Indhold
- NB30:1 NB30. etiket på bindets forsid...
- NB30:2 Om min Opgave. Paa hvilken som...
- NB30:3 At gjøre Χstd.Christendommen l...
- NB30:4 Serpens, nisi serpentem comede...
- NB30:5 Et Gravvers over en tydsk Digt...
- NB30:6 Tilværelsens uendelige Rigdom....
- NB30:7 Christelig Taknemlighed mod Ch...
- NB30:8 Om mig selv. Det er dog virkel...
- NB30:9 Et skjønt Billede, af Schopenh...
- NB30:10 Stoikernes Selvmord. Derom sig...
- NB30:11 Græsk. DerDet har jo før Hegel...
- NB30:12 Schopenhauer og Χstd.Christend...
- NB30:13 »Windbeutel« Det er et udmærke...
- NB30:14 Christendom – Jødedom. Ikke of...
- NB30:15 I Fremtiden. Der vil vistnok f...
- NB30:16 Nu behøves der ikke mere Mirak...
- NB30:17 Miraklet. I det nye Testamente...
- NB30:18 At man i Christenhed underfund...
- NB30:19 Et betænkeligt Notabene. Hine ...
- NB30:20 Gavtyvestreger. Anstrengelse e...
- NB30:21 Anden Gang er minus (trækker f...
- NB30:22 Det at være Christen i det nye...
- NB30:23 DenDet hykkelske Falsknen. Lov...
- NB30:24 Vildgaasen. Et Billede. Enhver...
- NB30:25 Perler – og deres Anvendelse. ...
- NB30:26 Danmark. Tilbage til det Klost...
- NB30:27 At blive Christen. Verdens Fre...
- NB30:28 Sympathie. Bestandigt kommer j...
- NB30:29 Et i en egen Forstand lykkelig...
- NB30:30 At leve af at Christus blev ko...
- NB30:31 Det at lide. Det at lide er jo...
- NB30:32 Optimisme – Pessimissme. Naar ...
- NB30:33 Christendom. Der gives jo Rett...
- NB30:34 Falsknerier. Det Falsknerie is...
- NB30:35 Christendom. I den Grad er Chr...
- NB30:36 Trøst hos Andre. Den Christne ...
- NB30:37 Denne syndige Verden. Dette er...
- NB30:38 Ubetydelighed. Blot mskligmenn...
- NB30:39 Uendelig Stræben med endelig S...
- NB30:40 Det Hele med MskenesMenneskene...
- NB30:41 Stilistisk Hvor barnagtigt det...
- NB30:42 Et christeligt Notabene. Enhve...
- NB30:43 Hvorledes der skal tales om De...
- NB30:44 Ogsaa en Løgne-Brugløgne-Brug ...
- NB30:45 Nadveren. Man kunde opkaste de...
- NB30:46 Om mig selv. Jeg følte mig uly...
- NB30:47 Løgn og atter Løgn. I den Grad...
- NB30:48 Menneske-Tilværelses Collision...
- NB30:49 Qvinden – Manden. Qvinden er d...
- NB30:50 Saa bagvendt som muligt. Alt, ...
- NB30:51 »Præsten« Det er i Grunden ikk...
- NB30:52 Qvinden. Man fremstiller gjern...
- NB30:53 »Offentlig Personlighed«. Andr...
- NB30:54 Det svagere Kjøn har Lamentati...
- NB30:55 Min Dom om MskeneMenneskene. D...
- NB30:56 Storartet Retortion. Det Ord »...
- NB30:57 Augustinus. A. har dog gjort u...
- NB30:58 Det Overordentlige. At fEfor E...
- NB30:59 Løgn, Hyklerie o: D.og Deslige...
- NB30:60 H. P. Holst som Fuglekonge. Da...
- NB30:61 Publikum – Dag-Presse. Goldsch...
- NB30:62 Den bedste Verden. At det er e...
- NB30:63 Calumnie. Som det i Forhold ti...
