Tekstredegørelse

1. Manuskriptbeskrivelse 141
2. Datering 144
3. Indhold 144

1. Manuskriptbeskrivelse

Notesbog 3 er et kladdehæfte i kvartformat, som indeholder 23 blade eller 46 sider.* Enkelte optegnelser er helt eller delvis gået tabt. I to tilfælde er den manglende tekst indirekte overleveret i 👤H.P. Barfods udgave Af Søren Kierkegaards Efterladte Papirer (EP).* I ét tilfælde er slutningen af en optegnelse kun overleveret i Barfods afskrift (B-afskrift).* Notesbogen findes i Kierkegaard Arkivet (KA) på 📌Det Kongelige Bibliotek.

Not3

1

Manuskriptet består af et hæftet papbind med mørkegrøn shirtingryg og med overtrækspapir i blågråt bakkemarmor. Det har oprindelig bestået af tre selvstændige dele, som er blevet samlet, beskåret og indbundet i ét bind. De to sammenhæftninger og det enkelte ark er her betegnet 1.1. - 1.3:

1.1

En sammenhæftning a 18 blade i 4o.*
Bladene er pagineret 3-33. Pagineringen på bl. [1] mangler pga. beklipning af den øverste tredjedel.*
Papir: svært, ribbet; vandmærke: E. G. samt ornamentik med krone. Mål: 166 x 214 mm.* Hæftesnor af naturfarvet sejlgarn. Nederste del af bl. [7] er uregelmæssigt afklippet. Bladet er desuden beskadiget som følge af opklæbning. Nederste del af bl. [15] er bortklippet.
Bladene er foldet på langs; inderspalten rummer tekst, yderspalten få tilføjelser. S. 5-6, 12-14, 26, 29 og [34] er ubeskrevet.
Håndskriften er omhyggelig og let læselig.
Få korrektioner og tilføjelser.
Flere overskrifter, nogle henvisninger på s. 7-10 samt
nogle linier på s. 21 er understreget med rødt blæk.

1.1

(Pap. I og XII C 67-82)

1.2

En sammenhæftning a 4 blade i 4o.
Bladene er pagineret 35-42. Pagineringen er fortsat fra første sammenhæftning. Pagineringen på s. 35 er skrevet med blyant i inderspalten, da yderspalten er bortklippet. S. 36 er ligeledes pagineret i inderspalten.
Papir: svært, ribbet; vandmærke: enhjørning. Mål: 166 x 214 mm. Hæftesnor af naturfarvet sejlgarn. På s. 36 er en tilføjelse bortklippet, hvorved ordet »cfr.« er kommet til at mangle i inderspalten (se illustration 6

6. Notesbog 3, s. 36 med fraklippet yderspalte, der giver et indtryk af manuskriptets oprindelige format

).*
Bladene er foldet på langs; inderspalten rummer tekst, yderspalten margin. S. 35 er formet som et titelblad med teksten: »æsthetiske Blandinger. / No 2.« S. 40-42 er ubeskrevet.
Håndskriften er omhyggelig og let læselig.
Få korrektioner.
En overskrift på s. 37 er understreget med rødt blæk.

1.2

(Pap. I C 83 og 86)

1.3

1 ark a 2 blade i 4o.
Bladene er pagineret 43-46. Pagineringen er fortsat fra anden sammenhæftning.
Papir: kraftigt velin; mål: 166 x 207 mm. Hæftesnor af naturfarvet sejlgarn.
Bladene er foldet på langs; inderspalten rummer tekst, yderspalten margin. Nederst s. 46, hvor notesbogen slutter, står: »Forelæsninger af Molbech 2d Deel. / Martz. 1836.«
Håndskriften er omhyggelig og let læselig.
Få korrektioner.

1.3

(Pap. I og XII C 87) (B-fort. 454; KA, C pk. 2 læg 3; Pap. I og XII C 67-83 + 86-87)


1


2. Datering

Notesbog 3 indeholder 18 optegnelser, hvoraf 5 er dateret. Den første daterede optegnelse, Not3:2, angives at være skrevet »i Octbr: 35«, mens Not3:5 og 18, de senest daterede optegnelser, begge skriver sig fra »Martz. 1836.«

If. boghandlerregninger fra Reitzel købte SK 10. feb. 1836 Goethe's Werke, som han benytter ved læsningen af Wilhelm Meister i Not3:4. 14. jan. købte han 👤Baggesens samlede værker, hvorfra der i Not3:10 citeres et digt, og den 9. feb. samlingen Volkslieder der Serben, som anføres i Not3:13.* Excerptet i Not3:4 kan da tidligst være skrevet efter anskaffelsen af Goetheudgaven 10. feb.

