Indhold
- NB30:1 NB30. etiket på bindets forsid...
- NB30:2 Om min Opgave. Paa hvilken som...
- NB30:3 At gjøre Χstd.Christendommen l...
- NB30:4 Serpens, nisi serpentem comede...
- NB30:5 Et Gravvers over en tydsk Digt...
- NB30:6 Tilværelsens uendelige Rigdom....
- NB30:7 Christelig Taknemlighed mod Ch...
- NB30:8 Om mig selv. Det er dog virkel...
- NB30:9 Et skjønt Billede, af Schopenh...
- NB30:10 Stoikernes Selvmord. Derom sig...
- NB30:11 Græsk. DerDet har jo før Hegel...
- NB30:12 Schopenhauer og Χstd.Christend...
- NB30:13 »Windbeutel« Det er et udmærke...
- NB30:14 Christendom – Jødedom. Ikke of...
- NB30:15 I Fremtiden. Der vil vistnok f...
- NB30:16 Nu behøves der ikke mere Mirak...
- NB30:17 Miraklet. I det nye Testamente...
- NB30:18 At man i Christenhed underfund...
- NB30:19 Et betænkeligt Notabene. Hine ...
- NB30:20 Gavtyvestreger. Anstrengelse e...
- NB30:21 Anden Gang er minus (trækker f...
- NB30:22 Det at være Christen i det nye...
- NB30:23 DenDet hykkelske Falsknen. Lov...
- NB30:24 Vildgaasen. Et Billede. Enhver...
- NB30:25 Perler – og deres Anvendelse. ...
- NB30:26 Danmark. Tilbage til det Klost...
- NB30:27 At blive Christen. Verdens Fre...
- NB30:28 Sympathie. Bestandigt kommer j...
- NB30:29 Et i en egen Forstand lykkelig...
- NB30:30 At leve af at Christus blev ko...
- NB30:31 Det at lide. Det at lide er jo...
- NB30:32 Optimisme – Pessimissme. Naar ...
- NB30:33 Christendom. Der gives jo Rett...
- NB30:34 Falsknerier. Det Falsknerie is...
- NB30:35 Christendom. I den Grad er Chr...
- NB30:36 Trøst hos Andre. Den Christne ...
- NB30:37 Denne syndige Verden. Dette er...
- NB30:38 Ubetydelighed. Blot mskligmenn...
- NB30:39 Uendelig Stræben med endelig S...
- NB30:40 Det Hele med MskenesMenneskene...
- NB30:41 Stilistisk Hvor barnagtigt det...
- NB30:42 Et christeligt Notabene. Enhve...
- NB30:43 Hvorledes der skal tales om De...
- NB30:44 Ogsaa en Løgne-Brugløgne-Brug ...
- NB30:45 Nadveren. Man kunde opkaste de...
- NB30:46 Om mig selv. Jeg følte mig uly...
- NB30:47 Løgn og atter Løgn. I den Grad...
- NB30:48 Menneske-Tilværelses Collision...
- NB30:49 Qvinden – Manden. Qvinden er d...
- NB30:50 Saa bagvendt som muligt. Alt, ...
- NB30:51 »Præsten« Det er i Grunden ikk...
- NB30:52 Qvinden. Man fremstiller gjern...
- NB30:53 »Offentlig Personlighed«. Andr...
- NB30:54 Det svagere Kjøn har Lamentati...
- NB30:55 Min Dom om MskeneMenneskene. D...
- NB30:56 Storartet Retortion. Det Ord »...
- NB30:57 Augustinus. A. har dog gjort u...
- NB30:58 Det Overordentlige. At fEfor E...
- NB30:59 Løgn, Hyklerie o: D.og Deslige...
- NB30:60 H. P. Holst som Fuglekonge. Da...
- NB30:61 Publikum – Dag-Presse. Goldsch...
- NB30:62 Den bedste Verden. At det er e...
- NB30:63 Calumnie. Som det i Forhold ti...
- NB30:64 Christenheden. Tusind Fruentim...
- NB30:65 Christd.Christendommen er perf...
- NB30:66 Christendom – Christenhed. Tæn...
- NB30:67 MskenesMenneskenes Gudsdyrkels...
- NB30:68 Forgjeves Møie, om jeg gjorde ...
- NB30:69 ..... Men er det ikke lige saa...
- NB30:70 De Tusinders og Millioners Tro...
- NB30:71 Christendommen som regulerende...
- NB30:72 12. Journalen NB30, s. [144]-1...
- NB30:73 At denne Verden er en Jammerda...
- NB30:74 Incognitoet. Et Incognito, hvo...
- NB30:75 Mit Forhold til vore Fruentimm...
- NB30:76 Det Ubetingede. Det har ethver...
- NB30:77 Et Billede paa anstrenget Exis...
- NB30:78 Kjøns-Forholdet. Jo lavere Msk...
- NB30:79 At Christd.Christendommen ikke...
- NB30:80 Vi frelses Alle. Dette er da a...
- NB30:81 Hvad er Sandhed? I Protestanti...
- NB30:82 Klosteret gik altsaa ud; isted...
- NB30:83 Christelig Betragtning. Saaled...
- NB30:84 Anstrengelse Ideen fordrer, og...
- NB30:85 Ogsaa det Gavtyvagtige. Hos Fo...
- NB30:86 Guds Redskaber. Just fordi det...
- NB30:87 Et Mistænkeligt. Hvoraf kan de...
- NB30:88 Det Dæmoniske. Den der har Geh...
- NB30:89 Ideen – det at offres. Aldrig ...
- NB30:90 MskMenneske-Slægten. Som i enh...
- NB30:91 Om mig selv. O, Qval at tænke ...
- NB30:92 Apostelen Peder. Man taler ned...
- NB30:93 13. Journalen NB30, s. [180], ...
- NB30:94 Om mig selv. Spæd, spinkel og ...
- NB30:95 Martyriets Lidenskab. Naar En ...
- NB30:96 Det at elske Gud. Ingen har, c...
- NB30:97 Ideen. Idee kan ikun være i de...
- NB30:98 Qvinden. I Bibelen er det Qvin...
- NB30:99 Et Brud –Brud, en Brud Forføre...
- NB30:100 Den prædikatløse Væren. Jehova...
- NB30:101 Min Gud, min Gud hvi haver Du ...
- NB30:102 Det er en rar Verden. Tænk en ...
- NB30:103 »De Andre.« At det at være som...
- NB30:104 Phantasien er hvad Styrelsen b...
- NB30:105 Afstands-Maal. Dette kan vel o...
- NB30:106 Denne Verden er en Straffe-Ans...
- NB30:107 Selvmordet. Just fordi, christ...
- NB30:108 Fremtiden. Det vil koste frygt...
- NB30:109 »Blaserethed« Forunderligt og ...
- NB30:110 Christend. Christendom eenlig ...
- NB30:111 Til Orientation i de christeli...
- NB30:112 Augustins Naadevalg. Den Tanke...
- NB30:113 Jødedom – ΧstdomChristendom I ...
- NB30:114 Et Billede paa vor Tids ΧstdCh...
- NB30:115 Verden er som man tager den: e...
- NB30:116 Exempel paa hvad jeg kalder de...
- NB30:117 Skikkelige MskerMennesker – Kj...
- NB30:118 Kjød og Blod. I Forhold til de...
- NB30:119 Et Spørgsmaal. Naar en Mand so...
- NB30:120 Hvor ironisk. Den der opløser ...
- NB30:121 Christendommens Corruption A p...
- NB30:122 Christenhedens 1800 Aar. Hvad ...
- NB30:123 Vore Tiders Charakteerløshed. ...
- NB30:124 Christendommen ligger saa høit...
- NB30:125 Om mig selv. Fra meget tidlig ...
- NB30:126 Coelibatet. Da Paven i sin Tid...
- NB30:127 Den Christne. At blive ved For...
- NB30:128 Methoden maa forandres. Dette ...
- NB30:129 Ubetingede Betingelse for at b...
- NB30:130 At Spørgsmaalet om Christendom...
- NB30:131 Socrates – Christendom Socrate...
- NB30:132 Eensartethed – Ueensartethed S...
- NB30:133 »Guds Redskaber« Guds »Redskab...
- NB30:134 Det Interessante – Alvor. Inte...
- NB30:135 Det Christelige. Tag 110 af de...
- NB30:136 At være Salt – at være Masse –...
- NB30:137 Den MskligemenneskeligeMsklig ...
- NB30:138 Det »Frivillige« Det F.Frivill...
Alle forekomster
200 XI1A286 Det er en rar Verden.
Tænk en ►Straffe-Anstalt; alle Fangerne samlede – og der træder saa en Mand frem, tiltaler dem og siger: mine høistærede Herrer, jeg udbeder mig denne agtværdige Forsamlings villige Opmærksomhed og skaansomme Bedømmelse o: s: v:: ikke sandt, saa vilde alle Fangerne stikke i at lee, de vilde ansee ham for en gal Mand, som kalder dem en agtværdig Forsamling.
Det Latterlige ligger ganske simpelt i den Modsigelse: Tugthuusfanger – denne agtværdige Forsamling.
Af dette Latterlige ville de saa lee, og de vilde have deres Morskab af denne ⓘ Taler Taler] , først skrevet taler; Andet vilde ikke falde dem ind.
ⓘ OgOg] , først skrevet Men hvorfor vilde der ikke falde dem Andet ind? Fordi de jo som Tugthusfanger er omgivne af [en] langt, langt tal201rigere Omverden, der har Magt til at udtrykke: I ere Tyveknegte o: s: v:
Men tænk nu denne Forsamling af Tugthusfanger som en Verden for sig selv, hvor der altsaa ikke var en Verden uden om, som tvang dem ind i den Sandhed, at de ere Tyveknegte – tænk denne Forsamling af Tugthusfanger som en Verden for sig selv: troer Du saa ogsaa, at de ville Alle stikke i at lee, naar En traadte frem tiltalte dem og sagde: denne agtværdige Forsamling? Nei, paa ingen Maade. Tværtimod de ville forstaae: vi er jo Verden, vi har jo altsaa Magt til at tvinge igjennem, at vi ere rare, agtværdige, ►dydzirede Msker; hvorledes skulde det falde os ind at lee af, at En kalder os agtværdige? Nei, 202 det er just hvad vi fordre, at gjøre det er at vise at man er en alvorlig og selv en agtværdig Mand, at tale anderledes er latterligt er Galskab.
Saaledes med Verden. Dersom denne Verden var omgivet af en anden Verden, var en lille Verden i en Verden, der langt overmægtigt tvang os ind i Sandheden af hvad vi ere, Slyngler: saa ville vi Alle lee, hver Gang der traadte en Mand frem og tiltalte os: denne agtværdige Forsamling o: s: v: Men denne Verden er selv det Overmægtige, see derfor er det, at vi da ikke ere gale og lee, nei, vi har det jo i vor Magt at sætte det igjennem, 203 at vi er en rar Verden.