Grundtvig, N. F. S. Græsk og Nordisk Mythologi for Ungdommen

Balders Opstandelse og Gylden-Aaret.

For hendes Øine atter sig løfter
Jorden af Havet,
Elve falde og Ørnen stiger,
Fiske paa Fjeldtop fanged han nys!

Aser mødes paa Idasletten,
Eftermæle faaer Midgaards-Fienden,
Minderne vaagne om Magtens Dage,
Fortids Runer og Fimbultyr;
Atter findes i Eftergræsset
Faure Guldbrikker, som Fjølners Slægt,
Asafolket, i Arildstiden
Deelde med Drotten dyrebar.

Agre bære da ubesaaet,
Bod fanger Alt for Banesaar,
Balder og Høder boe da sammen,
Styre med Vælde Valguders Arv;
Vælge kan Hæner og vrage da,
Brødrenes Borge er begge hans,
Ham ei for vid er Vindhjem heel,
Mærker I, hvad jeg mener nu!

Sol fordunkles af Salen prud,
Gimle straaler med Gyldentag,
241Der skulle dannis Drotter bygge,
Evig leve saa yndelig,
Der staaer for Styret den Store selv,
Ophjems Herre med Alt i Haand,
Dom han fælder, og Fred han giør,
Evig giælder hans gyldne Lov!

Saaledes skildrer Vøluspa det store Gyldenaar, der, trods Ragnaroke, skal krone Værket og med den opstandne Balder bringe Guldalderen forklaret tilbage, og derved bliver Asamaalet unægtelig det prægtigste Seiers-Drama, man vel kan tænke sig.

Vøluspas Skildring kan vi ogsaa godt spore i Gylfelegen, dog med Undtagelse af Vinket om “den Store,” der netop ved sin Klarhed kan falde mistænkeligt, og af det dunkle, men dybe Træk om Hæner, som under hele Tidsløbet har været usynlig, men skal nu arve begge sine Brødre, Odin og Loder, og seer den hele vide Verden staae sig aaben. Dette kan vi ogsaa godt forstaae, har været Gylfelegens Forfatter en bælgmørk Tale, skiøndt den bliver os soleklar, naar vi betragter Hæner som Slutnings-Tidens Vætte, der ved Tids-Løbets Ende nødvendig afløser baade Arilds-Tidens og Mellem-Tidens Vætter og har hele Verden til sin Tjeneste.

Derimod har Gylfelegen optaget Alt hvad vi om Tilstanden efter Ragnaroke finder i Vafthrudnersmaal, hvor Jetten melder, at Vidar og Vale skal være Odins, og Mod og Magne skal være Thors Arvinger, Solens Datter skal træde i sin Moders Fod242spor, og et eneste Par Folk, Liv og Livthraser, der i Løn opholdtes af Morgen-Duggen, skal forplante Menneske-Slægten.

Endelig nævner Gylfelegen, foruden det guldtakte Gimle, endnu tre andre Borge, som skal findes efter Ragnaroke, hvoraf den Ene, Brimer, skal være lystelig for hvem der sætter deres Glæde i at drikke tilpæls, den Anden, Sindre, paa Nidafjeld, af det pure Guld, skal være for skikkelige Folk, og den Tredie, ved Nastrond, takt med Orme-Rygge og fuld af Drage-Hoveder, som spye Edder og Forgift, skal beboes af Mordere og Meenedere.

Dette, som vi, med Hensyn paa Asa-Dramet, maae finde, ingensteds har hjemme, spores imidlertid dog midt i Vøluspa, hvor baade Jetten Brimers Drikkesal paa Okolne, og Sindre-Ættens Guldborg paa Nidafjeld, ved Slidfossen, og Nastronds-Fængslet for Mordulve, Meenedere og Ægteskabs-Djævle pludselig dukker op; og maa det end der betragtes, som et ubehændigt Indskud, saa maa det dog være ældgammelt. Udentvivl har disse Borge da hørt til den Vaniske Mythologi, thi det kunde ligne Freia, naar hun havde samlet i Folkvang Alt hvad hun syndes om, da at sørge godt for sine gamle Tjenere Alferne (Sindre-Ætten), og selv at lade Jetterne drikke sig fulde, saa længe de gad, men det ligner hende ogsaa at være uforsonlig mod Mordulve, Meenedere og Forførere. Denne Anskuelse bestyrkes ogsaa ved Hading-Sagnet hos 👤Saxo, hvor vi i den anden Verden baade finde Fossen, som sva243rer til Slid i Vøluspa, og Opholdssteder til Hver efter sin Lyst; thi at Hading svarer til Niord, og at Kvinden med Vinter-Blomsterne maa være Freia, har vi seet.

Vender vi nu tilbage til Vøluspas Skildring af Tilstanden efter Ragnaroke, eller Gimle-Mythen, og spørger, om den ogsaa lader sig verdenshistorisk forklare, da er Svaret vist nok ikke let, og vil synes Mange utilfredsstillende, men det lader sig dog finde, og maa, for Fuldstændighedens Skyld, tilføies.

Tænker vi os nemlig alle Folke-Guder døde, alle Folke-Aander borte, alle Billed-Sprog forgaaede, alle Borgerlige Selskaber opløste, alle Skoler forstyrrede, kort sagt, hele det oprindelige og historisk berømte Menneske-Liv forsvundet, da er det kun en fordybet og udvidet Forestilling om den verdenshistorisk velbekiendte Tilstand i den gamle Verden, ved 👤Christi Fødselstid, og det er en ligesaa urokkelig, som vidunderlig Kiendsgierning, at ved Christendommen gienfødtes og fornyedes hele det historiske Menneske-Liv baade i Kirke, Stat og Skole, og Altsammen i en høiere Orden og klarere Sammenhæng.

Dette mageløse verdenshistoriske Vidunder maa aabenbar ligesaavel kunne gientage sig, som det kunde oprinde, og naar det skeer, da er Gimle-Mythen soleklar og optager Balders-Mythen i sig; thi alt i mange Aarhundreder har den oprindelige Christendom, med sit Breidablik, sin Stad paa Bjerget, som ei kan skjules, sin Livsalighed og hele sin Guldalders Glands, lignet Balder i Hel, og Reformationen 244i det Sextende Aarhundrede hevnede vel den oprindelige Christendoms Død, som Vale Balders, men gjorde den just derved Alle vitterlig, saa naar nu, desuagtet, Christendommen atter viser sig i sin medfødte Kraft og oprindelige Glands, da er det en Balders Opstandelse, som nødvendig medfører baade den ny Jord i aandelig Forstand og det guldtakte Gimle, hvor den Store selv “fælder Dom, giør Fred” og giver “gylden Lov, som evig giælder.” Alt det Folkelige staaer da ogsaa op, men, som Liv og Livthraser, kun næret af Morgen-Duggen, i forklaret Skikkelse, optaget og indlemmet i det reent Menneskelige, thi kun i denne Betydning ophæver Christendommens Aand Forskiellen mellem Jøde og Græker, Skythe og Barbar, og slige Ord tages kun bogstavelig til Død, naar de tages aandløs, mens Balder er i Helhjem.

Hvem der ikke har Lyst til at gaae saa vidt med sine Tanker, kan derfor ogsaa standse ved den Opstandelse af Folke-Aanderne, som, ved Christendommens Mægling, nu er i Giære og vil overalt, hvor man har grædt for Guld, medføre Noget, der ligner en gylden Høst, og vi kan aldrig slutte Overblikket af den egenlige 📌Nordens Mythologi bedre end med Gylfelegens sidste Ord: hver nyde, som han nemmer!