141Tekstredegørelse
1. Manuskriptbeskrivelse
141
2. Datering
144
3. Indhold
144
1. Manuskriptbeskrivelse
✂ Notesbog 3 er et kladdehæfte i kvartformat, som indeholder 23 blade eller 46 sider.* Enkelte optegnelser er helt eller delvis gået tabt. I to tilfælde er den manglende tekst indirekte overleveret i 👤H.P. Barfods udgave Af Søren Kierkegaards Efterladte Papirer (EP).* I ét tilfælde er slutningen af en optegnelse kun overleveret i Barfods afskrift (B-afskrift).* Notesbogen findes i Kierkegaard Arkivet (KA) på 📌Det Kongelige Bibliotek.
Not3
1
1.1
Bladene er pagineret 3-33. Pagineringen på bl. [1] mangler pga. beklipning af den øverste tredjedel.*
143Papir: svært, ribbet; vandmærke: E. G. samt ornamentik med krone. Mål: 166 x 214 mm.* Hæftesnor af naturfarvet sejlgarn. Nederste del af bl. [7] er uregelmæssigt afklippet. Bladet er desuden beskadiget som følge af opklæbning. Nederste del af bl. [15] er bortklippet.
Bladene er foldet på langs; inderspalten rummer tekst, yderspalten få tilføjelser. S. 5-6, 12-14, 26, 29 og [34] er ubeskrevet.
Håndskriften er omhyggelig og let læselig.
Få korrektioner og tilføjelser.
Flere overskrifter, nogle henvisninger på s. 7-10 samt
nogle linier på s. 21 er understreget med rødt blæk.
1.1
1.2
Bladene er pagineret 35-42. Pagineringen er fortsat fra første sammenhæftning. Pagineringen på s. 35 er skrevet med blyant i inderspalten, da yderspalten er bortklippet. S. 36 er ligeledes pagineret i inderspalten.
Papir: svært, ribbet; vandmærke: enhjørning. Mål: 166 x 214 mm. Hæftesnor af naturfarvet sejlgarn. På s. 36 er en tilføjelse bortklippet, hvorved ordet »cfr.« er kommet til at mangle i inderspalten (se illustration 6
![](http://kb-images.kb.dk/public/sks/not3/ill_k6/full/full/0/native.jpg)
6. Notesbog 3, s. 36 med fraklippet yderspalte, der giver et indtryk af manuskriptets oprindelige format
Bladene er foldet på langs; inderspalten rummer tekst, yderspalten margin. S. 35 er formet som et titelblad med teksten: »æsthetiske Blandinger. / No 2.« S. 40-42 er ubeskrevet.
Håndskriften er omhyggelig og let læselig.
Få korrektioner.
En overskrift på s. 37 er understreget med rødt blæk.
1.2
1.3
Bladene er pagineret 43-46. Pagineringen er fortsat fra anden sammenhæftning.
Papir: kraftigt velin; mål: 166 x 207 mm. Hæftesnor af naturfarvet sejlgarn.
Bladene er foldet på langs; inderspalten rummer tekst, yderspalten margin. Nederst s. 46, hvor notesbogen slutter, står: »Forelæsninger af Molbech 2d Deel. / Martz. 1836.«
Håndskriften er omhyggelig og let læselig.
Få korrektioner.
1.3
1
2. Datering
✂ Notesbog 3 indeholder 18 optegnelser, hvoraf 5 er dateret. Den første daterede optegnelse, Not3:2, angives at være skrevet »i Octbr: 35«, mens Not3:5 og 18, de senest daterede optegnelser, begge skriver sig fra »Martz. 1836.«
✂ If. boghandlerregninger fra Reitzel købte SK 10. feb. 1836 Goethe's Werke, som han benytter ved læsningen af Wilhelm Meister i Not3:4. 14. jan. købte han 👤Baggesens samlede værker, hvorfra der i Not3:10 citeres et digt, og den 9. feb. samlingen Volkslieder der Serben, som anføres i Not3:13.* Excerptet i Not3:4 kan da tidligst være skrevet efter anskaffelsen af Goetheudgaven 10. feb.
