Indhold
- NB29:1 NB29. etiket på bindets forsid...
- NB29:2 Det at have Sag – det Objektiv...
- NB29:3 10. Journalen NB29, s. 3, med ...
- NB29:4 Naivitet (Vinet) I sin Pastora...
- NB29:5 Samfundets Afstand fra Christe...
- NB29:6 Culturen At Culturen ubetydeli...
- NB29:7 To Ting, jeg har haft at passe...
- NB29:8 Et Ord af Baco, som jeg seer b...
- NB29:9 Det Ædle – det Simple. Den ædl...
- NB29:10 Samtidigheden. Gud-MsketGud-Me...
- NB29:11 Tilværelsens Oeconomie. Tænk e...
- NB29:12 Luther. L. har dog egentligen ...
- NB29:13 Primitivitet. Menneskene ere p...
- NB29:14 Stats-Kirke. Her stikker hele ...
- NB29:15 Menigheden. See her igjen det ...
- NB29:16 Det Majestætiske – »det er kun...
- NB29:17 Feilsynet. Saaledes opfatte vi...
- NB29:18 Feiltagelse. Da der ifølge Gud...
- NB29:19 Vogter Eder for Dem, som gaae ...
- NB29:20 En moderne Geistlig. Naar jeg ...
- NB29:21 En frygtelig Opdagelse – den r...
- NB29:22 I en af den Samling tydske Nek...
- NB29:23 Det sande Sammenhæng. Dersom e...
- NB29:24 Criminal-Historien Christendom...
- NB29:25 Stats-Kirke I den Grad er det ...
- NB29:26 Menneskeligt – Guddommeligt. E...
- NB29:27 Protestantismen Naar Protestan...
- NB29:28 Hvor satiriskSatirisk! I Modsæ...
- NB29:29 Heraclit: τω ουν βιω ονομα μεν...
- NB29:30 Billede – Modbillede. Engang, ...
- NB29:31 Udtrykkenes Historie – Demoral...
- NB29:32 Den Enkelte – Mængde, Numerus ...
- NB29:33 Den Enkelte. Numerus. Guds Sou...
- NB29:34 Kommer hid Alle I, som arbeide...
- NB29:35 At leve stille og komme lykkel...
- NB29:36 Klosteret. Saaledes fremstille...
- NB29:37 Liv – Død. At leve er naturlig...
- NB29:38 Protestantismen Naar Protestan...
- NB29:39 Lutter Gavtyvestreeg. En theol...
- NB29:40 Præke-Selvmodsigelse. For, som...
- NB29:41 Biskop Mynsters Alvor. Som naa...
- NB29:42 Alvor. Χstd.Christendommen er ...
- NB29:43 Biskop Mynster – Stephanus I d...
- NB29:44 Repræsentation – Association E...
- NB29:45 Natur-Videnskaberne. NNatur-Vi...
- NB29:46 Det Ubetingedes Nat. Msk.Menne...
- NB29:47 Christendommen forener ikke Ms...
- NB29:48 Det Officielle. Intet, Intet, ...
- NB29:49 Surrogat; Besynderlige Surroga...
- NB29:50 Samfundet antager ikke blot, s...
- NB29:51 Menneske-Ædere. Vi leve jo rig...
- NB29:52 Det Officielle. Intet, Intet, ...
- NB29:53 Hemmeligheden. Χstd.Christendo...
- NB29:54 Sandheds-Vidnet og Løgnerne. ....
- NB29:55 ... Forgjeves raaber ΧstusChri...
- NB29:56 Præst i Statskirke Men, siger ...
- NB29:57 Protestantisk Opfindelse. Præs...
- NB29:58 En Vanskelighed med det nye Te...
- NB29:59 O, Luther Luther; Du har dog e...
- NB29:60 »Vogter Eder for Dem, som gaae...
- NB29:61 Vor Afstand fra det nye Testam...
- NB29:62 Docendo discimus. Fortræffelig...
- NB29:63 Er Moralen ikke ligesom Astrol...
- NB29:64 FremgangA i Aarene. Der gives ...
- NB29:65 MskMenneske-Slægten. Det gaaer...
- NB29:66 Min Gud, min Gud hvi haver Du ...
- NB29:67 Luc: 14. Slutningen. Slutninge...
- NB29:68 Vi komme Alle med. Nogle ere m...
- NB29:69 Dobbelt Nivellering. eller en ...
- NB29:70 Tidsalderens Fordærvethed. Det...
- NB29:71 Genie – Talent. Talentet range...
- NB29:72 Vrøvlet. Vrøvlet skulde man sy...
- NB29:73 Et Billede paa Troen. Da i vor...
- NB29:74 De smaae Børn. Man lægge dog v...
- NB29:75 De Flestes Christendom bestaae...
- NB29:76 Mit offentlige Livs Collision....
- NB29:77 Christendommen er for den nuvæ...
- NB29:78 Luther. Men er det dog egl.ege...
- NB29:79 Det sande Sammenhæng. Χstd.Chr...
