Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Haandbog i Verdens-Historien. Første Deel

Hvorledes nu Krigs-Lykken siden afvexlede, medens Brødrene 👤Jonathan og 👤Simon gik i Spidsen, kan ikke her fortælles, men deels ved Jødernes Standhaftighed og deels ved 📌det Syriske Riges Svækkelse under idelige Thron-Stridigheder, kom det dertil, at 👤Simon blev baade Fyrste og Ypperste-Præst, fordrev den Syriske Besætning fra 📌Davids-Borgen og blev erkjendt af Romerne*Makkabæerb. I. 14.. Vel faldt 👤Simon den Kloge saa ved et Snig-Mord, kort efter 📌Karthagos og 📌Korinths Ødelæggelse, og dermed slutter Makkabæer-Bogen, men den nævner dog hans Søn 👤Johannes Hyrkan, som Ypperste-Præst efter ham, berømt af Bedrifter, saa den maa være skrevet under ham, mens Landet hvilede. Der er da ikke mindste Grund til at mistroe 👤Joseph, som aabenbar om den følgende Tid har vidst god Beskeed, og beretter at i den 162de Olympiade rykkede 👤Antioch den Fromme (en Søn af 👤Polybs Ven 👤Demetrios) ind og beleirede 👤Hyrkan i 📌Jerusalem, men indrømmede ham dog baade syv Dages Stil-Stand paa Løv-Salenes Høitid og forligde sig med ham paa de Vilkaar, at han betalde 500 Talenter og forblev skatskyldig, hvorimod Folket skulde have Lov til at leve paa Fædrenes Viis og Landet være frit for al fremmed Besætning. 👤Hyrkan blev ham ogsaa tro og var med paa Parther-Toget, hvor Kongen faldt, men derpaa gjorde han sig ikke blot uafhængig af 📌Syrien og sluttede et fast Forbund med Romerne, men indtog ogsaa 📌Idumæa og nødte Edomiterne, naar de vilde have Lande-Fred, til at lade sig omskiære og følge alle Jødernes Skikke *👤Josephs Oldskrifter XIII. 8–9..