XI1A185 I Fremtiden.
Der vil ►vistnok foregaae en stor Forandring, som en Verdens Omvæltning i Maaden, paa hvilken Χstd. vil blive ►betjent i Fremtiden.
I en tidligere Tid var Læreren1, som 16 dertil blev udseet af Gud, en af disse dybe religieuse Naturer, der ►vistnok ogsaa kunne være strenge, naar det behøves, men Alt i ligefrem Toneart, ⓘ derimod aldeles ikke ere beregnede paa eller have Øie for det Criminelle, ►det Underfundige o: s: v:
Men i Aarhundredernes Løb, alt efterhaanden som ►Msk-Slægten mere og mere er traadt ind i Reflexion, er der foregaaet i den saakaldte Christenhed en heel Forandring med Christendommen, det er blevet til ►Gavtyvestreger; man trodser ikke, gjør ikke Oprør mod Χstd, nei, men det er lutter Gavtyvestreger, Criminalhistorier, Falsknerier.
Dog ►Styrelsen forhaster sig jo ikke, den giver altid Tid, indtil Øieblikket kommer. Saa seer Styrelsen paa det Hele og siger: naa, det gaaer løs paa ⓘ Gavtyvestreger, ja, saa, saa forandrer vi Methoden.
393Saa vil fremtidigen Læreren komme til at see ganske anderledes ud, være en ganske ⓘ Anden, beregnet paa, at han ikke har med raa Lidenskaber o: D: at gjøre men med fine Criminal-Forbrydelser, med Falsknere.
17Saaledes vil Læreren komme til at være. Han er ►Intet mindre end en af disse ⓘ oprindelig dybe religieuse Naturer, tvertimod det er den fineste og intensiveste ►sandselige Natur, med en Energie i Phantasien i Retning af [at] nyde Livet, saa der af ham kunne laves 10 ⓘ Forførere og 10 Digtere; fremdeles en eminent Intellectualitet, saa flere Sæt Professorer kunde leve af ham; endelig en afgjort Sands for Intrigue: saaledes er han lagt an; maatte han raade sig selv det blev den ⓘ yppigste, den interessanteste, den ⓘ fuldendteste Verdslighed, som nogensinde er seet.
Men det maa han ikke. ⓘ Dette Msk. giver saa Styrelsen et Knæk (omtrent i samme Forstand som man ►stækker en Lokkefugl). Ved dette Knæk er det ham gjort umuligt at komme til at nyde Livet. Forsaavidt er endogsaa nu Alt det ham Indrømmede næsten en ⓘ Qval, idetmindste for det Første. Han har altsaa et Knæk og derved er han ubetinget i Styrelsens Magt, og de ham forundte Evner og Forudsætninger er det just Styrelsen vil disponere over. Knækket er maaskee saaledes anbragt, at intet andet Msk. drømmer derom, men det ⓘ er den Paa18gjeldendes Hemmelighed med Gud – desto fastere er han blot knyttet til Gud.
En saadan Skikkelse, han er beregnet paa ⓘ det Criminelle.
Sandeligen det gaaer ikke fremad med Msk-Slægten – ►uden i Gavtyvestreger. I en tidligere Tid var det dog næsten som var det at være Msk. noget ganske skikkeligt Noget – deraf kom det, at »Lærerne« vare disse fromme, ⓘ umiddelbart dybe religieuse Naturer. Nu er det anderledes. Nu er Alt Gavtyvestreger – saa kommer ►Politie-Agenterne – hine umiddelbart fromme ►Naturer ville kun blive bedragne. Nei, Politie-Agenter, og selv disse i den Grad controlerede, at de ved et Knæk ere saa umiddelbart i Styrelsens Haand, at ►de hvert Secund kunne komme til at føle Trykket.
Det gik blodigt til, da der blev kæmpet ⓘ mod raae Lidenskaber, men ►Forretningen med Falskneriet bliver maaskee mere anstrengende, og ender maaskee saa ogsaa med Kamp ►paa Liv og Død, saa Forskjellen mellem de tidligere Sandheds-Vidner og disse senere blot er den, at disse have et meget betydeligt og an19strengende Arbeide først: at faae den gavtyveagtigt kloge Tid, Falskneren, ud af sin Klogskab og i Lidenskab.
✂ 1 Anm Herved tænker jeg naturligviis ikke paa den taabelige msklig[e] Opfindelse med disse tusinder af ►kongelige Embedsmænd, der som Præster og Professorer lege Χstd. Deres hele Virken og ►Wirtschaften er ikke blot liig Nul men mindre end Nul, da det er en aldeles overflødig Uleilighed, de have paataget sig.