Indhold
- NB31:1 NB.31. etiket på bindets forsi...
- NB31:2 »Tiden« er det Sophistiske. Ka...
- NB31:3 Det MskligeMenneskelige – det ...
- NB31:4 En sand Christen i Christenhed...
- NB31:5 Fritænkeren – den christelige ...
- NB31:6 Fader forlad dem, de vide ikke...
- NB31:7 Den criminelle Dialektiker. So...
- NB31:8 Subordinations-Lov. Da intet M...
- NB31:9 Styrke – Svaghed. Naar en Pige...
- NB31:10 Indvendingerne mod Χstd.Christ...
- NB31:11 Den christelige Sætning lyder ...
- NB31:12 Den christelige Fordring Det C...
- NB31:13 Systemet. Personlighed er det ...
- NB31:14 Journalisterne. Øieblikkets fu...
- NB31:15 Tilfældets Vittighed At Tilfæl...
- NB31:16 Den eedsvorne Præst. Dersom de...
- NB31:17 At lide for Læren. Vil En sige...
- NB31:18 Mesteren – Discipelen – Vrøvle...
- NB31:19 Det nye Testamente. En ung Pig...
- NB31:20 Svinget, som blev gjort forkee...
- NB31:21 Christd.Christendommen en Fæst...
- NB31:22 Dersom Eders Retfærdighed ikke...
- NB31:23 Det MskligeMenneskelige er det...
- NB31:24 Sandheden. Ethvert Msk.Mennesk...
- NB31:25 Tilværelsens Betydning Alt Det...
- NB31:26 Cours eller Torve-Priis paa Ms...
- NB31:27 Sandheden er en Snare: Du kan ...
- NB31:28 At elskes af Gud at elske Gud....
- NB31:29 Svinget, hvorved der svinges b...
- NB31:30 Tilværelsens Examination og Do...
- NB31:31 Examinationen. Guds Dom om den...
- NB31:32 Sand Christendom – Forargelsen...
- NB31:33 En Maaler for existentielexist...
- NB31:34 Gud – vi MskerMennesker. Vi Ms...
- NB31:35 Msket Mennesket er ifølge Χstd...
- NB31:36 Menneske-Slægten – Christendom...
- NB31:37 Et Forslag til den mulige Syno...
- NB31:38 Christendommen – Staten. Tag e...
- NB31:39 Christendommen – MskhedenMenne...
- NB31:40 Foreningen er, christeligt,er ...
- NB31:41 Den Enkelte – Mængde. Aandens ...
- NB31:42 O Socrates, Du var og er dog d...
- NB31:43 Menneske-Frygt – Gudsfrygt. De...
- NB31:44 Judas Ischariotes. Det forfærd...
- NB31:45 Viig bag mig Satan – Du sandse...
- NB31:46 At hade sig selv dette er Χstd...
- NB31:47 Livets Betydning christeligt e...
- NB31:48 En fornem Nederdrægtighed. Der...
- NB31:49 Først Guds Rige! Dette fortolk...
- NB31:50 Paa første Haand – paa anden H...
- NB31:51 Gud og MskMenneske-Slægten. Ef...
- NB31:52 Om mig selv. Hvis de Medlevend...
- NB31:53 Om mig selv. Der blev mig foru...
- NB31:54 1. Journalen NB31, s. 85. Opte...
- NB31:55 Primitiviteten. Ethvert Msk.Me...
- NB31:56 At ville være ganske som de An...
- NB31:57 Christenheden. I Christus tilb...
- NB31:58 Præste-Eden. Søger først Guds ...
- NB31:59 Præsten. Og naar saa Candidate...
- NB31:60 Christenheden. Midt i Virkelig...
- NB31:61 Feil-Svinget i Christenheden. ...
- NB31:62 OfficielOfficiellChristdsChris...
- NB31:63 Scene-Forandringen. (Χstd.Chri...
