Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Haandbog i Verdens-Historien. Første Deel

👤Krøsus selv blev fanget og 👤Kyrus lod anrette et Baal til ham og fjorten Lydiske Drenge, enten fordi han vil259de offre dem, eller for at see, om Nogen af de Guder, 👤Krøsus var bekiendt for saa ivrig at dyrke, kunde redde ham fra Ilden. Da gientog 👤Krøsus tre Gange lydelig 👤Solons Navn, og skiøndt han nødig vilde sige, hvad han meende dermed, kom det dog ud, da Man satte hardt ind paa ham, og da 👤Kyrus fik det at høre, bevægede Tanken om Lykkens Luner ham vel til Medlidenhed, men Baalet var allerede tændt og lod sig ikke slukke, før en pludselig Skyl-Regn kom til Hjelp, og det var, efter Lydernes Sigende, Frugten af en Bøn, 👤Krøsus i sin Nød gjorde til Apol. 👤Krøsus blev nu løst af sine Lænker, og da 👤Kyrus, foruden god Behandling, tilbød ham en særdeles Naades-Beviisning, som han selv maatte bestemme, forlangde han blot Lov til at skikke Græker-Guden (Apol) sine Lænker, med det Spørgsmaal: om det var Gude-Lov i 📌Grækenland at betale Godt med Ondt? Den Tilladelse gav 👤Kyrus ham med stor Fornøielse, og Lænkerne saavelsom Bebreidelsen blev ogsaa rigtig bragt til 📌Delphi, men Nornen (Pythia) vidste godt at forsvare Guden, deels med den ubøielige Skæbne, som Ingen kunde forandre, og deels med den Bemærkning, at det var 👤Krøsus der havde bedraget sig selv, baade ved at tænke, den store Throne der skulde styrte, umuelig kunde være hans egen, og ved at tage Ordet om Mulen paa Medernes Throne saa grovt, at det ei faldt ham ind, at 👤Kyrus, som Frugten af et ulige Ægteskab mellem den Mediske Prindsesse og en Persisk Undersaat, kunde ogsaa kaldes en Mule *Herod. I. 86–88. 91..