Grundtvig, N. F. S. En liden Bibel-Krønike for Børn og Menig-Mand

XXVIII. Kirken i 📌det Romerske Rige.

Herren havde sagt: uden Hvede-Kornet jordes og døer, da bliver det eenligt, men døer det, da bærer det megen Frugt; og det giælder baade først og sidst om Herren selv, der, ved sin Død, blev en evig Livs-Rod for alle sine Troende, men det giælder dog ogsaa paa mange Maade om Herrens Menighed til alle Tider, saa for den er al tilsyneladende Under-Gang kun en Over-Gang til et mangfoldigere, herligere og klarere Liv!

Dette saaes ret aabenbart i Kirkens første Tid, da de jødiske og hedenske Øvrigheder stræbde med Ild og Sværd at udrydde Christendommen; thi jo Fleer der døde for 👤Jesu Navns Bekiendelse, desmere levende, høirø156stet, og frugtbart blev Ordet om den Velsignede, desmere forfremmedes det i sin Udbredelse til Jorderigs yderste Grændser!

Indtil 👤Stephans Mord havde Menigheden holdt sig samlet i 📌Jerusalem, og der var Ingen døbte uden Jøder, men under den haarde Forfølgelse adspredtes Menigheden til alle Sider, og ved denne Leilighed kom Troen og Daaben ei blot til Samaritanerne, men ogsaa til Hedningerne, og i 📌Antiochien, som var 📌Syriens Hoved-Stad, opkom det Navn, under hvilket de Døbte blev siden bekiendte over hele Verden, thi der var det først, de kaldtes Christne, da man derimod i 📌Jerusalem havde kaldt dem Galilæer, fordi baade Herren og hans Apostler var fra 📌Galilæa.

Til 📌Antiochien kom nu ogsaa snart den ny Apostel, som Herren selv havde kaldet til at være sit Hoved-Vidne iblandt Hedningerne, 👤Paulus nemlig, og fra denne Stad af var det, han gjorde sine store Udvandringer, baade i 📌Asien og 📌Europa, for at udbrede Evangeliet, og grundfæste Christendommen, og hvor vidunderlig det lykkedes, see vi saavel af Apostelens Sende-Breve til de Menigheder, han i Herrens Navn havde grundet, som af den Bog, hans tro Stalbroder, Evangelisten 👤Lucas, har skrevet, fornemmelig derom, hvilken vi kalde Apostlernes Gierninger!

157Blot i nogle og tredive Aar efter Herrens Himmel-Fart, eller i een Menneske-Alder, blev Christendommen, trods rasende Modstand, udbredt over hele 📌det Romerske Rige, som dengang indbefattede hele den dannede Verden, men de Stæder, hvor Apostlerne selv opslog deres Lære-Stole, indrettede og underviiste Menigheden, var, foruden 📌Jerusalem og 📌Antiochien, især 📌Ephesus (i 📌Lille-Asien som nu kaldes 📌Natolien) 📌Korinth, (i 📌Grækenland) og Verdens-Rigets Hoved-Stad, det navnkundige 📌Rom, og medens alle hine Stæder ere saa godt som forgaaede, har dog Herren underlig bevaret 📌Rom, ja, øiensynlig sparet dette gruelige Pine-Sted for Hans troe Bekiendere, som Staden paa Bjerget, hvor Evangeliet aabenlyst har forplantet sig, Christenheden til et Vidnesbyrd, ligefra Apostlernes Dage til Nu!

Af Pauli Brev til Romerne, seer vi, at Menigheden der var ikke stiftet af ham, og vi har ingen Grund til at tvivle om Sandheden af den gamle Efterretning, at Apostelen 👤Peder, som havde lagt Grund-Stenen til 👤Christi Kirke i Jødernes Hoved-Stad, ogsaa lagde den i Hedningernes; men af Apostlernes Gierninger seer vi, at 👤Paulus, mod Enden af sin store Løbe-Bane, kom til 📌Rom, vel i Lænker, men dog uden Tunge-Baand, 158og prædikede der i hele to Aar Evangelium for alle dem der vilde høre! Det er ogsaa en gammel troværdig Efterretning, at baade 👤Peder og 👤Paulus paa een Gang leed Martyr-Døden i 📌Rom, under Keiser 👤Nero, et af de største Afskum, Jorden har baaret, og som ikke blot satte sin Glæde i at pine de Christne, men i at giøre alt det Værste han kunde optænke, saa at han selv iblandt Hedningerne er bekiendt under Djævle-Navnet af Menneske-Slægtens Fiende! Rom. 1. 15.

Foruden 👤Lucas, havde 👤Paulus mange andre Med-Arbeidere, blandt hvilke Leviten 👤Barnabas var den Første, og de yngre Mænd 👤Timotheus og 👤Titus Apostelen ret inderlig hengivne, som vi see af hans Sende-Breve til dem! Dette var derimod ikke ganske Tilfældet med den skriftkloge Alexandriner 👤Apollon, som fulgde helst sit eget Hoved, og har formodenlig været En af de første Evangelister i sin Føde-By 📌Alexandrien, hvor Ingen af Apostlerne kom, og hvor vi siden finde megen Lærdom og Skrift-Klogskab, men ogsaa megen Selv-Klogskab, og kun en ubestemt, vaklende Tro paa det store Evangelium, der ei for dem som vil stoltelig udgrunde det, men kun for dem som barnlig vil troe derpaa, er en Guds Kraft til Salighed!