Notesbog 3 kan således dateres til okt. 1835 – marts 1836.

3. Indhold

Det fremgår af deltitelbladet »æsthetiske Blandinger. No 2« (Not3:15), at notesbogen oprindelig bestod af to selvstændige enheder, Not3:1-14 (ms. 1.1) og 15-17 (ms. 1.2), hvortil kommer yderligere et indhæftet ark med Not3:18 (ms. 1.3). Titlen på første afdeling kan ved 👤Barfods beskæring af side 1 øverst være gået tabt, men SK henviser i Not3:16 til det »foregaaende Hefte«.

Den første afdeling, omfattende de første 14 optegnelser, domineres helt af Goethestudier. Det drejer sig for det første om et excerpt af begge dele af Wilhelm Meister (Not3:4), hvortil knytter sig en personlig kommentar (Not3:5), derefter et fyldigt excerpt af 👤Johannes Falk Goethe aus näherm persönlichen Umgange dargestellt, 📌Leipzig 1832 (Not3:6 og 8), og endelig et kort excerpt af 👤Heinrich Döring Goethes Leben, 2. udg., 📌Weimar 1833 (Not3:7), hvorfra der også citeres en passage vedrørende 👤Goethes overtro (Not3:9). Den store interesse for Goethe udspringer ikke mindst af den grundige beskæftigelse med Faustmotivet, som det også afspejles i notesbog 2 og i journalen BB.*

Hvad angår notesbogens indledende excerpter af hhv. 👤Herders Zerstreute Blätter (Not3:1) og 👤Schleiermachers Vertraute Briefe über die Lucinde (Not3:2),* ses et sammenfald med tilsvarende optegnelser i Not2:4-5, som imidlertid er gået tabt. Endvidere planlagde SK at excerpere nogle nyere tyske forfattere, men har kun afsat blanke sider til formålet (Not3:3).

Hvor optegnelserne Not3:1-9 koncentreres om 👤Goethe og tysk litteratur, er den første afdelings resterende optegnelser af temmelig blandet natur og vidner om rummeligheden af SKs æstetiske studier: et citat af 👤Baggesens digt »Giengangeren og han selv« (Not3:10), to kuriøse notitser, hhv. et citat fra dødedansen i 📌Lübeck (Not3:11) og en anekdote om synderen, der vågner op i 📌Helvede og spørger om klokken (Not3:12), anførelse af en bogtitel Volkslieder der Serben (Not3:13) samt et lidt udførligere referat af et serbisk eventyr »Bärensohn« (Not3:14).

Notesbogens anden afdeling, »æsthetiske Blandinger. No 2«, består ud over titelbladet kun af to optegnelser: nogle bemærkninger i anledning af spredt læsning i samlingen Erzählungen und Mährchen, udg. af 👤Fr. Heinrich von der Hagen, bd. 1-2, 📌Prenzlau 1825-26 (Not3:16), samt et excerpt af 👤Eichendorffs novelle Viel Lärmen um Nichts (Not3:17).

Det er i forbindelse med excerptet i Not3:16, at SK bruger udtrykket »mit Forehavende«, idet han bemærker: »Forresten findes der egl. ikke noget mærkeligt med Hensyn til mit Forehavende i den hele Samling. Det Hele er altfor ubetydeligt, og ikke noget af det mere Storartede, der udtaler Folkelivet i en bestemt Retning.« I journalen BB:51 omtaler SK sit projekt som »mit Studium«. Hvad der skal forstås herved, er uklart.* Man kan blot konstatere, at SKs æstetiske studier spændte meget vidt, hvilket også ses fx af notesbog 2 samt af journalen BB, der i øvrigt er skrevet i direkte forlængelse af notesbog 3, som slutter, hvor BB begynder: notesbogens sidste optegnelse, excerptet af 👤Molbechs Forelæsninger over den nyere danske Poesie, 1. del, 📌Kbh. 1832 (Not3:18), afsluttes nemlig med overskriften »Forelæsninger af Molbech 2d Deel« samt dateringen »Martz. 1836«, og netop excerptet af 2. del findes i BB:1 fra samme måned.