Indhold
- NB30:1 NB30. etiket på bindets forsid...
- NB30:2 Om min Opgave. Paa hvilken som...
- NB30:3 At gjøre Χstd.Christendommen l...
- NB30:4 Serpens, nisi serpentem comede...
- NB30:5 Et Gravvers over en tydsk Digt...
- NB30:6 Tilværelsens uendelige Rigdom....
- NB30:7 Christelig Taknemlighed mod Ch...
- NB30:8 Om mig selv. Det er dog virkel...
- NB30:9 Et skjønt Billede, af Schopenh...
- NB30:10 Stoikernes Selvmord. Derom sig...
- NB30:11 Græsk. DerDet har jo før Hegel...
- NB30:12 Schopenhauer og Χstd.Christend...
- NB30:13 »Windbeutel« Det er et udmærke...
- NB30:14 Christendom – Jødedom. Ikke of...
- NB30:15 I Fremtiden. Der vil vistnok f...
- NB30:16 Nu behøves der ikke mere Mirak...
- NB30:17 Miraklet. I det nye Testamente...
- NB30:18 At man i Christenhed underfund...
- NB30:19 Et betænkeligt Notabene. Hine ...
- NB30:20 Gavtyvestreger. Anstrengelse e...
- NB30:21 Anden Gang er minus (trækker f...
- NB30:22 Det at være Christen i det nye...
- NB30:23 DenDet hykkelske Falsknen. Lov...
- NB30:24 Vildgaasen. Et Billede. Enhver...
- NB30:25 Perler – og deres Anvendelse. ...
- NB30:26 Danmark. Tilbage til det Klost...
- NB30:27 At blive Christen. Verdens Fre...
- NB30:28 Sympathie. Bestandigt kommer j...
- NB30:29 Et i en egen Forstand lykkelig...
- NB30:30 At leve af at Christus blev ko...
- NB30:31 Det at lide. Det at lide er jo...
- NB30:32 Optimisme – Pessimissme. Naar ...
- NB30:33 Christendom. Der gives jo Rett...
- NB30:34 Falsknerier. Det Falsknerie is...
- NB30:35 Christendom. I den Grad er Chr...
- NB30:36 Trøst hos Andre. Den Christne ...
- NB30:37 Denne syndige Verden. Dette er...
- NB30:38 Ubetydelighed. Blot mskligmenn...
- NB30:39 Uendelig Stræben med endelig S...
- NB30:40 Det Hele med MskenesMenneskene...
- NB30:41 Stilistisk Hvor barnagtigt det...
- NB30:42 Et christeligt Notabene. Enhve...
- NB30:43 Hvorledes der skal tales om De...
- NB30:44 Ogsaa en Løgne-Brugløgne-Brug ...
- NB30:45 Nadveren. Man kunde opkaste de...
- NB30:46 Om mig selv. Jeg følte mig uly...
- NB30:47 Løgn og atter Løgn. I den Grad...
- NB30:48 Menneske-Tilværelses Collision...
- NB30:49 Qvinden – Manden. Qvinden er d...
- NB30:50 Saa bagvendt som muligt. Alt, ...
- NB30:51 »Præsten« Det er i Grunden ikk...
- NB30:52 Qvinden. Man fremstiller gjern...
- NB30:53 »Offentlig Personlighed«. Andr...
- NB30:54 Det svagere Kjøn har Lamentati...
- NB30:55 Min Dom om MskeneMenneskene. D...
- NB30:56 Storartet Retortion. Det Ord »...
- NB30:57 Augustinus. A. har dog gjort u...
- NB30:58 Det Overordentlige. At fEfor E...
- NB30:59 Løgn, Hyklerie o: D.og Deslige...
- NB30:60 H. P. Holst som Fuglekonge. Da...
- NB30:61 Publikum – Dag-Presse. Goldsch...
- NB30:62 Den bedste Verden. At det er e...
- NB30:63 Calumnie. Som det i Forhold ti...
- NB30:64 Christenheden. Tusind Fruentim...
- NB30:65 Christd.Christendommen er perf...
- NB30:66 Christendom – Christenhed. Tæn...
- NB30:67 MskenesMenneskenes Gudsdyrkels...
- NB30:68 Forgjeves Møie, om jeg gjorde ...
- NB30:69 ..... Men er det ikke lige saa...
- NB30:70 De Tusinders og Millioners Tro...
- NB30:71 Christendommen som regulerende...
- NB30:72 12. Journalen NB30, s. [144]-1...
- NB30:73 At denne Verden er en Jammerda...
- NB30:74 Incognitoet. Et Incognito, hvo...
- NB30:75 Mit Forhold til vore Fruentimm...
- NB30:76 Det Ubetingede. Det har ethver...
- NB30:77 Et Billede paa anstrenget Exis...
- NB30:78 Kjøns-Forholdet. Jo lavere Msk...
- NB30:79 At Christd.Christendommen ikke...
- NB30:80 Vi frelses Alle. Dette er da a...
- NB30:81 Hvad er Sandhed? I Protestanti...
- NB30:82 Klosteret gik altsaa ud; isted...
- NB30:83 Christelig Betragtning. Saaled...
- NB30:84 Anstrengelse Ideen fordrer, og...
- NB30:85 Ogsaa det Gavtyvagtige. Hos Fo...
- NB30:86 Guds Redskaber. Just fordi det...
- NB30:87 Et Mistænkeligt. Hvoraf kan de...