- NB30:64 Christenheden. Tusind Fruentim...
- NB30:65 Christd.Christendommen er perf...
- NB30:66 Christendom – Christenhed. Tæn...
- NB30:67 MskenesMenneskenes Gudsdyrkels...
- NB30:68 Forgjeves Møie, om jeg gjorde ...
- NB30:69 ..... Men er det ikke lige saa...
- NB30:70 De Tusinders og Millioners Tro...
- NB30:71 Christendommen som regulerende...
- NB30:72 12. Journalen NB30, s. [144]-1...
- NB30:73 At denne Verden er en Jammerda...
- NB30:74 Incognitoet. Et Incognito, hvo...
- NB30:75 Mit Forhold til vore Fruentimm...
- NB30:76 Det Ubetingede. Det har ethver...
- NB30:77 Et Billede paa anstrenget Exis...
- NB30:78 Kjøns-Forholdet. Jo lavere Msk...
- NB30:79 At Christd.Christendommen ikke...
- NB30:80 Vi frelses Alle. Dette er da a...
- NB30:81 Hvad er Sandhed? I Protestanti...
- NB30:82 Klosteret gik altsaa ud; isted...
- NB30:83 Christelig Betragtning. Saaled...
- NB30:84 Anstrengelse Ideen fordrer, og...
- NB30:85 Ogsaa det Gavtyvagtige. Hos Fo...
- NB30:86 Guds Redskaber. Just fordi det...
- NB30:87 Et Mistænkeligt. Hvoraf kan de...
- NB30:88 Det Dæmoniske. Den der har Geh...
- NB30:89 Ideen – det at offres. Aldrig ...
- NB30:90 MskMenneske-Slægten. Som i enh...
- NB30:91 Om mig selv. O, Qval at tænke ...
- NB30:92 Apostelen Peder. Man taler ned...
- NB30:93 13. Journalen NB30, s. [180], ...
- NB30:94 Om mig selv. Spæd, spinkel og ...
- NB30:95 Martyriets Lidenskab. Naar En ...
- NB30:96 Det at elske Gud. Ingen har, c...
- NB30:97 Ideen. Idee kan ikun være i de...
- NB30:98 Qvinden. I Bibelen er det Qvin...
- NB30:99 Et Brud –Brud, en Brud Forføre...
- NB30:100 Den prædikatløse Væren. Jehova...
- NB30:101 Min Gud, min Gud hvi haver Du ...
- NB30:102 Det er en rar Verden. Tænk en ...
- NB30:103 »De Andre.« At det at være som...
- NB30:104 Phantasien er hvad Styrelsen b...
- NB30:105 Afstands-Maal. Dette kan vel o...
- NB30:106 Denne Verden er en Straffe-Ans...
- NB30:107 Selvmordet. Just fordi, christ...
- NB30:108 Fremtiden. Det vil koste frygt...
- NB30:109 »Blaserethed« Forunderligt og ...
- NB30:110 Christend. Christendom eenlig ...
- NB30:111 Til Orientation i de christeli...
- NB30:112 Augustins Naadevalg. Den Tanke...
- NB30:113 Jødedom – ΧstdomChristendom I ...
- NB30:114 Et Billede paa vor Tids ΧstdCh...
- NB30:115 Verden er som man tager den: e...
- NB30:116 Exempel paa hvad jeg kalder de...
- NB30:117 Skikkelige MskerMennesker – Kj...
- NB30:118 Kjød og Blod. I Forhold til de...
- NB30:119 Et Spørgsmaal. Naar en Mand so...
- NB30:120 Hvor ironisk. Den der opløser ...
- NB30:121 Christendommens Corruption A p...
- NB30:122 Christenhedens 1800 Aar. Hvad ...
- NB30:123 Vore Tiders Charakteerløshed. ...
- NB30:124 Christendommen ligger saa høit...
- NB30:125 Om mig selv. Fra meget tidlig ...
