Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Hvad skal vi giøre, at vi kan arve det evige Liv? Aftensangsprædiken paa Femte Søndag efter Paaske

Det teologiske ståsted er entydigt. Grundtvig understregede troens betydning. Prædikenens afhængighed af Johannesevangeliet og de øvrige bibelske bøger med ”den særligt johannæiske tankegang om liv og død” fremhæves af 👤Henning Høirup. Budskabet ”bliver da dette: Der er ikke salighed i nogen anden end 👤Kristus, thi han var den eneste mand, som elskede Gud af sig selv, og kun den, som ved troen forenes med ham, er i stand til at leve, det er: at elske sin Gud og sin næste.” (Høirup 1954, s. 23 f.). 👤Holger Begtrup bemærker, at den personlige omvendelse tilskrives større betydning end dåben (Begtrup 1900, s. 41). Grundtvig prædikede i disse år en vækkelseskristendom. Spaltningen mellem pietismen (Indre Mission) og grundtvigianisme havde endnu ikke fundet sted. Prædikenens øvrige pietistiske træk nævnes hos 👤Gerald Haslam, der også henviser til forskningen om Grundtvigs teologi og prædikener mellem 1811 og 1815 (Haslam 1998, s. 116-122, 169-173). Grundtvigs prædikener skelnede de mange ugudelige fra de få alvorlige tilhørere, der tiltales ”I Elskelige”. Tiltalen er inspireret af 👤Paulus' tiltale i Romerbrevet 1,7: “Til alle dem som ere i Rom, Guds elskelige” (Biblia 1787).