Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Haandbog i Verdens-Historien. Første Deel

Slutningen bliver da, at havde den Græske Frihed ikke i 📌Achaia faaet en Efter-Sommer, da havde vi ingen 👤Polyb havt, og aldrig været istand til at oprede den universal-historiske Kiæde; men at naar vi indbilde os at være klogere end dette store Øien-Vidne paa, hvad der i hans Dage tjende Achæerne bedst, da giør vi os kun til Latter for Efter-Slægten, der sikkert vil randsage hver Krog paa Jorden, hvor den kan vente at finde et Blad af det mageløse Værk, som, hvor lemlæstet det end kom til os, dog aabenbarer en Universal-Historisk Anskuelse og en Indsigt i Menneske-Naturen, der, efter hans Dage først videnskabelig gienfødtes hos den schweitserske Arkader fra 📌Schafhausen. Ja, selv 👤Johannes Müller gav os desværre intet Side-Stykke til den Pyramide, 👤Polyb efterlod, der vel paa en Maade maa kaldes en Bauta-Steen for Græker-Aanden, men hvis Hieroglypher dog vidunderlig spaae om en ærefuld Opstandelse; thi hvem saae vel paa en Hedensk Minde-Støtte Mage til Indskriften paa hans, hvor vi læse: i mine Øine er “Sandheden” af Naturen bestemt til den høieste Guddom og udstyret med Almagt, thi selv naar den stundom reent overvældes og al Sandsynlighed er paa Løgnens 565Side, saa rinder den dog af sig selv, jeg veed ei hvordan, Menneskens Børn i Sinde, og selv naar den længe har været fordunklet, kommer den dog af sig selv omsider til Kræfter og underkuer Løgnen*👤Polyb (Brudstykker) XIII. 3.! Dette Syn for “Sandhedens” Almagt og endelige Seier er nemlig Nøglen til Universal-Historien, og mellem de længe fordunklede Sandheder, som dog omsider af sig selv skal komme til Kræfter og nedslaae Løgnen, er det visselig Ingen af de Mindste, at den Romerske Dannelse og Oplysning var imod den Græske som Nat mod Dag, eller dog, hvad 👤Livius som Historie-Skriver er mod 👤Polyb: en opløben Skole-Pog, der giør Vind med sin “Stil,” mod en Mester i Vidskab og Boglig Konst! Mange Ære-Støtter satte Peloponeserne den store Arkader, som deres “Skyts-Engel” i de Dødes Rige*👤Polyb (Brudstykker om Dyd) XXXI. Pausanias VIII. 9. 30. 37–48., men om de end ikke, ved at ødsles med, havde tabt deres Værd, vilde de dog aldrig været at sammenligne med den “levende Ære-Støtte” 👤Polyb var for dem han nedstammede fra; thi hvad “Kierne” der maa have været i Folke-Livet og Dannelsen der, hvor den lærde Historie-Skriver og dybe Tænker var tillige en dygtig Anfører, ærlig, klog og virksom Stats-Mand, det maa Man dog vel allerede slutte deraf, at, naar vi undtage 👤Moses, er der i hele Historien ikke en eneste Mand, han fra alle Sider kan sammenlignes med. Han er derfor ogsaa, med Undtagelse af 👤Moses, den eneste Historie-Skriver, der ret sammensmelter med sit Værk, som han kroner med sit Liv, og skiøndt Tidens Vilkaar forbød ham levende at grunde noget Stort, har det dog noget særdeles Opløftende at see en saadan Græker, i et underligt Haab om “Opstandelsen,” utrættelig at arbeide paa en Forvandling af Frihedens Grav til et Sove-Kammer for de Trætte og et Studere-Kammer for alle 566de følgende Slægter, og uskiønsomme maatte vi være i høieste Grad, om vi ikke ærbødig dvælede ved hans Minde, som saa kyndig og venlig har ledsaget os giennem de ubehageligste og vildsomste Egne i Old-Tidens Historie.