- NB30:126 Coelibatet. Da Paven i sin Tid...
- NB30:127 Den Christne. At blive ved For...
- NB30:128 Methoden maa forandres. Dette ...
- NB30:129 Ubetingede Betingelse for at b...
- NB30:130 At Spørgsmaalet om Christendom...
- NB30:131 Socrates – Christendom Socrate...
- NB30:132 Eensartethed – Ueensartethed S...
- NB30:133 »Guds Redskaber« Guds »Redskab...
- NB30:134 Det Interessante – Alvor. Inte...
- NB30:135 Det Christelige. Tag 110 af de...
- NB30:136 At være Salt – at være Masse –...
- NB30:137 Den MskligemenneskeligeMsklig ...
- NB30:138 Det »Frivillige« Det F.Frivill...
Alle forekomster
Fremdeles er det ⓘ charakteristisk charakteristisk] , først skrevet charakterisk 101 for Præsten: det Daanende, Besvimende, det Coquette, som vil ikke, og dog saa uendelig gjerne vil. Især gjælder dette i Forhold til de fornemme Prælater. For ikke længe siden læste ⓘ jegjeg] , < jeg, om En der var blevet ►Erkebiskop etsteds i 📌Tydskland. I hans Tiltrædelses Tale heed det naturligviis: at han havde ►bedet til Gud, at denne ⓘ Kalk (detKalk (det] , < Kalk, det at blive Erkebiskop) maatte tages fra ham, ak, men forgjeves. See, det er ganske som med en Qvinde, der kan være forhippet nok paa at komme i Brudeseng og dog besvimer og ikke vil, hvad dog vilde blive misforstaaet, hvis saa Brudgommen tog det for Alvor. Kun maa man hvad Qvinden angaaer erindre, at hun er her uskyldig, ⓘ detdet] , først skrevet dett ligger i hendes Væsens Natur-Bestemmelse, og derfor er det Slyngel102agtigtb at være ironisk mod hende. Med Prælaten anderledes. Men Grunden hvorfor Analogien til det Qvindelige findes hos Præla427ten er den, at der her er en Analogie til den Synthese som er i Kjøns-Forholdet: Synd – og dog Lyst. Prælaten føler nemlig meget godt, at fra een Side seet er dette med saadan høi verdslig Geistlighed, christeligt, Synd – men Lyst har han. Dette udtrykkes saa ved, at han officielt besvimer. Ved at besvime tilfredsstiller han paa en Maade den christelige Indignation ved dette høie Verdslige, ligesom ►Sædeligheds-Følelsen i Qvinden, Blufærdigheden tilfredsstilles ved hendes Modstand. Men som sagt, med Qvinden er dog Sagen altid noget Andet, end med dette Prælaternes Coquetterie.
✂ b XI1A230Anm Dette Slyngelagtige er i mine Tanker saa oprørende og afskyeligt, at der burde sættes Straf derpaa, om det kunde hjælpe. Qvinden er nu engang, ⓘ frafra] , < af Naturens Haand, mere bundet i Kjøns-Forholdet end Manden (derfor hedder hun ogsaa ►ϰατεξοχην: Kjønnet, Qvinden er Kjønnet). Men fordi nu Manden i denne Henseende er friere, saa er det saa afskyeligt (uendelig meget ⓘ værre værre] , først skrevet være end det væmmelige at slaae hende eller bruge physisk Magt) at bruge Ironie i Retning af hendes Bundethed i Kjøns-Forholdet. Dette er imidlertid den Slyngelagtighed, der i de høiere Classer svarer til hvad der vel nærmest kun forekommer i de lavere: at bruge physisk Magt, at prygle hende; men som altid, noget langt Værre, hvad jo altid Synderne ⓘ bliveblive] , først skrevet ere,, jo høiere vi komme op i Samfundet. De finere Classer benytte sig gjerne af, at de ikke have de lavere Classers Raahed, o, deres finere Synder ere kun desto mere ondartede.