↩ De Eneste, Hr. Biskop 👤Mynster vilde have Nadveren aldeles nægtet selv paa deres Dødsseng, er de stakkels “Katholiker,” ►naar de ikke paa det Stærkeste vil forpligte sig til at blive Lutheraner. En saadan Intolerance skulde Man mindst ventet i dette Forslag, hvor der selv om en “forhærdet Misdæder” kun siges, at Sacramentet ei maa “paanødes” ham*►Ritual-Forslaget S. 66. og hvorefter det skal være os frit tilladt at ►meddele baade “►Grækere og Reformerte” Nadveren, uden anden Betingelse end at de finde sig i vore Skikke. Jeg turde saaledes ikke ►meddele en ►Græker Nadveren, før han vedkiendte sig ►vor Daabspagt, eller en Kalvinist, hvis han, mindet om Herrens virkelige Nærværelse, gjorde mindste Indvending derimod, men jeg turde ►meddele Katholiken den, naar han blot kunde finde sig i at modtage baade Brød og Vin; og naar jeg havde Grund til at see en sand Christen i ham, maatte ingen verdslig Anordning drive mig til at kræve Andet af ham paa hans Dødsseng, da ►Herrens Bord ei tilhører os som Lutheraner, men som Christne. Mine Læsere maae vide, jeg er langtfra at være 64partisk for 📌►Rom i nogen af sine Tyran-Skikkelser, men jeg kan dog umuelig glemme, at den Danske Kirke kun er et Brud-Stykke af den Romerske Kirke-Stat, hvorfra vi har faaet Troen og Sacramenterne, og at vi selv som Lutheraner nedstamme fra en Romersk-Katholsk Præst og Munk, der uden Vægring tog Katholiker til Alters, ►naar de kun vilde finde 249 (US) sig i hans Skik; og den Grund, Hr. Biskop 👤Mynster giver for sin Haardhed imod dem er ligesaa besynderlig som den. Da en Katholik, hedder det nemlig*►Bemærkningerne S. 45., ei kan ►communicere med os, uden at bryde med sin egen Kirke, saa synes vor Kirke ikke at burde ►tilstæde dette, med mindre den Paagiældende med ►beraad Hu vil træde over til vort Troessamfund. Fraregnet nemlig, at eet Troes-Samfund giøres her til to hinanden Modsatte, og indrømmet, at Katholiken bryder med Paven ved at gaae til Alters hos os, hvad Mening er der da i, at vi derfor skal nægte ham Nadveren, til han gaaer over ►ͻ: bryder med Paven! Eller hvad Rimelighed er der i, at vi kan ►meddele ►Grækere Nadveren, skiøndt de holde fast ikke blot paa deres Skiærsild, Helgene o. s. v. men ogsaa paa deres selvgjorte ►Daabspagt, og ►meddele Kalvinister Nadveren, uagtet de tage den for noget ganske Andet end vi; men Katholiken, som har ►Daabspagt og Sacramenter tilfælles 65med os, ham kan vi ikke tage til Alters, selv paa Dødssengen, med mindre han øiebliklig kan løsrive sig fra alle sine Fordomme eller vil lyve? At Pave-Præsterne ei tog Nogen af os til Alters, ►uden vi afsvor alle “Lutherske Kiætterier,” det troer jeg gierne, men var vi ikke meget ►billigere og bedre kirkehistorisk oplyste end Papisterne, hvad var vi da? og er vi det, hvordan kunde vi da engang forlange, at Nogen skulde “afsige al Forbindelse med den Katholske Kirke” hvoraf vi selv udsprang og maae være en Green, om vi vil være Christne?