- NB31:64 Guds-Ord. Dette Guds Ord indeh...
- NB31:65 Christenheden i et Billede. Tæ...
- NB31:66 2. Journalen NB31, s. [104]. O...
- NB31:67 Uro – Beroligelse. Uro. Saaled...
- NB31:68 Apostelen. Det at være Apostel...
- NB31:69 Pligten mod Gud Som tidligere ...
- NB31:70 Lidelse – og Lidelse. Eet er h...
- NB31:71 Uendelige Kjerlighed! Du fængs...
- NB31:72 Gud i Himlene. Der er dog inge...
- NB31:73 Aand. Den, som ikke har lidt u...
- NB31:74 Det Overordentlige. For at for...
- NB31:75 Forunderlige Selvmodsigelse. D...
- NB31:76 Guds Majestæt. Det er faldet m...
- NB31:77 ..... Og naar saa jeg engang e...
- NB31:78 At tale i Tunger At have forst...
- NB31:79 Det Intensive – det Extensive....
- NB31:80 At være ene. Maalestokken for ...
- NB31:81 Om mig selv. Det der blandt An...
- NB31:82 Præsterne. Dersom en comisk Di...
- NB31:83 Feil-Synet, hvilket er Χsthede...
- NB31:84 »Ligesom de Andre.« Som man si...
- NB31:85 To skulle male sammen paa Qvær...
- NB31:86 Ogsaa en Side, fra hvilken Χst...
- NB31:87 »Slaae LaagetLagget til« Saale...
- NB31:88 ..... DetOm migfulgt af linjes...
- NB31:89 ..... Ene er jeg, at blive for...
- NB31:90 Manden – Qvinden Qvinden blev ...
- NB31:91 »Tillad mig først at tage Afsk...
- NB31:92 Socrates – Alcibiades. Hvorfor...
- NB31:93 Idealet – Bæreren. Der gives t...
- NB31:94 3. Journalen NB31, s. [150]-15...
- NB31:95 Endelighed – Uendelighed, omve...
- NB31:96 Surrogatet. Til Vederlag for a...
- NB31:97 Deeltagelse. Naar Loven er den...
- NB31:98 Det Overordentlige. At det Ove...
- NB31:99 Tiden – Evigheden At tilfredss...
- NB31:100 Christendommen (Autoriteten). ...
- NB31:101 Christendommen. Christd.Christ...
- NB31:102 Sandheden. Bestandigt stiller ...
- NB31:103 Min Opgaves Vanskelighed. Alt ...
- NB31:104 Offeret. Naar en Existents har...
- NB31:105 Tilværelsens Proportioner ere ...
- NB31:106 Luther har dog afstedkommet en...
- NB31:107 At gaae i Kloster er feigt, ne...
- NB31:108 Det at være Christen: et Løb. ...
- NB31:109 At elske Gud er at hade det Ms...
- NB31:110 »Historie«. Ogsaa dette hører ...
- NB31:111 Modenhed – Umodenhed. Der give...
- NB31:112 Sværmere. Lessing bemærker rig...
- NB31:113 Socrates. Om Sardanapal fortæl...
- NB31:114 Menneske-Slægten. Der fødes eg...
- NB31:115 Pligten mod Gud – Pligter mod ...
- NB31:116 Guds Ord. »Vi har jo Guds Ord«...
- NB31:117 At ville være den Første. OmNa...
- NB31:118 Det store Fiske-Dræt. »I skull...
- NB31:119 Du skal være den Første. Herve...
- NB31:120 Det skjønneste Syn Hvis der va...
- NB31:121 Vil Du være et betydeligt MskM...
- NB31:122 At være den Første. At vinde d...
- NB31:123 Tilværelsens Examination Det S...
- NB31:124 Om mig selv. Ak, genialt er de...
- NB31:125 Revisionen. Revision er det de...
- NB31:126 Martyriet ΧstdChristendommen i...
