A52ii182XI2A4271r►At, christeligt, er just ⓘ det Middelmaadige, Middelmaadighed, det til en vis Grad, det blot Msklige, det hvad vi Msker kalde det Hjertelige – just det er, christeligt, det Forargelige, er, christeligt, 👤Satans Indskydelse.
d. 13 Aug. 55.
Dette er af yderste Vigtighed at fastholde, kan Du ikke fastholde dette, saa faaer Du aldrig Synspunktet for hvad Χstd. er, og aldrig Øie for, hvilken ►Gavtyvestreg hele Χstheden er.
Men at det, christeligt, ►er saa, som der staaer i Overskriften, det lærer Du af ►Χstus selv i hans Forhold til 👤Peder, hvilket jeg ikke ►noksom kan indøve og indskærpe ⓘ for, christeligt, at faae Ram just paa den farligste Art Ikke-Χstd. 1v den hjertelige Middelmaadighed, det hjertelige Vrøvl o: s: v: Thi som næsten ethvert Barn har en medfødt Gave til, hvad der er den alvorlige Fader meget imod, at sledske for ham, at gaae saadan og ville og ville ⓘ og være et rart Barn, og det bliver ikke til Noget med at gjøre Faderens Villie: saaledes har ogsaa den christelige Rettroenhed især excelleret i ►at sledske for Gud, at skaane sig selv, og saa at kalde det Hjertelighed mod Andre o: s: v:.
Altsaa til Χstus og 👤Peder. (►►Mtth. 16, 23). Χstus taler om at ham bør nu at gaae til 📌Jerusalem og lide og ihjelslaaes. Tænk nu først Apostelen 👤Peder; ⓘ han er Apostel, rager dog vel en ►Alen over hvad vi kalder det Middelmaadigea. ⓘ 👤Peder tager saa Anledning heraf, af [at] Χstus jo synes ⓘ forsætligen at ville udsætte sig for at døe, hvad 2r ifølge almdl. msklige Begreber er endog ►utilladeligt, han tager Anledning heraf, ogsaa i personlig Kjerlighed til Mesteren, hvem han ⓘ saa nødigt vil skilles fra, han tager Anledning til at ►straffe ham. Og Χstus han siger – hør det I ⓘ Middelmaadighedens Ba679tailloner som ⓘ sammenlignet med 👤Peder ere Myrer, og som dog af Præster lader Eder indbilde, at I ere Χstne, at man ved den Art Χstd. kommer til ⓘ Himlen – ►viig bag mig 👤Satan! Du er mig en Forargelse; thi Du sandser ⓘ ikke hvad Guds er men hvad Mskens er.
✂ a , om han end (atter en Maalestok for hvad Χstus forstaaer ved at være Χsten, en Maalestok knusende for alle Χsthedens Gavtyvestreger) ifølge Χsti Dom, behøver at omvende sig, thi ►dette siger Χstus til ham, efterat han allerede ⓘ nogen Tid havde været Apostel: naar Du omvender Dig.
Saa høit ligger ifølge Χsti Dom ⓘ Χstd. og det at være Χsten, at det at ville fraraade sin Lærer og Ven frivilligt at udsætte sig for Døden er: det Forargelige, 👤Satans Indskydelse.
Mere behøves ►vistnok ikke for 2v at see, at den Art ►Jævning som er Χsthed er hverken mere eller mindre end ⓘ det Forargelige, 👤Satans Værk, alle disse Middelmaadighedens Χstds Lærere det er: det Forargelige, 👤Satans Redskaber.
Nei, det Guddommelige er ikke til at spøge med, det er det rædsomste Enten-Eller, og det at ville (nedrige Løgn!) hjerteligst hjælpe sig selv ⓘ og Andre ind i eller bevare sig selv og Andre i Middelmaadighed er: ⓘ det Forargelige, 👤Satans Indskydelse.
►Flye derfor dette Forargelige, flye ►disse tusinde af næringsdrivende Χstds ⓘ Lærere, flye dem det er 👤Satans Redskaber, i den allerfarligste Form i Form af Hjertelighed.
Nei, ►Kjendet paa sandt at forholde sig til Χstd, har Χstus ikke ⓘ fortiet, det er: ►at hade sig selv. Kun Had til sig selv 3r er den Lidenskab, som kan ⓘ bære det Guddommelige, rigtignok derved, at Du paa den rædsomste Maade knuses.
Der gives derfor kun eet sandt Forhold til Χstd: at hade sig selv elskende Gud. Gyser Du tilbage for denne af alle rædsomme Qvaler rædsomste, denne livsvarige Sjels-Radbrækkelse: nu vel, saa vær sand til at tilstaae, at Du ikke sandt forholder Dig til Χstd.
Dette har Χsthed ikke gjort, medens det dog er let ⓘ nok at vise, at der i Χsthedens 1800 Aar ikke forekommer een eneste Forkyndelse af Χstd, uden at den omvendt ►er mærket: i Kjerlighed til sig selv at elske Gud, hvorfor hele Χstheden er det Forargelige 👤Satans Værk, opfundet ved at man kun har 3v sandset hvad Mskens er.