med Olympierne i Mikone (Valmudalen), og da narrede Prometheus paa deres Vegne Zeus ved Offringen, i det han paa den ene Side lagde Benene smukt tilrette, dækkede med Fedt, og paa den anden Side Kiødet i Huden, skjult med Vommen. Vel stod nemlig Valget til Zeus, og han tog, siger Stam12tavlen, feil med Villie, men han skrev det dog bag Øret og straffede strax Menneskene ved at nægte dem den himmelske Ild, og saa stjal Prometheus den til dem fra Solen i en Trøskeplante (Narthek), hvorover Zeus blev saa forbittret, at han med faste Baand lod Prometheus fængsle til en Steenstøtte og lod en Ørn bestandig udhakke hans Lever, som, fordi han var udødelig, fornyedes hver Nat til at fortæres om Dagen.

Først maae vi nu lægge vel Mærke til, hvad Mythographerne har overseet, at dette er et Mellemspil i Titan-Krigen, og at den Ild, Prometheus stjæler fra Solen, ligesom ved et Brændeglas, er den Ild fra Himlen, der skulde antænde det velbehagelige Offer; thi først da seer vi, der er Mening og Sammenhæng i Mythen, som har laant Skikkelse af Sandsagnet om det første Offer.

Dernæst see vi, at Mythe-Smeden har havt Øie paa Barne-Klogskaben, der ved sit troskyldige Udseende og den tilsyneladende Føielighed bedrager Ungdommen, og synes derfor at maatte bindes, før Zeus kan sidde fast i Sadelen, og dette, at Fængslingen af Prometheus var nødvendig for Olympens Fred, skal ventelig betegnes derved, at hans Baand, efter Bibliotheket, var af Oliekviste.

Det blev imidlertid et almindeligt Sagn, at Herakles blandt sine mange Heltegierninger ogsaa giorde den at løse Prometheus og skyde Ørnen, som hakkede hans Lever, og skiøndt det sagtens er senere indskudt, staaer det nu udtrykkelig i Stamtavlen, med den Bemærk

13ning, at Zeus tillod det for at Herakles kunde vinde desstørre Ære og Berømmelse. At nu dette er en meget daarlig mythologisk Grund, har Grækerne selv følt, og derfor snart giættet paa at Prometheus forsonede Zeus ved en vigtig Spaadom, og snart fortalt, at Prometheus, efter Skæbnens Villie, skulde løses, naar en Udødelig vilde døe for ham, og at det skedte, da den udødelige Chiron blev kied af Livet. Det Sidste seer man nok, er reent hen i Veiret, da Udødeligheden ikke var den bundne Titans Savn, men ligesaavel hans Plage, som den ulægelig saarede Chirons, og den eneste rette Forklaring bliver da nok den, at i Herakles-Tiden, da Zeus aabenbar gik i Barndom, har han ventelig glemt sit Nag til Prometheus og maatte i alt Fald, som en afmægtig Sultan, taale Alt hvad der behagede hans vældige Storvezir Herakles. Det gik nemlig med de senere Græker, ligesom nu med os, at alle haarde Straffe syndes dem grusomme og i Aandens Verden nemme at afskaffe, derfor lod de Herakles løse Prometheus og syndes, det var deres Pligt, da, som vi seer af Bibliotheket, Ordet gik, at Prometheus var faldet i Unaade hos de nidkiære Guder for Menneskenes Skyld, som han baade havde skabt og skiænket den dem uundværlige Ild, som Guderne misundte dem. Prometheus-Mythen var desuden vist oprindelig ægyptisk, saa Grækerne har maaskee aldrig forstaaet og havde da nemt ved at forkvakle den.

Om den stivsindede Atlas siger Stamtavlen, at han staaer ved Verdens Ende, hos Hesperiderne med 14den skingrende Stemme, og bærer Himmelen paa sit Hoved og sine utrættelige Hænder, som det er ham af Zeus beskaaret.

Ogsaa denne Mythe er sikkert Ægyptisk, ei blot fordi man finder denne Himmelbærer mellem Hieroglypherne, men især fordi Fremstillingen er smagløs, dog kan Atlas-Navnet ogsaa paa Græsk betyde “Taalmodigheden,” der, som det Stærkeste af Alt, er den naturlige Himmelbærer. Naar vi i Bibliotheket høre, at Herakles afløste Atlas, mens han hentede Hesperidernes Æbler, og at han siden maatte narre Atlas til igien at paatage sig den svære Byrde, da beviser det kun, med saameget Andet, at i Herakles-Tiden meende Grækerne, at Legems-Styrke og Snildhed kunde bøde paa alle Savn og udrette hvad det skulde være.