Kierkegaard, Søren Uddrag fra Bibelsk eksegese, Faustlæsninger, dogmatik m.m.

Hos L: kan man finde en Traad, som gaaer igjenem det Hele. Thi først svare de 4 Saligheder og de 4 Ulykker til Hinanden (21-26), dernæst modsættes Opmuntringen til reen Kjærlighed (27-31.) Skildringen af den beregnende K: (32-34) og nu opmuntres Disciplene til denne rene K. (35-38). – Nu gjør L: ligesom Holdt et Øieblik ved v. 39 og bemærker, at Chr: talte i Parabler. I alle disse Parabler sigter Chr: til Disciplene, saafremt de ønskede, at gjøre hiint høiere Livs Element gjeldende, maatte de selv optage det i sig. V. 40 synes ikke rigtigt at passe; men det gjør det dog ved nærmere Eftersyn. v. 39 (μητι δυναται τυφλος τυφλον οδηγειν), og det følgende v. 41 (ϰαϱφος) synes at pege hen paa Pharisæerne, saa at Meningen bliver: »River Eder fuldkomment løs fra Forbindelsen med den gl διδαςϰαλος; Pharisæerne kunne ikke lede Eder videre end de selv ere; thi Disciplen er ikke over Læremesteren.«