Grundtvig, N. F. S. Græsk og Nordisk Mythologi for Ungdommen

Hestia.

Skiøndt Stamtavlen nævner Hestia først mellem Kronos-Døttrene, synes hun dog siden glemt som en gammel Jomfru, død for Verden, saa man finder end 60ikke et offenligt Billede af hende nævnt i 📌Grækenland, undtagen i det mageløs fromme 📌Athenen, som 👤Pausanias kalder det, hvor baade Heleos (Barmhjertighed) og Ædos (Undseelsen) havde deres Altre.

Efter en af de saakaldte Homeriske Hymner til Aphrodite havde imidlertid baade Apol og Poseidon beilet til Hestia, men faaet Afslag, og da Hestia høitidelig tog Sløret, gav Zeus, paa hvis Hoved hun ved Nonne-Løftet lagde sin Haand, hende Høisædet i alle Guders og Menneskers Huse.

Da nu Hestia betyder Arnen, saa forklarer hendes Mythe forsaavidt sig selv, at man strax seer, det var Hjemligheden, der i hende forgudedes; thi at Arnen hos de Gamle var Husgudernes Plads, følger af sig selv; men at Hjemligheden, som noget indvortes Menneskeligt og Guddommeligt, er Hjerteligheden, det maae vi selv lægge til, thi det har ikke blot Mythographerne overseet, men det seer vi af Grækernes hele Historie, svævede kun meget dunkelt for dem.

Det var derfor en følgelig Sag, at Hestia-Mythen maatte synes ufrugtbar, men naar vi betænker at Arnen, Hestias Høisæde, var i 📌Grækenland et Fristed for mange Ulykkelige og en Helligdom, hvor Vuggen gik baade med Giæste-Venskab og Fædrenelands-Kiærlighed, da seer vi dog, at Hjemlighedens Græske Gudinde, den gamle Husholderske allevegne, selv i 📌Delphi og paa Olympen, havde idetmindste smukke Pleiebørn og afslog kun de ringere Guders Haand, fordi hun følde sig hemmelig forbundet med den Høiere.