►Io og ►Trochilos.
✂ Efter ►Bibliotheket var ►Io en ►Argivisk Prindsesse af uvis Byrd, som tjende i ►Heres Tempel, men blev af hende ►mistænkt for ►Zeus og desaarsag forvandlet til en hvid Ko og bevogtet af ►Argos Panoptes (Lutterøie). ►Hermes fik imidlertid Befaling af ►Zeus til at stjæle Koen, som stod bundet til et ►Olietræ i 📌Mykene, men blev røbet af ►Hierax (Høgen), og erhvervede sig nu, ved at dræbe ►Argos, sit Kiendingsnavn ►Argophontes (Argosbane), uden at det dog hjalp ►Io, da ►Here nu satte en ►Brems paa hende, saa hun bu87sede al Verden rundt, og ►stædtes først seent ved 📌Nilen, hvor hun fødte ►Epaphos og blev i sin oprindelige Skikkelse gift med ►Telegonos.
✂ At nu dette er en forvirret Tale, som i ⓘ ►Bibliotheket ►end bliver galere ved at ►Io aabenbar ►forblandes med den ægyptiske ►Isis, det kan man see med et halvt Øie, men det er knapt nok, man med hele to Øine kan skimte den rette Sammenhæng, saa til at see den klarlig maatte man i det mindste have Fire, ja, med Hensyn paa ►Argos Panoptes, ventelig have et Øie paa hver Finger.
✂ Naar man imidlertid blot veed, at ►Io betyder Glæde, har, som ►Heres første Præstinde, Tilnavnet ►Kallithya (Skiønoffer), og kaldes, blandt andet, Datter af ►Okeaniden ►Pitho (Tryllemund), da seer man strax, at det er Levninger af en Olympisk Mythe om Glæde-►Disens Fødsel, som blev det store Tvistens Æble mellem ►Zeus og ►Here, og ►Argos Lutterøie er naturligviis ►Mistænkeligheden, medens ►Olietræet, ►Io tøires ved, som Fredens Sindbillede, vel maa betegne hvad ►Zeus ►taalde for Hus-Freds Skyld. Da nu ogsaa Sønnen, som ►Kallithya fødte ►Zeus, ensteds kaldes ►Trochilos (Kredsløb eller Rund) saa passer det ret godt paa den Svimmelhed, overdreven Glæde pleier at avle, og der behøves da ingen anden ►Brems til at stikke den hvide Ko, saa hun bisser.
✂ At derimod ►Hermes virkelig skulde have slaaet ►Argos Panoptes ihiel, det maae vi, trods Tilnavnet ►Argosbane, benægte, da vi veed, han er lyslevende 88endnu, og kan i det Høieste indrømme, hvad andensteds findes Spor af, at ►Hermes lukkede hans Øine med sit Spil, mens han gjorde hvad han vilde; thi det Samme kan endnu stundom lykkes Literaturen med Censuren.
✂ Hvad endelig ►Ios ægyptiske Udskeielse angaaer, da er det en fortvivlet Sag, med mindre man forudsætter, at der har været en folkehistorisk Mythe om en ►argivisk Prindsesse ►Io, som ►Mythographerne har sammenblandet med den Olympiske; men en saadan spore vi ogsaa tydelig hos 👤Herodot, ja, høre af ham, at Grækerne betragtede ►den argiviske Prindsesse ►Ios Bortførelse af Phønicierne til 📌Ægypten, som Grunden til den store og langvarige Splid mellem 📌Europa og 📌Asien, som Perser-Krigen satte Kronen paa. Da vi nu paa den anden Side veed, at det gamle 📌Ægyptens sidste Tidsrum, fra 👤Psammetik til 👤Amasis, var halvveis forgræsket, saa kan vi netop skimte ►den argiviske Prindsesse ►Ios ►Formæling med den ægyptiske Kong ►Telegonos (►Skrabekage), og dermed faaer vi at nøies.