Kierkegaard, Søren Bibelsk eksegese, Faustlæsninger, dogmatik m.m.

Evangelium Mathæi.


Til 2, 23cfr hosliggende Seddel.

3, 2. Denne Form β. των ουϱανων forekommer kun paa dette Sted, lignende Former (β: επουϱανιος alene 2 Tim: 4, 18.) ere: β: του Θεου, του Χϱ: ell blot β: med Underforstaaelse af Θεου. Ideen om et saadant Guds Rige gaaer gjenem hele det Gl. T. Daniel skildrer denne af alle Propheter forventede Tilstand som et Rige af evig Vedvaren. Chr. bliver derfor ogsaa ofte kaldet en Konge. –

I Ideen om et Rige ligger nødvendig Adskillelsen mell: en Bestemmende og en Adlydende. I Guds Rige viser naturligviis Guds Villie sig som absolut herskende. I saa Henseende er Guds Rige i en syndig Verden kun tilkommende, forhaabentlig. Derfor danner β. του Θεου en Modsætning til β: της αμαϱτιας. Men i det Gl. T: udvikles aldrig en Idee i dens Fortgang i Tiden; men bliver ligesom concentreret i eet Billede. Det Gl. T indeholder Skildringen af et Billede, hvori Syndens Herredømme baade indvortes og udvortes er tilintetgjort og Guds Villies Herredømme fuldkomment begrundet.I det N. T skilles tydelig mellem dette β: indvortes og udvortes Side. I første Betydning viser det sig som et realt nærværende, ikke blot i Frelserens Person; men ogsaa i de Troende. saal. Luc: 17, 21.I udvortes Henseende skildres det som et tilkommende Rige. – Med Hensyn til dette Udv: bliver den Kreds, hvori Chr: Element er herskende (Kirken) opfattet som et udv: Selskab. I denne Henseende viser β: τ: Θ: sig som noget vordende, der vel udfolder sig i denne Verden; men som relativt er blandet med syndige Elementer. Men paa den anden Side bliver ogsaa det Ydre opfattet som det af Guds Villie gjenemtrængte, og i denne Henseende viser β. [sig] som et fuldkomment men tilkommende. Den Idee findes overalt i det N. T., at ved Chr: Parousie Guds Rige skal vise sig udvortes herskende. (Mth: 20, 21. 26, 29. Luc: 21, 31. Joh: 18, 36) I det N. T skilles ogsaa i Ideen om Guds Rige dets Henførelse snart til et Individuum snart til Mskslægtens Totalitet.

Ideen om Guds Rige bliver nu i det N. T forskjellig opfattet. Imod Pharisæernes materialistiske Anskuelser (som kun holdt fast ved Messiasrigets synlige Aabenbarelse) fremhæves den ideale Side. I Apostlernes Tid uddannede den gnostiske Idealisme sig, som nægtede Guds Riges udvortes reale Aabenbarelse, derfor toges nu den reale Side i Forsvar. Imod den raa Chiliasmus stod senere Alexandrinerne.


Bjergprædikenen.

den maa ikke betragtes som holden under denne Form. cfr👤Clausens Tab: synop:. –

Mth: føier til et bestemt Factum Adskilligt beslægtet. Om dette Factum giver L: nøiagtig Efterretning. 👤Jesus var efter L: 6, 12 gaaet op paa et Bjerg for at bede, om Morgenen valgte han de 12, og gik ned paa Sletten (L: 6, 17.) [og] lærte Folket. Mth: fortæller at Chr: besteg Bjerget; disse Fortællinger forenes ved at antage, at Mth: enten har knyttet hans tidligere Opstigen paa Bjerget sammen med hans Foredrag; ell at Mængdens Stimlen sammen har nødsaget ham til at stige op igjen. – Hos Mth: viser Chr: Tale sig som en nyere Lovgivning forskjellig fra den sinaitiske ved en friere Opfatning af Budene i Aanden, ved at forudsætte μετανοια og præke Naaden. –

Hos L: kan man finde en Traad, som gaaer igjenem det Hele. Thi først svare de 4 Saligheder og de 4 Ulykker til Hinanden (21-26), dernæst modsættes Opmuntringen til reen Kjærlighed (27-31.) Skildringen af den beregnende K: (32-34) og nu opmuntres Disciplene til denne rene K. (35-38). – Nu gjør L: ligesom Holdt et Øieblik ved v. 39 og bemærker, at Chr: talte i Parabler. I alle disse Parabler sigter Chr: til Disciplene, saafremt de ønskede, at gjøre hiint høiere Livs Element gjeldende, maatte de selv optage det i sig. V. 40 synes ikke rigtigt at passe; men det gjør det dog ved nærmere Eftersyn. v. 39 (μητι δυναται τυφλος τυφλον οδηγειν), og det følgende v. 41 (ϰαϱφος) synes at pege hen paa Pharisæerne, saa at Meningen bliver: »River Eder fuldkomment løs fra Forbindelsen med den gl διδαςϰαλος; Pharisæerne kunne ikke lede Eder videre end de selv ere; thi Disciplen er ikke over Læremesteren.«

Hos Mth: findes ogsaa Eenhed, dog ikke saaledes som hos L:, idet vi hos den sidste have Chr: Tankegang; men Mth: har selv ved Udarbeidelsen fulgt en Traad, som vi igjen søge at forfølge. Begyndelsen og Enden er den samme hos begge Apostle. Mth: udfører nu i det 5t Cap: Forskjellen mell. Loven og Ev. Men ligesom Loven skærpes saaledes udvikles Naaden ved at prise dem lykkelige som lide. Sand Bod bliver altsaa forudsat som en nødvendig Betingelse for at modtage Kjærlighedens Lov. I 6 Exempler bliver Forskjellen mell. d. N. og Gl. T fremhævet, og nu følger den almdl Sætning: εσεσϑε ουν υμεις τελειοι (v. 48.). I 6 Cap: