Kierkegaard, Søren Journalen NB30 : 1854

NB30:14

#

Christendom – Jødedom.


Ikke ofte nok kan man gjøre sig det tydeligt, at Jødedommen i Forhold til Χstd. er med for negativt at gjøre det Christelige kjendeligt, negativt ɔ: ved Frastødet.

Med Styrelsens guddommelige Skarpsynethed er Alt lagt til Rette for at udvise Forargelsens Mulighed, og Christend. kunde ikke have haft nogen anden Religion til Forgrund, thi ingen udviser negativt Χstd. saa bestemt, saa afgjørende som Jødedommen.

At Christus fødes af en Jomfru – dette vilde ikke afgjørende vække Hedningernes Forargelse, men Jødedommen maatte det ret være til Forargelse. Jødedommen culminerer nemlig just i Guddommeliggjørelsen af Ægteskabet, det er jo Gud selv der har stiftet det; Jødedommen culminerer i Forestillingen om Slægtens Forplantelse som en Slags Gudsdyrkelse – og saa at fødes af en Jomfru! Det er i Grunden at negere hele det gamle Testamente eller at tage Kraften fra det.

Forresten er der saa ogsaa i dette Tilfælde indrømmet den traditionelle Forestilling saa meget, at Samtiden ikke ganske kan slippe fra Phænomenet, ved at kunne documentere at denne 👤Messias ikke er 👤Messias. Havde fE Christus ikke været af 👤Davids Slægt, saa havde det jo være[t] afgjørende. Men han er af 👤Davids Slægt og dog ikke, thi han er jo født af en Jomfrue, altsaa er han dog udenfor Slægten, og som sagt, for Jødens høie Forestilling om Slægt at nedstamme i Slægt, kan det at være født af en Jomfrue aldrig komme til at stille sig som noget Høiere, men som et Lavere.