✂ Notesbog 3 kan således dateres til okt. 1835 – marts 1836.
3. Indhold
✂ Det fremgår af deltitelbladet »æsthetiske Blandinger. No 2« (Not3:15), at notesbogen oprindelig bestod af to selvstændige enheder, Not3:1-14 (ms. 1.1) og 15-17 (ms. 1.2), hvortil kommer yderligere et indhæftet ark med Not3:18 (ms. 1.3). Titlen på første afdeling kan ved 👤Barfods beskæring af 145 side 1 øverst være gået tabt, men SK henviser i Not3:16 til det »foregaaende Hefte«.
✂ Den første afdeling, omfattende de første 14 optegnelser, domineres helt af Goethestudier. Det drejer sig for det første om et excerpt af begge dele af Wilhelm Meister (Not3:4), hvortil knytter sig en personlig kommentar (Not3:5), derefter et fyldigt excerpt af 👤Johannes Falk Goethe aus näherm persönlichen Umgange dargestellt, 📌Leipzig 1832 (Not3:6 og 8), og endelig et kort excerpt af 👤Heinrich Döring Goethes Leben, 2. udg., 📌Weimar 1833 (Not3:7), hvorfra der også citeres en passage vedrørende 👤Goethes overtro (Not3:9). Den store interesse for Goethe udspringer ikke mindst af den grundige beskæftigelse med Faustmotivet, som det også afspejles i notesbog 2 og i journalen BB.*
✂ Hvad angår notesbogens indledende excerpter af hhv. 👤Herders Zerstreute Blätter (Not3:1) og 👤Schleiermachers Vertraute Briefe über die Lucinde (Not3:2),* ses et sammenfald med tilsvarende optegnelser i Not2:4-5, som imidlertid er gået tabt. Endvidere planlagde SK at excerpere nogle nyere tyske forfattere, men har kun afsat blanke sider til formålet (Not3:3).
✂ Hvor optegnelserne Not3:1-9 koncentreres om 👤Goethe og tysk litteratur, er den første afdelings resterende optegnelser af temmelig blandet natur og vidner om rummeligheden af SKs æstetiske studier: et citat af 👤Baggesens digt »Giengangeren og han selv« (Not3:10), to kuriøse notitser, hhv. et citat fra dødedansen i 📌Lübeck (Not3:11) og en anekdote om synderen, der vågner op i 📌Helvede og spørger om klokken (Not3:12), anførelse af en bogtitel Volkslieder der Serben (Not3:13) samt et lidt udførligere referat af et serbisk eventyr »Bärensohn« (Not3:14).
✂ Notesbogens anden afdeling, »æsthetiske Blandinger. No 2«, består ud over titelbladet kun af to optegnelser: nogle bemærkninger i anledning af spredt læsning i samlingen Erzählungen und Mährchen, udg. af 👤Fr. Heinrich von der Hagen, bd. 1-2, 📌Prenzlau 1825-26 (Not3:16), samt et excerpt af 👤Eichendorffs novelle Viel Lärmen um Nichts (Not3:17).
✂ Det er i forbindelse med excerptet i Not3:16, at SK bruger udtrykket »mit Forehavende«, idet han bemærker: »Forresten findes der egl. ikke noget mærkeligt med Hensyn til mit Forehavende i den hele Samling. Det 146 Hele er altfor ubetydeligt, og ikke noget af det mere Storartede, der udtaler Folkelivet i en bestemt Retning.« I journalen BB:51 omtaler SK sit projekt som »mit Studium«. Hvad der skal forstås herved, er uklart.* Man kan blot konstatere, at SKs æstetiske studier spændte meget vidt, hvilket også ses fx af notesbog 2 samt af journalen BB, der i øvrigt er skrevet i direkte forlængelse af notesbog 3, som slutter, hvor BB begynder: notesbogens sidste optegnelse, excerptet af 👤Molbechs Forelæsninger over den nyere danske Poesie, 1. del, 📌Kbh. 1832 (Not3:18), afsluttes nemlig med overskriften »Forelæsninger af Molbech 2d Deel« samt dateringen »Martz. 1836«, og netop excerptet af 2. del findes i BB:1 fra samme måned.