- NB31:127 Udødeligheden En af vore Digte...
- NB31:128 Et Forhold til Gud paa anden H...
- NB31:129 Den lærde Forsken. Man giver d...
- NB31:130 Gud i Himlene. Dersom det var ...
- NB31:131 Mennesket. Jo mere jeg lærer M...
- NB31:132 Det Timelige – det Evige Det T...
- NB31:133 Norden. At Norden er den mindr...
- NB31:134 Det Verdslige – det Christelig...
- NB31:135 Uredeligheden, hvilken er »Chr...
- NB31:136 Leeg – Alvor. Saaledes lege vi...
- NB31:137 Den menige Mand – Docenterne. ...
- NB31:138 Det Hele jeg har gjort. Og hva...
- NB31:139 Et Gode –Gode, der gjør ondt. ...
- NB31:140 Idealitets-Redelighed eller En...
- NB31:141 At forkynde ΧstdChristendom. T...
- NB31:142 Guds Forbarmelse over MsketMen...
- NB31:143 Døds-Frygten tog ΧstdommenChri...
- NB31:144 Sørgelige Forandring med »Mske...
- NB31:145 »Gud skabte MsketMennesket opr...
- NB31:146 Christus og hans Apostle. Vist...
- NB31:147 Hvilken indirecte Spot over Ve...
- NB31:148 Om mig selv. Engang var det sa...
- NB31:149 Slægt – Individ I enhver Dyre ...
- NB31:150 Mængde – den Enkelte. Aldrig h...
- NB31:151 Jeg – tredie Person At være »A...
- NB31:152 At troe – Nicodemus Hvis at tr...
- NB31:153 Χstd.Christendom – Udbredelse....
- NB31:154 Jødedom – ΧstdChristendom. I J...
- NB31:155 Alt – Intet. Gud skaber Alt af...
- NB31:156 Forbilledet – Forsoneren. »For...
- NB31:157 Apostelen – Udbredelse Grunden...
- NB31:158 Klogskaben. – ΧstdommenChriste...
- NB31:159 Regnestykket. Χstd.Christendom...
- NB31:160 Jødedom – ΧstdomChristendom. E...
- NB31:161 Om mig selv. Hvis jeg kunde gj...
- NB31:162 Aands Maal. Vi tale saaledes: ...
Alle forekomster
XI1A477 At forkynde Χstd.
Til at forkynde Χstd. fordres egl. en Eenhed af at være et Charakteer-Msk og lige saa stor en Dialektiker. (👤►Socrates fE var brugelig).
Imidlertid kan det humpe af med en Dialektiker, og gaae ganske taaleligt med et Charakteer-Msk.
Men at betroe Χstd-Forkyndelse til Kunst-Talere er eo ipso at afskaffe Χstd; og det at til en given Tid Christendommens Forkyndelse ene og alene repræsenteres af Kunst-Talere det tilstrækkelige Be107viis for at Χstd. ikke er til. En Kunsttaler forholder sig til det at forkynde Χstd. ⓘ som som] , først skrevet lig en Døv-Stum til det at være ►Musicus. Der 250 maa fra det Christelige paa ethvert Punkt tages just det Charakteristiske (det Dialektiske, Aands ►Kjendet) for at det kan blive Motiv for Kunsttalere. Men det forstaaer sig, saa gaaer det ogsaa, naar det er borttaget det hvorved Χstd. er Χstd, det gaaer strygende, flydende, henrivende, overbevisende – men det er ikke Χstd.
Man indvende ikke, at jo dog flere af Kirkens store Lærere have været udmærkede Talere, nei det indvende man ikke, men man erindre, at de saa tillige vare Asketer eller Charakteer-Msker ⓘ eller Dialektikere eller Dialektikere] , først skrevet og at dette bødede paa. Noget ganske Andet er det jeg taler om, den Formation af Kunst-Talere, som nutildags repræsentere Χstds Forkyndelse.