↩ Ovenstaaende Træk af Patriarkens ►huuslige Liv har i den senere Tid skaffet ham megen ►Eftertale, men det vedkommer os ikke, thi hvem der læser ►Universal-Historien for at ►udspeide de store ►Enkelt-Mænds Lyder, de ligne jo 👤Cham, og hvem der bruger den til ►et Fibel-Bret for Børn i det daglige Liv, veed kun lidt hvad den duer til. Optrinet har naturligviis ikke heller faaet Plads i Historien for at sværte 👤Noah, og, selv om det skal giøre 55 (US) os opmærksom paa en Udartning af Vin-Stokken i den ny Jord-Bund, er det dog kun en Bihensigt, da Hensigten ►aabenbar er, giennem 👤Noahs Spaadom at fremstille os Menneske-Slægten efter ►Floden baade indvortes og udvortes saaledes deelt, at ►Semiterne gaae i 50Spidsen, ►Japhetiderne udvikles ved Hjelp af dem til at følge efter og ►Chamiterne blive tilbage, ►uden forsaavidt at 👤Canaans Afkom maa trælle for begge de lykkelige Brødre. Det er derfor hverken Spørgsmaalet, om 👤Noah handlede moralsk rigtig i at sige hvad hos ham maa tages for et uvilkaarligt Udbrud af prophetisk Begeistring, eller hvorvidt det kunde ligne Jøderne og i Særdeleshed 👤Moses ►vitterlig at forfalske Universal-Historien, for at ophøie 👤Sem og nedtrykke 👤Canaan, thi det opstaaer kun ved en ligesaa ugrundet som ærerørig Mistanke, saa Spørgsmaalet er kun, om Seeren saae ret eller ikke? Dette lader sig ►vel endnu ikke klart afgiøre, men dog synes hele Menneske-Slægtens Levnets-Løb hidindtil at være paa Spaamandens Side, thi at Jøderne er ►Semiter, fristes Man neppe til at tvivle om, og de, der ansaae sig selv for ►Japhetider, har unægtelig siden den Christne Kirkes Stiftelse siddet aandelig til Huse hos 👤Sem, medens de Sorte ►aabenbar udgiør en egen ►Hoved-Stamme, hvoraf Neger-Folkene bestandig havde Trælle-Kaar, saa Man derved nødes til at tænke paa 👤Cham og 👤Canaan. At i Øvrigt ►Neger-Handelen kun er slet forsvaret dermed at den er forudseet, følger af sig selv, og kun for Prophetens Skyld maa det bemærkes, at han ikke har spaaet 👤Canaans Afkom bestandig, men kun langvarig Trældom.