- NB29:80 Protestantismen. Endog i sine ...
- NB29:81 Maalestokken for det at være M...
- NB29:82 Usle Tid. .... Adskillige Offr...
- NB29:83 Jesus og Judas. Hvis jeg et Øi...
- NB29:84 Om mig selv. Blandt de Forskje...
- NB29:85 Tilbagetoget. Det er en Retira...
- NB29:86 Hvordan Sagen staaer. Bag ved ...
- NB29:87 Min Opgave er saaledes nye, at...
- NB29:88 Den egl.egentligPlebs er kjend...
- NB29:89 Loven – Evangeliet. I det nye ...
- NB29:90 Christendom – Jødedom. Jødedom...
- NB29:91 Denne redelige Verden. Det er ...
- NB29:92 Vor Tids Christendom. I det ny...
- NB29:93 Berlingske Tidendes Anmeldelse...
- NB29:94 Christendommen i det nye Testa...
- NB29:95 11. Journalen NB29, s. 173. Be...
- NB29:96 Klogskab – og Klogskab. Tænk e...
- NB29:97 En ved Klogskab demoraliseret ...
- NB29:98 Et i en vis Forstand sandt Ord...
- NB29:99 Hyklerie er dog som uadskillel...
- NB29:100 Protestantismen især det Grund...
- NB29:101 Ægteskabet. Det er afgjørende ...
- NB29:102 Jødedom – Χstd.Christendom Det...
- NB29:103 At fornegte Gud med Gjerninger...
- NB29:104 Det nye Testamente. Det som gj...
- NB29:105 Saaledes kunde maaskee En tænk...
- NB29:106 Christenheden. Det kan man a p...
- NB29:107 Christendommen Med en Skarpsyn...
- NB29:108 Efterfølgelse. ΧstusChristus k...
- NB29:109 Offer. Christus er det eneste ...
- NB29:110 Falsk Interesse. Naar man tage...
- NB29:111 Christendommens Fjender. Det e...
- NB29:112 En Præst; min Sag. Lad mig tæn...
- NB29:113 Qvinden. Hvad Assessoren i and...
- NB29:114 Arthur Schopenhauer. Som man i...
- NB29:115 Protestantismen i Danmark. I D...
- NB29:116 Nittengryneriet. Det der farli...
- NB29:117 »Christenhed« – Verdens Frelse...
- NB29:118 Et christent Folk. Med denne S...
Alle forekomster
XI1A100 Menneske-Ædere.
Vi leve jo rigtignok i civiliserede Stater, og mener at staae uendelig høit over Canibaler – dog er det let at see, at ►vi forskylde et Msk-Æderie rædsommere og mere oprørende end ►ⓘ nogetnoget] , < nogen Canibalernes.
»Præsten« (den protestantiske Præst) Professoren de ere ⓘ Msk-ÆdereMskMenneske-Ædere] , foran er slettet ret egl., ja her er Ordet, de ere: Msk-Ædere.
Og de ere det afskyeligere og rædsommere end Canibalerne.
At de ere Msk-Ædere sees let: de leve af, at Andre 86 ere blevne ►ihjelslagne, forfulgte, mishandlede for Sandheden.
Og det er rædsommere end Canibalernes. Thi det Onde er altid rædsommere i Forhold til hvor længe det varer. Canibalen slaaer et 326Msk. ihjel og æder ham – saa er det skeet. Dette er et kortere Øieblik; og naar det ⓘ saasaa] tilføjet er skeet, er der, indtil det næste Gang skeer, som et Haab om at Canibalen kunde blive et andet Msk, forbedre sig. Men Præsten, Professoren indretter sig een Gang for alle (koldt og roligt Overlæg) paa at skulle leve af ►hine Herliges Lidelser; han gifter sig saa derpaa, avler Børn, 87 idyllisk indrettet, rigtigt nydende Livet – og han lever af ⓘ HinesHines] , < hines Qvaler; han ►regner saa paa at avancere i Indtægter – i den Grad er han med oprørende Rolighed indrettet paa at leve canibalisk: saa afskyelig var ingen Canibal. Forgjeves raabe[r] hine Herliges Stemme til os: følger mig efter, følger mig efter. Dette holder Præsten og Professoren nede, at vi ikke faae det at høre. Og saaledes ►lever han hen, efter at have bemægtiget sig sit Bytte: de Herlige, hvis 88 Lidelser han lever af.
Og ikke blot dette. Men Canibalen gjør dog ikke Fordring paa, at være Dens bedste og sande Ven, hvem han ihjelslaaer og æder. Men Præsten, Professoren nyder tillige den Ære og Anseelse af at være de Herliges sande Ven og Tilhænger.
I Sandhed, som ⓘ derder] tilføjet ►staaer i det nye Testamente: at Skjøger og Toldere før Eder (I Pharisæer) skulde indgaae i Himmeriges Rige, saa troer jeg ogsaa: at Canibalerne skulde indgaae i Guds Rige før Præster 89 og Professorer!