- NB30:88 Det Dæmoniske. Den der har Geh...
- NB30:89 Ideen – det at offres. Aldrig ...
- NB30:90 MskMenneske-Slægten. Som i enh...
- NB30:91 Om mig selv. O, Qval at tænke ...
- NB30:92 Apostelen Peder. Man taler ned...
- NB30:93 13. Journalen NB30, s. [180], ...
- NB30:94 Om mig selv. Spæd, spinkel og ...
- NB30:95 Martyriets Lidenskab. Naar En ...
- NB30:96 Det at elske Gud. Ingen har, c...
- NB30:97 Ideen. Idee kan ikun være i de...
- NB30:98 Qvinden. I Bibelen er det Qvin...
- NB30:99 Et Brud –Brud, en Brud Forføre...
- NB30:100 Den prædikatløse Væren. Jehova...
- NB30:101 Min Gud, min Gud hvi haver Du ...
- NB30:102 Det er en rar Verden. Tænk en ...
- NB30:103 »De Andre.« At det at være som...
- NB30:104 Phantasien er hvad Styrelsen b...
- NB30:105 Afstands-Maal. Dette kan vel o...
- NB30:106 Denne Verden er en Straffe-Ans...
- NB30:107 Selvmordet. Just fordi, christ...
- NB30:108 Fremtiden. Det vil koste frygt...
- NB30:109 »Blaserethed« Forunderligt og ...
- NB30:110 Christend. Christendom eenlig ...
- NB30:111 Til Orientation i de christeli...
- NB30:112 Augustins Naadevalg. Den Tanke...
- NB30:113 Jødedom – ΧstdomChristendom I ...
- NB30:114 Et Billede paa vor Tids ΧstdCh...
- NB30:115 Verden er som man tager den: e...
- NB30:116 Exempel paa hvad jeg kalder de...
- NB30:117 Skikkelige MskerMennesker – Kj...
- NB30:118 Kjød og Blod. I Forhold til de...
- NB30:119 Et Spørgsmaal. Naar en Mand so...
- NB30:120 Hvor ironisk. Den der opløser ...
- NB30:121 Christendommens Corruption A p...
- NB30:122 Christenhedens 1800 Aar. Hvad ...
- NB30:123 Vore Tiders Charakteerløshed. ...
- NB30:124 Christendommen ligger saa høit...
- NB30:125 Om mig selv. Fra meget tidlig ...
- NB30:126 Coelibatet. Da Paven i sin Tid...
- NB30:127 Den Christne. At blive ved For...
- NB30:128 Methoden maa forandres. Dette ...
- NB30:129 Ubetingede Betingelse for at b...
- NB30:130 At Spørgsmaalet om Christendom...
- NB30:131 Socrates – Christendom Socrate...
- NB30:132 Eensartethed – Ueensartethed S...
- NB30:133 »Guds Redskaber« Guds »Redskab...
- NB30:134 Det Interessante – Alvor. Inte...
- NB30:135 Det Christelige. Tag 110 af de...
- NB30:136 At være Salt – at være Masse –...
- NB30:137 Den MskligemenneskeligeMsklig ...
- NB30:138 Det »Frivillige« Det F.Frivill...
Alle forekomster
XI1A189 Et betænkeligt Notabene.
►Hine 3000 der paa Pintsedag ⓘ en masseen masse] tilføjet lagdes til Menigheden er der ikke her, altsaa lige i det Allerførste, en ►Mislighed? 28 Burde Apostlene ikke være blevet betænkelige ved, om det kunde hænge rigtigt sammen med saadan i tusindviis at blive Christne ►auf einmal? Er der her ikke vederfaret Apostlene noget Mskligt, at de, havende i kun altfor friskt Minde deres fortvivlede Tilstand ved Χsti Død da Alt var som opgivet, at De nu overvældede af Glæde over den Virkning de frembragte, glemte, hvad Χstd. egl. er, glemte, at skal den sande Efterfølgelse være Christd., saa gaaer det ikke an med saadanne uhyre Erobringer som 3000 paa een Gang?
398Det er saa uhyre vanskeligt, thi der er et underligt Møde mellem tvende Tanker, næsten lige som naar ⓘ ToTo] , først skrevet T møde hinanden i en ►Snævring, hvor ►de ikke kunne komme forbi hinanden. I Christus er Χstd. i Retning af Intensitet, det vil sige, den er den rene Intensitet; Apostlenes Opgave synes at være i Retning af Udbredelse, jo mere Udbredelse jo bedre. Men, men i samme Grad 29 som jeg accentuerer Intensiteten standser jeg Udbredelsen – og dog var det vel sand Χstd. Apostlene skulde udbrede.
I Christus er Christendommen den Enkelte, her den eneste Enkelte. I Apostelen er den strax: Menighed. [a] Men herved er Christendommen sat over i en ganske anden Begrebs-Sphære. Det er ogsaa dette Begreb der er blevet Χstds Ruin. Dette Begreb skyldes Forvirringen med ►Stater, Lande, Folk, Riger, som ere Christne.
✂ [a] XI1A190Og det er et Spørgsmaal, om ►det Princip at skulle hade sig selv, hvilket jo er Χstds, ikke er saa usocialt at det ikke kan constituere Menighed. I ethvert Fald vil man fra dette Synspunkt faae det rette Blik paa hvad ►Statskirker og ►Folkekirker og christelige Lande er for Nonsens.